Borgmester ville arbejde for flere klimavenlige biler: Siden fik kommunen 72 benzin-biler

Anders Gerner Frost, borgmester i Gribskov Kommune, mener, at en administrativ beslutning banede vejen for indkøb af benzinbiler. En borgmester kan altid bringe sager op i byråd eller Økonomiudvalg, mener ekspert.

Mens borgerne i Gribskov Kommune er begunstiget af at have nem adgang til overdådige naturoplevelser i form af både hav, søer og skove, så kører kommunens personale i biler med kulsort røg fra udstødningen.

Op til kommunalvalget i 2017 kunne vælgerne ellers læse i det nuværende borgmesterparti nytgribskovs valgprogram, at man ville “arbejde for indkøb af klimavenlige biler, når kommunes biler løbende udskiftes.”

Det fremgår af en gammel version af nytgribskovs hjemmeside, som TV 2 Lorry har fundet.

Lokallisten nytgribskov stillede med Anders Gerner Frost som spidskandidat for fire år siden - og han sikrede sig borgmesterposten. To år efter valget leasede kommunen 72 benzindrevne Citroën C3-personbiler i forbindelse med, at man hjemtog hjemmeplejen.

Samtidig viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører, at 1,2 procent af kommunens i alt 168 køretøjer i juni 2021 kunne betegnes som grønne. Det drejer sig om to syv år gamle Renault elbiler. 

quote Det er ikke noget, der har været behandlet politisk

Anders Gerner Frost (nytgribskov), borgmester i Gribskov Kommune

Anders Gerner Frost, hvordan hænger det sammen?

- Det er ikke noget, der har været behandlet politisk. Situationen er den, at vi i starten af den her valgperiode lavede en kommunal helhedspleje, og i den forbindelse fik vi en masse benzinbiler desværre. Det var en administrativ beslutning dengang. Fremadrettet vil det blive en politisk beslutning.

"Kunne ikke have gjort noget"

Du er borgmesteren for kommunen, du udstikker de politiske linjer og visioner. Har du ikke haft mulighed for at gøre noget for, at det ikke skulle være benzinbiler, I købte dengang, I hjemtog hjemmeplejen?

- Situationen er den, at det aldrig er blevet behandlet politisk, det er en administrativ beslutning, der ligger helt tilbage i starten af den her valgperiode, og der sker jo rigtig meget på klima.

- Det er en dagsorden, der rykker sig hele tiden. Vi bliver hele tiden mere opmærksomme på, at vi kan finde andre løsninger. Hvis vi bare tager elbilerne, så kan de jo køre meget længere i dag, end de kunne bare for nogle år siden - det vil sige, at vi jo kommer til at få flere elbiler.

Du kunne ikke have gjort noget for - dengang det blev besluttet at hjemtage hjemmeplejen - at sige, at det ikke skal være benzinbiler det her - nogle af dem skal som minimum være grønne?

- Nej, som jeg har sagt før, er det ikke en politisk, men en administrativ beslutning, der blev taget lige i starten af denne byrådsperiode. Men i løbet af få år, så er jeg sikker på, at Gribskov også kommer med. Når det er sagt, så er vi en stor geografisk kommune, hvor der er langt fra A til B, og derfor skal man hele tiden vurdere, hvad der er den rigtige løsning.

quote Det er et typisk politikersvar

Roger Buch, ekspert i kommunal forvaltning ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Du sagde til os tidligere i telefonen, at det også kunne have noget med økonomi og afstande at gøre - og det er også det, du nævner nu…

- Ja, man kan sige, at administrationen har lagt nogle forskellige ting til grund for deres beslutning, det har aldrig været en politisk beslutning, det vil det blive i fremtiden.

Borgmester kan gå en anden vej

Roger Buch, der er ekspert i kommunal forvaltning ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, giver ikke meget for Anders Gerner Frosts argumenter.

- Det er et typisk politikersvar, hvor man siger noget, der godt kan være rigtigt, nemlig at embedsmænd godt kan træffe sådanne beslutninger. Men det er jo ikke rigtigt, at politikerne og borgmesteren ikke kan blande sig i det her. 

- Hvis politikerne synes, embedsmændene er ved at træffe nogle dårlige beslutninger, så griber borgmesteren og politikerne bare ind og siger, ‘kære venner, vi er uenige i den vej’, og det kan man gøre, hvis der er flertal for det i kommunalbestyrelsen, siger Roger Buch til TV 2 Lorry.

TV 2 Lorry har givet Anders Gerner Frost mulighed for at kommentere Roger Buchs vurdering. Borgmester oplyser i et skriftligt svar:

"Som vi tidligere har fortalt, blev vi alene orienteret om, at der var indgået en kontrakt om leje af biler. Det var lige i starten af min borgmestertid, og i dag ville sådan en sag selvfølgelig komme op politisk." 

Line Okholm, der er chef for strategi og HR i Gribskov Kommune, oplyste i oktober til sn.dk, at bilerne blev leaset i 2019.  Årsagen til, at kommunen har så få elbiler, er, at der skal tages hensyn til økonomi, sagde hun.

- I forhold til indkøbet af biler i 2019 var rækkevidde og muligheden for at lade også en vigtig faktor. Det er vigtigt for ruteplanlægningen, at bilerne kan køre tilstrækkeligt langt, da de er på vejen i mange timer i døgnet. Så der er en række hensyn, der skal tages, når vi er en geografisk stor kommune, sagde hun til sn.dk. 

Gribskov Kommune er ikke den eneste kommune i TV 2 Lorrys sendeområde, hvor den nuværende borgmester i forbindelse med sidste valgkamp talte for flere el-biler - og hvor der i dag er forsvindende få i bilparken. 

Det kan du læse mere om i denne artikel. Her kan du også se, hvor mange elbiler, din kommune har.

"Vanvittigt stort fokus på klimadagsorden"

Anders Gerner Frost understreger, at han og det øvrige byråd i løbet af de sidste fire år har “haft rigtig meget fokus på klima”.

- Vi har taget en beslutning om, at vi i 2030 skal være CO2-neutrale, og vi har også allerede for nogle år siden besluttet, at vi skal være en giftfri kommune. Vi har besluttet, at vi skal have elbusser til at køre rundt for Movia. Så vi har et vanvittigt stort fokus på klimadagsordenen. Vi kommer også til at få flere elbiler i Gribskov, det kan jeg garantere - ligemeget hvem der er borgmester den 1. januar.

quote Vi har et vanvittigt stort fokus på klimadagsordenen

Anders Gerner Frost (nytgribskov), borgmester i Gribskov Kommune

Hvad vil du sige til de vælgere og borgere, der har stemt på dig i 2017, i den tro at de ville få flere elbiler?

- Jeg vil sige, at den dagsorden, som alle partier har haft i den her byrådsperiode, om at vi skal være mere klimabevidste, den følger vi. Det har vi nået på en lang række områder. Det har vi ikke nået, hvis vi kigger på elbiler alene, men det er jeg sikker på, vi når i fremtiden.

Kan vælgerne stole på de valgløfter, du lægger frem i denne valgkamp?

- Ja, det synes jeg, de kan, og det synes jeg også, de kunne i sidste valgkamp, siger Anders Gerner Frost.