Ældre kvinder i Nordsjælland snydt af falsk bankmand

Flere ældre borgere er den seneste tid blevet udsat for et svindelnummer over telefonen. Nu kommer politiet med en opfordring til borgerne.

Politiet i Nordsjælland beder ældre borgere om at tage sig i agt, hvis de bliver kontaktet af personer, der forsøger at fralokke dem deres personlige oplysninger ud af borgerne.

Nordsjællands Politi har både torsdag og fredag modtoget flere anmeldelser, hvor fremgangsmetoden er den samme.

Fælles for alle anmeldelserne er, at det er ældre kvinder, som er ofrene, og at de bliver kontaktet af en mand, som udgiver sig for at være ansat i en bank.

I Nordsjællands Politis døgnrapport fra i torsdags kan man læse, at politiet onsdag aften fik en anmeldelse fra en 77-årig kvinde fra Helsinge, der tidligere på dagen havde modtaget en opringning fra en mand. 

Manden fortalte kvinden, at hendes konto var blevet hacket, og at han derfor havde brug for hendes personlige oplysninger. 

Kvinden gav manden i den anden røret oplysningerne, hvorefter han bad hende om at lægge sit kreditkort og koder i en kuvert, som en bankansat ville afhente på hendes adresse.

En mand dukkede efterfølgende op og tog kuverten med. Inden kvinden nåede at fatte mistanke, var der blevet hævet et pengebeløb fra hendes konto, oplyser Nordsjællands Politi.

Manden der dukkede op på adressen beskrives som:

Samme dag klokken 19.25 anmeldte en 78-årig kvinde fra Hillerød et lignende forhold. Hun var klokken 17.30 blevet kontaktet telefonisk af en mand, som også udgav sig for at være bankansat. Han forklarede, at han havde brug for oplysninger om kvindens NemID og koder, idet hendes konto var blevet hacket. 

Kvinden oplyste disse, hvorefter opkaldet blev afsluttet. Inden kvinden nåede at fatte mistanke til manden, var det lykkedes at hæve flere pengebeløb fra hendes konto.

Klokken 16.15 modtog en 83-årig kvinde fra Helsinge et tilsvarende opkald. Her lykkedes det dog ikke gerningspersonen at få udleveret personlige oplysninger og kreditkort.

En 79-årig kvinde fra Stenløse modtog også et tilsvarende opkald klokken 14.15, men indvilligede heller ikke i at udlevere sine personlige oplysninger og kreditkort.

Giv aldrig NemID-oplysninger væk

Torsdag aften klokken 19.11 anmeldte en 68-årig kvinde fra Helsinge, at hun om eftermiddagen samme dag ligeledes havde modtaget en opringning fra en mand, om udgav sig for at være ansat i en bank, fremgår det i politiets døgnrapport fra fredag.

Manden oplyste kvinden om, at også hendes konto var blevet hacket, og at hun skulle lægge sine kreditkort og koder i en kuvert, som en bankansat ville afhente på hendes adresse. 

Igen dukkede en mand efterfølgende op og tog kuverten med. Inden kvinden nåede at fatte mistanke, var der blevet hævet et pengebeløb fra hendes konto.

Manden beskrives som:

Nordsjællands Politi fortæller til TV 2 Lorry, at man endnu ikke har afgørende oplysninger, der har kunne føre dem nærmere en opklaring af, hvem personen eller personerne er, som har franarret og forsøgt at franarre de ældre kvinder deres NemID-oplysninger.

Man opfordrer dog til ikke at udlevere personlige informationer til ukendte personer. Er man i tvivl om, hvorvidt en person reelt er ansat i den oplyste virksomhed, kan man bede om personens navn og derefter ringe til det specifikke ansættelsessted for at få dette be- eller afkræftet. 

Her er det vigtigt, at man som borger selv finder hovedtelefonnummeret til den pågældende virksomhed og ikke ringer tilbage til det nummer, som personen ringer fra eller oplyser, fortæller politiet.