Kommune advarer: Svindler ville hjælpe ældre med pensionen

Svindel-opkald til ældre borgere i Greve Kommune bekymrer direktøren, der frygter for borgerne og for tilliden.

"Lige nu truer og lokker en mand igen vores ældre til at fortælle ham deres NEM-id." 

Sådan starter et opslag på Greve Kommunes Facebook-side torsdag aften. Opslaget kommer efter en ældre kvinde torsdag eftermiddag modtog et opkald fra en mand, der udgav sig for at være fra kommunen.

Han fortalte, at han ville hjælpe kvinden med sin pension.

- Man får det helt dårligt, når man hører om det. Det er jo ikke hvem som helst, det går ud over. Det er vores svageste borgere, siger kommunaldirektør i Greve Kommune, Claus Thykjær, til TV 2 Lorry.

Og det er ikke første gang, at en svindler med ondt i sinde har forsøgt at franarre borgere i Greve deres personlige oplysninger.

I december måned forsøgte en mand på tilsvarende vis at udgive sig for at være fra kommunen, for at lokke en ældre borger til at udlevere login til NEM-id. I begge tilfælde har kommunen henvist borgerne til politiet.

- Jeg har det meget skidt med, at han udgiver sig fra at være fra kommunen. Det kan skade den tillid, der er og skal være mellem borger og de offentlige institutioner. Og det, synes jeg, er meget problematisk. I yderste konsekvens kan det jo ende med, at borgeren ikke stoler på de officielle ting, der rent faktisk kommer fra kommunen, siger Claus Thykjær.

Fakta: Det skal du være opmærksom på med svindelopkald

  • Offentlige myndigheder, som borgerservice og politiet, eller private virksomheder, som eksempelvis banker eller forsikringsselskaber, vil aldrig bede dig om dine NEM-id oplysninger. Hverken over telefonen, sms eller e-mail.
  • Svindlere ringer ofte fra skjulte- eller udenlandske numre.
  • De udgiver sig for at være en anden, end de er, og har ofte et godt tilbud til dig.

Indtil videre har kommunen kun advaret på sin Facebook-side, men de har også sørget for, at Ældresagen og andre relevante organisationer er informerede om problemet og skal være opmærksomme.

- Borgerene skal være meget påpasselige. Når han ringer, har han været ekstremt insisterende og siger, at han vil hjælpe borgeren med nogle penge, de har til gode. Han skal bare lige bruge deres NEM-id. Det er dog meget vigtigt for mig at slå fast, at vi fra kommunens side aldrig nogensinde vil bede om en borgers NEM-id oplysninger, siger Claus Thykjær.

Nemt at blive snydt

TV 2 Lorry har været i kontakt med den pågældende kvinde, som torsdag blev kontaktet af svindleren, der kaldte sig selv Martin Mogensen.

Kvinden, der bor i nogle ældre-venlige boliger, beskriver opkaldet som meget ubehageligt. Ikke mindst fordi hun har flere bekendte, der nemt kunne blive taget ved næsen. Selv var hun hurtigt klar over, at der ikke var tale om en person fra kommunen.

Svindleren havde ringet med en god og en dårlig nyhed.

Den gode var, at hun skulle have 1200 kroner mere i pension hver måned. Den dårlige var, at det var noget, der skulle ordnes nu, og at det var meget vanskeligt.

Kan godt sende en hjem til dig

Efterfølgende spurgte han ind til, om hun havde en computer, hvilket hun ikke havde. Hun havde dog en iPad, men den, forklarede han, kunne ikke bruges. Han kunne til gengæld godt lave alt det svære arbejde for hende, ligesom han havde gjort for en lang række andre borgere. Hun ville selvfølgelig få en kvittering.

Han blev ved med at gentage, at det var en meget vanskelig proces, hvis hun ville gøre det selv, hvor hun både skulle på borgerservice.dk, finde økonomi og pensionsdelen og så i gang med en redigering. 

Svindleren var meget påholdende, og før borgeren "fik lov til" at lægge røret på, så tilføjede han, at han godt kunne sende én hjem forbi hende, hvis ikke hun ville have hjælp over telefonen.

Men borgeren havde for længst lugtet lunten og var ikke interesseret i at udlevere nogen som helst oplysninger til ’Martin Mogensen’, og hun skulle da slet ikke have et besøg.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik