Kinesere skal tage "før-bryllupsbilleder" i danske brugte kjoler

Brudekjole-iværksætteren Lea Kaliszan vil udvide forretningen. Nu skal asiaterne lokkes til Danmark på såkaldte pre-wedding-fotorejser.

Hvis du ser asiatiske turister i kjole og hvidt ved danske slotte og turistattraktioner, så er det ikke sikkert, at du overværer et bryllup. 

Det kan såmænd blot være et såkaldt 'pre-wedding-photo-shoot' (før-bryllups-fotografi-session, red.). 

Disse ture er udbredte i flere asiatiske lande, blandt dem der har råd til at rejse jorden rundt for det perfekte fotografi. Og nu skal disse mennesker få øjnene op for Danmark. 

Her kan vi nemlig tilbyde noget, som ingen andre lande kan: En masse verdenskendte eventyr, hyggelige bindingsværkshuse og store, smukke slotte.

Det mener i hvert fald iværksætteren Lea Kaliszan.

Vil brande Danmark som bæredygtigt eventyr

Hun sælger allerede brugte brudekjoler i sin forretning i Solrød, og nu har hun planer om at udvide: 

- Det er da et skægt fænomen med de her pre-wedding-photo-tours. Jeg vil gerne have flere asiatere til Danmark, så vi kan brande landet, og jeg kan få gang i min kjoleudlejning. Jeg tænkte, at vi kunne lave temaer som "fairy tale Denmark" eller "royal Denmark", og så kunne jeg give dem brugte brudekjoler, der passer til temaet, forklarer Lea Kaliszan glad om sin idé til TV 2 Lorry. 

- Hvis vi kan overbevise asiaterne om, at det er smartere at låne kjoler af mig end selv at slæbe nye, dyre kjoler med i flyet på tværs af jorden, fremstår vi også som bæredygtige her i Danmark, tilføjer hun. 

Mødet med en journalist startede tankerne

Idéen udspringer mere eller mindre af tilfældigheder, for Lea Kaliszan kan godt lide at tilpasse brugte brudekjoler og sy dem til. 

På en bryllupsmesse for genbrugskjoler i Køge mødte hun sidste år en journalist fra TV 2 Lorry, der spurgte, hvad hun skulle med femten brugte brudekjoler, og dét fik hende til at overveje de videre muligheder. 

En god ven, der fotograferer i Singapore, fortalte så Lea Kaliszan om disse før-bryllupsture blandt rige asiatere, og dét fik iværksætteren til at melde sig på et tre-måneders kursus på ErhvervsCentret i Greve. 

Her har hun forsøgt at lægge en strategi for projektet:

- Jeg har nu to målgrupper, så jeg ville have nogle fif til, hvordan jeg rammer både unge vintage-piger i København og asiatiske turister, siger hun og tilføjer:

- Jeg skulle have nogle gode idéer til, hvordan man strikker marketing sammen. Og det er genialt, at man på ErhversCentret tager udgangspunkt i de enkelte kursisters virksomheder, så vi kan få brugbare input fra hinanden. 

Mangler samarbejdspartner

Der kommer dog stadig til at gå lidt, før idéen bliver til virkelighed. 

I skrivende stund er en praktikant i Kina for at undersøge muligheden for samarbejde med forskellige rejsearrangører. 

Derudover håber Lea Kaliszan, at hun kan etablere projektet med VisitCopenhagen eller andre partnere, der kan hjælpe med planlægningen af temaer, turistture, og hvad der ellers hører sig til, når rige asiatere kommer til eventyrlandet.

- Jeg har jo ikke forstand på turisme. Det er kjolerne, som jeg brænder for, siger hun til TV 2 Lorry. 

Faktisk så meget, at hun lige nu har samlet næsten 150 brugte brudekjoler, som hænger i butikken i Solrød, hvor de venter på at blive solgt eller lejet ud.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik