Caféejer vil hjælpe med smitteopsporing - beder kunder om navn og nummer

Bekkers Kaffebar i Tune opfordrer nu kunder til at lægge navn og nummer, når de kommer på caféen. Initiativet skal hjælpe med at smitteopspore.

Caféejer Niclas Bekker opfordrer nu sine kunder til at lægger navn og nummer i tilfælde af, at en kunde skulle være smittet med covid-19.

I Tune driver Niclas Bekker den lille lokale kaffebar 'Bekkers Kaffebar', og han opfordrer nu sine kunder til at give deres navn og nummer, når de besøger caféen.

Det gør han i tilfælde af, at hvis en kunde er smittet med coronavirus, kan myndighederne hurtigt og nemt få fat i andre kunder, der har været der samme dag. 

Idéen fik Niclas Bekker efter at have været i Tyskland, hvor man på restauranter og caféer skal udlevere sine oplysninger. 

Hvis jeg begynder at ringe rundt, så leger jeg myndighed, og det skal jeg ikke.

Niclas Bekker, ejer, Bekkers Kaffebar

- Jeg kunne mærke, at det gav mig en ekstra tryghed. Hvis nogen var smittet, ville man blive kontaktet. Det er en relativ beskeden indsats, så det tænkte jeg, at vi også kunne tilbyde, siger Niclas Bekker til TV 2 Lorry. 

Læs også Politiet sætter stopper for populær puttefest i Dyrehaven

Bryder det ikke med GDPR-regler at indsamle navn og nummer?

 - Nej, det er navn og telefonnummer. Det er ikke personfølsomme oplysninger. Det er frivilligt for kunderne. Jeg spørger om de har lyst, og informerer om, hvad det bruges til, og hvordan det gemmes, siger han og fortsætter: 

- Jeg gemmer et bundt papirer om dagen, og når der er gået en måned, så smider jeg det ud. 

  Foto: Privatfoto.

Er det overhovedet forsvarligt, at du gør det – det er vel en myndighedsopgave?

- Jeg synes netop, at det viser omsorg og forsvarlighed. Det er i hvert fald ikke noget, der gør det værre. Det er en ekstra service. Nu er det en lille by, vi bor i. Jeg kender næsten alle mine kunder. Jeg vil kun være glad, hvis jeg kan hjælpe dem med smitteopsporing, og hvis jeg kan gøre en lille ting for at mindske en runde to af coronavirus-udbrud, siger Niclas Bekker. 

Det er frivilligt for kunderne. Jeg spørger om de har lyst, og informerer om, hvad det bruges til, og hvordan det gemmes.

Niclas Bekker, ejer, Bekkers Kaffebar

​​​​​​Niclas Bekker har startet initiativet tirsdag, og ifølge caféejeren har kunderne taget pænt imod det. 

- Jeg har faktisk fået pæne, søde og betænksomme reaktioner fra folk. Så det er kun posivtivt indtil videre. Vi er en lille café i en lille by, så jeg tror særligt, at det i små lokale steder bliver taget godt imod, siger han. 

Læs også Fra oktober kan du på to uger få udbetalt feriepenge

Hvis der er en, som er smittet på din kaffebar, hvad sker der så?

- Så vil jeg tage fat i sundhedsmyndighederne. Jeg har information om, hvem der har været der den dag, og så kan de bruge det opsporing. Hvis jeg begynder at ringe rundt, så leger jeg myndighed, og det skal jeg ikke, siger Niclas Bekker.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik