Borgere i oprør mod motorvejsplaner: I tænker kun på penge - ikke på os!

Tunehallerne danner lørdag rammen for et stort borgermøde, hvor modstanden mod en nye aftale om Ring 5 bliver luftet.

De er bekymrede, oprørte og forsøger nu at råbe politikere op.

Flere hundrede borgere er lørdag mødt op i sportshallen i Tune for at vise deres utilfredshed med Ring 5 - en 35 kilometer lang motorvej, som regeringen med Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen og Dansk Folkeparti i en ny aftale har sat 6,5 milliarder kroner af til. 

Formand for Tune Lokalrådsforening, Svend Edelmann, er arrangøren bag borgermødet, og han har i mange år været indædt modstander af en mulig Ring 5, der skal forbinde Frederikssundsvej med Køge.

- Den nye korridor ligger tæt op til boligerne i Tune. En sekssporet motorvej vil være et støjhelvede og forurenende for de mennesker, der bor der. Og så vil det gå ud over vores glimrende natur hernede, siger han til TV 2 Lorry.

Arrangementet i Tune har 230 tilmeldte, men Svend Edelmann har fået tilsagn om, at adskillige bekymrede borgere fra de omkringliggende nabobyer også vil være tilstede i hallen.

 

Vil skade miljø og natur

Borgermødet er blevet sat op, efter at regeringen og Dansk Folkeparti i denne uge blev enige om en ny, stor infrastruktur-aftale til over 100 milliarder kroner.

Parterne kan dog ikke gennemføre aftalen på denne side af folketingsvalget. Hvis den skal gennemføres, skal de fire partier derfor finde flertal for deres plan efter folketingsvalget.

I den nye aftale indgår altså også en etablering af en sydlig Ring 5, der skal fungere som aflastning for den heftigt trafikerede Køge Bugt Motorvej. 

Sydlig Ring 5 til Frederikssundsvej

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at prioritere 6.470 mio.kr. (2019-pl) til en ny motorvej på den ca. 35 km lange strækning fra Køge til Frederikssundsvej. Der er igangsæt en forundersøgelse af projektet, der forventes afsluttet 2021. Inden der kan igangsættes et konkret anlægsprojekt skal der desuden gennemføres en VVM-undersøgelse og vedtages anlægslov. Anlægsarbejdet vurderes derfor først at kunne påbegyndes efter 2024. Det forventes, at en mindre del af anlægget vil ske efter 2030.

 

Kilde: Transportministeriet

Allerede i 2013 viste en analyse, at Ring 5 ville være gavnlig for trafikken, men at den omvendt vil have “væsentlige negative konsekvenser i forhold til bysamfund samt miljø og natur.” 

Siden da har lokale borgere i lokalforeninger og Facebookgrupper kæmpet hårdt imod den nye motorvej.

Ring 5, sydlig del, vil blive en ny motorvej på ca. 35 km fra Køge til Frederikssundsvej.
Ring 5, sydlig del, vil blive en ny motorvej på ca. 35 km fra Køge til Frederikssundsvej.
Foto: Transport- Bygnings- og Boligministeriet

Nu håber Svend Edelmann på, at dagens møde kan være med til at overbevise politikerne om at overveje mere langsigtede løsninger, der helt skal fjerne trængselsproblemerne på egnen: Udflytning af arbejdspladser til resten af Sjælland, forskellige mødetider på job og lavere priser på kollektiv trafik.

- Politikerne tænker kun på økonomi og asfalt - ikke mennesker, siger Svend Edelmann.

Kigger på det store billede

I regeringspartiet Liberal Alliance er Laura Lindahl, spidskandidat i Sjællands Storkreds, klar over, at beslutningen ikke er populær i lokalområdet. Derfor er hun taget til Tune for at lytte til borgernes frustrationer - men det vil ikke ændre ved aftalens indhold.

- Min besked til dem er, at vi har en udfordring her, vi bliver nødt til at løse. For mange danskere sidder i kø. Det hæmmer væksten på hele Sjælland. Jeg forstår godt, at man som borger i Tune ikke synes så godt om, at der kommer en motorvej i baghaven, men som politiker er man nødt til at kigge på det store billede, siger Laura Lindahl til TV 2 Lorry.

Hun er også klar over, at vejen vil belaste miljøet, men afventer en nærmere undersøgelse af, hvad det helt konkret får af betydning. 

Bryder partilinjen

Da regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede deres aftale med et billede af en flok storsmilende forhandlere på Twitter, sad også Brigitte Jerkel (K) med til bords. 

Hun er transportordfører for De Konservative og byrådsmedlem i Greve - og så bryder hun partilinjen som en helt klar modstander af Ring 5.

- Der er mange gode projekter i den aftale, bortset fra Ring 5. Jeg bor og er valgt i Greve, og det her berører rigtig mange i lokalområdet, så selvfølgelig har jeg en lokal interesse. Vi er ikke interesseret i en motorvej, vi har S-tog og baner. Vi har så rigeligt, siger Brigitte Jerkel, der er til stede lørdag i Tune.

Også Bertel Haarder (V) er på valg i Greve og møder op til borgermødet. Han er ligesom regeringens-kollegaen fra De Konservative også været modstander af Ring 5. Han ser hellere, at de 6,5 milliarder bliver brugt på at udbygge de eksisterende veje. 

- Venstres transportordfører har nogle tanker om en alternativ mulighed, så vi undgår, at den (Ring 5, red.) skal pløje sig ned gennem Greve og Solrød, siger han til TV 2 Lorry.

SF'eren Jacob Mark, der er valgt i Køge-kredsen, er også mødt op lørdag i Tune for at høre, hvad borgerne mener om sagen.

- Ring 5 vil gå hårdt ud over byudviklingen i Greve, Solrød og Køge og de skønne naturområder, der er i området. Jeg synes ikke, projektet er nødvendigt, siger Jacob Mark. 

Et eventuelt byggeri af Ring 5 kan tidligst gå i gang i 2024. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik