Se billederne: Slidt station gør passagerer utrygge

Passagerer blev opfordret til at sende billeder af stationer, som gør dem utrygge. Flest tog billeder af Glostrup Station.

Kampagnen Passagerpulsen har siden starten af september fået passagere til at sende billeder ind af stationer, som ikke er rare eller som gør dem utrygge.

Her er Glostrup Station den station, som flest har indsendt billeder fra.

quote De oplever gamle perroner, der får lov at forfalde, graffitti der ikke bliver fjernet, utrygge gangtunneller.

Rasmus Markussen, politisk medarbejder, Passagerpulsen, Forbrugerrådet Tænk

- Glostrup Station er et af de steder, hvor allerflest passagerer har sendt billeder og kommentarer ind fra, fordi de oplever gamle perroner, der får lov at forfalde, graffitti der ikke bliver fjernet, utrygge gangtunneller og så videre, siger Rasmus Markussen, politisk medarbejder, Passagerpulsen, Forbrugerrådet Tænk.

Borgere kunne derfor torsdag komme forbi det opsatte loungeområdet på Glostrup Station og give deres ønsker til kende, og så vil Passagerpulsen videreformidle ønskerne til kommunen, DSB og BaneDanmark.

 
 
Foto: Passagerpulsen

- Og så håber vi selvfølgelig, at man vil prioritere det her område, lave en strategi og måske også få lavet en mere klar ansvarsfordeling, så der er nogen, som tager ansvar for, at stationerne er et rart sted at være, siger Rasmus Markussen.

Hver fjerde føler sig utryg på stationer:

  • Undersøgelsen viser, at 25 procent af passagererne i løbet af de sidste 6 måneder har følt sig utryg på en togstation. 
  • Flere kvinder end mænd har oplevet at føle sig utryg. 29 procent af kvinderne har følt sig utrygge, mens det for mændenes vedkommende er 21 procent.
  • Passagererne føler sig mest utrygge om aftenen og natten. De tidspunkter, som passagererne oftest har følt sig utrygge, er sent om aftenen (68 %), om natten (47 %) og tidligt om aftenen (42 %).
  • Den hyppigste årsag til, at passagererne føler sig utrygge, er andre personers ubehagelige eller associale opførsel. 

Kilde: Passagerpulsen

Mennesker og ikke stationerne:

BaneDanmark tager med fra Pasagerpulsens undersøgelse, at det ofte er mennesker og ikke stationerne, der gør andre utrygge.

- Vi arbejder hele tiden på at forbedre de fysiske rammer på stationerne, det gør vi blandt andet ved at forbedre rengøringen og grafittiafrensningen på stationerne. Men vi vil også gerne opfordre alle, der færdes på stationerne til at tage et ansvar for, at der er rart at være, siger Bianka Saarnak, områdechef i Banedanmark.

- Desværre oplever vi, at folk i stigende grad bare smider deres skrald. Passagerpulsens undersøgelse viser, at det i langt højere grad er andre mennesker end de fysiske rammer, der gør dem utrygge, DSBs tal viser, at det går i den rigtige retning med passagernes tryghed, siger hun.

Rasmus Markussen anerkender, at folk ikke altid opfører sig ordentligt, men han mener, at det kan hænge sammen med stationernes vedligeholdelse.

- Asocial opførsel fra andre mennesker er noget, der virkelig kan skabe utryghed, men det kan også skabe utryghed, hvis der er dårligt vedligehold, dårlig rengøring, utrygge mørke gangtunnelller eller hvis der er graffitti. Dét kan skabe utryghed og er også noget, der kan indbyde til asocial adfærd, så tingene hænger sammen, siger Rasmus Markussen, politisk medarbejder, Passagerpulsen, Forbrugerrådet Tænk.

Se flere af de billeder, som folk sendte ind fra Glostrup Station her:

 
 
Foto: Passagerpulsen
 
 
Foto: Passagerpulsen

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik