Lille tyggegummivirksomhed i raketmedvind

I rekordfart har fire iværksættere haft stor succes med at sælge tyggegummi, som er helt fri for plastik. Nu er det bæredygtige tyggegummi også landet i butikker på den anden side af grænsen.

Tyggegummi er bare tyggegummi. Eller er det?

For tre år siden stillede Peter Regnersgaard sig selv det spørgsmål hjemme i sin lejlighed på Ryesgade.

quote Vi syntes begge to, at det var helt vildt, at der ikke var nogen, som havde prøvet gøre noget ved det, og at der ikke fandtes et mere bæredygtigt alternativ

Peter Regnersgaard, medstifter af True Gum

Han og kammeraten Morten Ebdrup havde spist et sundt måltid mad og ville afrunde med et stykke tyggegummi, som så mange gange før.

- Tyggegummi hører lidt under det, jeg kalder en zombiekategori. Man tager bare den pakke, man plejer, for sådan har det altid været, siger Peter Regnersgaard, der er medstifter af firmaet True Gum.

True Gum investerer nu i flere maskiner for at kunne følge med kundernes efterspørgsel
True Gum investerer nu i flere maskiner for at kunne følge med kundernes efterspørgsel
Foto: True Gum

Efter en hurtig research på tyggegummi fandt de to venner frem til, at plastik er et af hovedkomponenterne i tyggegummi, og for de to fyre blev det en aha-oplevelse, som gjorde, at de omgående mistede lysten til at tygge tyggegummi og samtidig blev nysgerrige på alternativer.

- Vi syntes begge to, at det var helt vildt, at der ikke var nogen, som havde prøvet at gøre noget ved det, og at der ikke fandtes et mere bæredygtigt alternativ. Det var lige der, hvor alle talte om plastik i havet og vigtigheden i, at vi alle blev mere klimavenlige i vores levestil, husker Peter Regnersgaard.

Pippi Langstrømpe attitude og tyggegummi overalt

Den overraskende erfaring gjorde, at Peter Regnersgaard og Morten Ebdrup ikke tøvede et øjeblik. De ville lave tyggegummi, som ikke indeholdt plastik, og mens folk rystede på hovedet af deres gentagne forsøg på at skabee et nyt slags tyggegummi hjemme i køkkenet i Ryesgade på Østerbro, så tog de Pippi Langstrømpes velkendte motto til sig: 'Det har jeg ikke prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert'.

Der skulle dog gå flere måneder, før det lykkedes de top iværksættere at finde en smag, de begge kunne lide.

- Folk syntes, det var lidt latterligt, og vores roomie fandt tyggegummirester overalt, så vi i ny og næ måtte købe en flaske whisky til ham, mindes Peter Regnersgaard.

Fra Tyskland til Glostrup

To blev hurtigt til fire, og med på tyggegummiholdet er nu også kommet Jacob Motzfeldt og Zabrina Ziegler.

Det startede med 472 forsøg i et køkken på Østerbro, og i juli måned måtte True Gum-familien rykke produktionen til Glostrup for at få mere plads.

Om True Gum

  • Den første prototype efter 472 forsøg var smagen med lakrids og eucalyptus
  • Der er fire varianter på markedet nu, hvoraf den med mint er mest populær
  • True Gum indeholder ikke plastik, men er baseret på træsaft tappet fra gummitræer
  • Der er nu 25 ansatte i True Gum-virksomheden og tyggegummiet sælges i mere end 4.000 butikker
  • De fire True Gum-ejere står ofte i supermarkeder og fortæller og deler tyggegummi ud 

I dag går det godt for tyggegummirevolutionærerne. Så godt at tyskerne nu også kan gnaske tyggegummi med bedre omtanke for miljøet. Der skal også langes nogle tyggegummipakker over disken, for at det kan løbe rundt. Virksomheden tjener én krone for hver solgt pakke plastikfri tyggegummi.

- Der er heldigvis mange, som gerne vil have et rent stykke tyggegummi fri for plastik, også til deres børn, og vi har derfor lige lanceret en ny smag, som er mere sød med hindbær og vanilje, siger Peter Regnersgaard.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik