Trafikplaget kommune i opråb til minister: Overdæk motorveje i byerne

Byrådet i Gladsaxe Kommune opfordrer transportminister Benny Engelbrecht til at overdække motorvejene i støjplagede byområder.

Overdæk motorvejene, så borgere, der bor tæt på, bliver fri for støjen.

Sådan lyder opfordringen fra Gladsaxe Byråd til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Det sker i anledning af den nye infrastrukturplan på transportområdet, som regeringen har varslet.

Konkret ønsker politikerne i Gladsaxe, at motorvejene i overdækkes i de tættest befolkede områder.

Foruden betragtelig støjreduktion vil forslaget give mulighed for at skabe nye rekreative områder, som binder de bydele sammen, der i dag er løsrevet fra hinanden med den sønderrivende støj og de mange spor fra motorveje og motorindfaldsveje.

Stor stigning i støjen

I Gladsaxe er der 8.000 boliger, som er ramt af støj. Dermed placerer kommunen som den af omegnskommunerne, som den mest støjplagede.

Samtidig er støjen fra motorvejene ifølge Gladsaxe Kommuner steget med hele 30 procent siden 2012.

- Beboerne langs vores motorveje i byområderne er nu så støjplagede, at støjværn ikke længere løser problemerne, udtaler borgmester Trine Græse (S) i en pressemeddelelse.

Overdæk motorvejene og bind bydelene sammen

Hun ønsker nu et møde med transportminister Benny Engelbrecht for at foreslå muligheden for at dæmpe støjen ved eksempelvis at overdække de mest bynære motorveje.

- Derfor er spørgsmålet, om vi skal gøre noget alvorligt ved det som for eksempel at overdække dem i de tættest beboede områder, som man har gjort med succes mange andre steder i Europa, eller om vi bare skal acceptere, at omegnskommunerne ender som de rene motorvejsudfletninger, siger borgmesteren.

Savner strategisk og gennemtænkt kollektiv trafik

I Gladsaxe Kommune savner borgmesteren også, at der arbejdes i gennemtænkte løsninger for den offentlige trafik for på den måde at fjerne en del af bilismen på motorvejene.

En sådan plan skal ganske enkelt være mere sammenhængende for hele hovedstadsområdet, end det er tilfældet i dag, lyder det.

- Som kommuner har vi alle sammen hver vores særinteresser, og det kan ikke være anderledes.

- Men hvis vi skal undgå, at vores borgere drukner i trafik og støj, er det vigtigt, at vi står sammen om at skabe en strategisk og sammenhængende instrafriktur, hvis det fortsat skal være attraktivt at bo i forstadskommunerne, siger Trine Græse.

- Mere asfalt løser ikke problemerne

Som bud på løsning foreslår byrådet, at der bliver arbejdet med både letbaner og hurtigbusser. Men også stærke knudepunkter med bedre terminaler og bedre forhold for cyklisterne står højt på ønskesedlen.

For borgerne vil fortsat pendle - spørgsmålet er bare hvordan.

- Mere asfalt løser ikke udfordringerne. Det skal være lettere at være mobilist, hvor bilen ikke automatisk er det første valg. Lige nu har vi en enestående mulighed for at tænke nyt og sammenhængende på hele transportinfrastrukturområdet. Den chance må vi ikke lade gå fra os, understreger Trine Græse.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik