Skilsmissebarn: "Jeg taler ikke med mine forældre, jeg taler med gruppen"

På Buddinge Skole i Søborg har de succes med at tilbyde skilsmissegrupper for børn - et frirum, hvor børnene deler tanker og følelser om at være skilsmissebarn.

Det kan være kaotisk og hårdt for et barn, når mor og far går hver til sit.

- Jeg synes bare, det var svært, siger Leonora Obeng Dylov, 2. klasse på Buddinge Skole til TV 2 Lorry.

Buddinge Skole i Søborg er en af de skoler i hovedstadsområdet, der har succes med øge trivslen hos skilsmissebørn gennem samtalegrupper, hvor børnene får talt med andre børn om det, der gør ondt i forbindelse med en skilsmisse.

På Buddinge Skole er Leonora Obeng Dylov, Willum Henriksen, Elvira Erna, Mikkel Borgaard og Emmaly Bendtsen samlet til skilsmissegruppe. 
På Buddinge Skole er Leonora Obeng Dylov, Willum Henriksen, Elvira Erna, Mikkel Borgaard og Emmaly Bendtsen samlet til skilsmissegruppe. 
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

- Jeg synes, at det er rigtig godt at være i sådan en gruppe, fordi så kan man have det bedre, siger Willum Henriksen, 2. klasse på Buddinge Skole.

quote Man får snakket om nogle ting, man måske faktisk ikke har sagt til nogen.

Elvira Erna, 4. klasse på Buddinge Skole

En skilsmissegruppe er en samtalegruppe for børn, hvis forældre er skilt - et frirum, hvor de mødes og snakker om det, der fylder.

- Det føles rart, fordi man har fået det ud, og så bliver man lidt gladere. Man bliver sådan helt lettet, siger Emmaly Bendtsen, 4. klasse på Buddinge Skole. 

Behov for skilsmissegrupper

Et gruppeforløb varer omkring syv uger, hvor op til otte skilsmissebørn mødes halvanden time én gang om ugen på skolen.

 - Vi kan se, at der er et behov for skilsmissegrupper, fordi læring og trivsel går hånd i hånd, siger Mette Wimmer, inklusionsvejleder og lærer på Buddinge Skole til TV 2 Lorry og tilføjer:

 - Der er en sammenhæng mellem, hvordan børnene har det, og hvordan de lærer, og hvis de er ramt af skilsmisse, så er der brug for, at vi tager hånd om det også, så det har vi valgt på Buddinge Skole at prioritere.

Fakta om skilsmisser

  • Hvert tredje barn under 18 år har skilte forældre
     
  • Hvert år er der omkring 15.000 par, der bliver skilt
     
  • Omkring 20.000 børn om året i Danmark oplever, at deres forældre går fra hinanden
     
  • 13 procent af børnene mister kontakten med enten deres far eller deres mor
     
  • Hvert tredje barn af skilte forældre har været involveret i en samværskonflikt ved statsforvaltningen
    ​​​

Kilde: Egmont Fonden

Vi er så mange skilsmissebørn, men vi taler aldrig om det

  - Jeg har børn i klasser, som sidder og siger, det er jo mærkeligt, at vi er så mange skilsmissebørn, men vi taler jo aldrig om det, siger Mette Wimmer inklusionsvejleder og lærer på Buddinge Skole.

Se indslag om skolernes samtalegrupper, hvor skilsmissebørn deler tanker og følelser med hinanden.

Også flere af børnene i gruppen har været tilbageholdende med at snakke med andre om det, før de begyndte i skilsmissegruppen. 

 - Man får snakket om nogle ting, man måske faktisk ikke har sagt til nogen, siger Elvira Erna, 4. klasse på Buddinge Skole. 

 - Det, der er så bemærkelsesværdigt ved skilsmisser, er jo, at det er så almindeligt, at vi rent faktisk tror, at det er så almindeligt, at vi ikke behøver at tale om det. Men det gør jo ikke situationen mindre kritisk for det enkelte barn, der står i den, siger Mette Wimmer.

 
 
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Ruth Juul er familierådgiver og konfliktmægler med speciale i skilsmisse. Hun mener, at skilsmissegrupper er meget brugbare, og så hun genkender også det tilbageholdende adfærdsmønster hos skilsmissebørn.

quote Jeg synes det er rigtig dejligt. Man kan snakke med nogle andre, som har prøvet det samme.

Willum Henriksen, 2. klasse på Buddinge Skole.

- Noget af det, der har været mest overraskende for mig i arbejdet med skilsmissebørn, det er, at de ikke taler med andre om det. Selvom der går fire børn i samme klasse, hvis forældre er blevet skilt, så deler de ikke erfaringer med hinanden, hvis ikke de bliver inviteret til det, siger Ruth Juul til TV 2 Lorry og tilføjer: 

-  De holder det for sig selv og går alene med det, selvom de faktisk deler hverdag med nogle, som har den samme erfaringsbaggrund, men hvis de bliver iniviteret til at dele det, takker de oftest ja til det.

"Jeg taler ikke med mine forældre om det, jeg taler med gruppen"

Samtalerne og øvelserne i gruppen tager udgangspunkt i skilsmisseemner, som savn, skiftedage, bonusfamilien og ferier, hvor børnene kan byde ind med egne erfaringer og følelser.

 - Når man er hjemme hos den ene, savner man den anden, og når man er hjemme hos den anden, savner man den anden, siger Mikkel Borgaard, 2. klasse på Buddinge Skole. 

Samtalegruppen består af forskellige øvelser. Her er børnene samlet om 'Skilsmisseland', hvor børnene har været med til at bestemme, hvilke emner der fylder for dem. 
Samtalegruppen består af forskellige øvelser. Her er børnene samlet om 'Skilsmisseland', hvor børnene har været med til at bestemme, hvilke emner der fylder for dem. 
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

I gruppen har både lærer og børnene tavshedspligt, og det er et vigtigt sted for børnene. 

 - Jeg taler ikke med mine forældre om det, jeg taler med den her gruppe om det, siger Emmaly Bendtsen.

quote Det er enormt betydningsfuldt i de ting, vi møder her i livet, at nogle andre tør se og følges med os i det, som er svært, og i den virkelighed som er der.

Ruth Juul, familierådgiver og konfliktmægler med speciale i skilsmisse.

Hvorfor er det noget, man skal prioritere i skoleregi?

- Fordi børnene simpelthen ikke kan lære noget, hvis de sidder og bøvler med noget der ikke bliver talt om, eller noget som de er kede af. Det kan være en skilsmisse, som ligger langt tilbage, og det kan være en skilsmisse, som er sket for nylig. Ligegyldigt hvad, så ved vi fra forskning, at det er en langsigtet proces den her. Det kan være, at bruddet lige er sket, og de bøvler ligenu, men rent faktisk er det noget, der kan følge børnene og udfordre dem i lang tid.

Fakta om skilsmisser

  • 10-15% af skilsmisseforældre har alvorlige konflikter
  • 55% oplever, at deres forældre skændes eller ikke taler sammen
  • 93% af skilsmissesager behandles, uden at børnene inddrages

 

Kilde: Børns Vilkår

Familierådgiver: Børns sorg i forbindelse med skilsmisse er tabu

Ruth Juul mener, at børns sorg efter skilsmisse er vor tids tabu. 

 -  Skilsmissebørns sorg er udløst af nogle valg, de voksne træffer. Jeg er fuldstændig med på, at voksne kan være nødt til at træffe beslutninger, som belaster deres børn. Men jeg er trist over, på børns vegne, hvis det betyder, at børn kommer til at gå alene med en sorg, som kunne være lettet – ikke fjernet, men lettet ved, at andre ville se dem og dele den med dem. Jeg synes, børn bliver alene på en arena, hvis ikke de voksne vil - hvis det bliver et tabu at tale om de konsekvenser, de voksnes valg får for børnene, siger Ruth Juul, familierådgiver og konfliktmægler med speciale i skilsmisse til TV 2 Lorry. 

Der er også tid til en pause og en kiks, hvor alle fortæller 'godt og dårligt siden sidst'.
Der er også tid til en pause og en kiks, hvor alle fortæller 'godt og dårligt siden sidst'.
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Stort set alle skoler har en sorghandleplan, som har fokus på børns sorg efter tab, og hvordan lærere og pædagoger hjælper børnene bedst muligt.

Samme fokus og opmærksomhed ønsker Ruth Juul, at sorg efter skilsmisse får - for børns sorg i forbindelse med skilsmisse er ikke en del af sorghandleplanen på skolerne og heller ikke en del af grunduddannelsen på lærer- eller pædagoguddannelsen. 

- På samme måde, som vi har opdaget, at det er lindrende og hjælpsomt for børn, som mister ved tab – på samme måde skal skilsmissebørns sorg blive opdaget. De skal blive mødt af nogle, der siger, hvordan er det, at være dig, når du flytter, hvad går du og tænker på, hvad kunne du tænke dig, at de voksne sagde til dig nu, fremfor at vi tier det ihjel. 

- Det er enormt betydningsfuldt, i de ting vi møder her i livet, at nogle andre tør se og følges med os, i det som er svært, og i den virkelighed som er der, siger hun.

Kan spejle sig i hinanden

På Buddinge Skole har de haft skilsmissegrupper i tre år, hvor de har omkring 24 børn igennem grupperne på et skoleår.

 - Jeg synes, det er rigtig dejligt. Man kan snakke med nogle andre, som har prøvet det samme, siger Willum Henriksen.

 - Det vi ser, det er, at børnene profiterer af at få lov til at spejle sig i hinanden og hinandens oplevelser og hinandens følelser, og derved selv får lyst til at dele nogle af de ting, de går og tumler med, som kan være rigtig svært at dele med nogle andre – især forældrene, fordi de er så loyale de her børn. De vil ikke gøre nogen ked af det, siger Mette Wimmer. 

I skilsmissegruppen tegner børnene ´Klumpen´, som er steder i kroppen, hvor man kan have knugende fornemmelser. 
I skilsmissegruppen tegner børnene ´Klumpen´, som er steder i kroppen, hvor man kan have knugende fornemmelser. 
Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Skilsmissegruppen gør en forskel

Børnene i gruppen har haft svært ved er at tale om skilsmissen med deres forældre og andre, men ved at gå i gruppen er det blevet nemmere for dem at være ærlige om, hvad det er, de føler.

 - Jeg har måske turdet lidt mere at snakke med mine forældre om nogle ting, jeg faktisk ikke rigtig har sagt, siger Elvira Erna.

 - Før kunne jeg ikke tale med andre om det, det var kun i gruppen, jeg kunne det, siger Leonora Obeng Dylov.

 - Jeg har lært, at man sagtens kan sige tingene til sin mor og far, siger Mikkel Borgaard.

quote Det vi ser, det er, at børnene profiterer af at få lov til at få lov at spejle sig i hinanden og hinandens oplevelser og hinandens følelser, og derved selv får lyst til at dele nogle af de ting, de går og tumler med.

Mette Wimmer, inklusionsvejleder og lærer på Buddinge Skole.

Alle fem børn er enige om, at skilsmissegruppen har gjort en forskel for dem, og de vil anbefale andre skilsmissebørn at gå i en gruppe, hvor man kan få åbnet op.

 - Fordi skilsmisse er normalt, man kan snakke med nogle andre børn om det, og så kan man komme ud med nogle tanker, man har i hovedet, så det ikke sætter sig i maven, siger Elvira Erna, 4. klasse på Buddinge Skole.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik