Nyt rostadion på Bagsværd Sø styrer mod afgrunden efter nyt nederlag i klagesag

Afgørelsen betyder reelt set, at et planlagt nationalstadion og elitecenter for roning samt kano og kajak ikke vil kunne leve op til internationale krav.

Visionen om et nyt rostadion af international topklasse med tilhørende elitecenter for Team Danmark omkring Bagsværd Sø er igen kommet på gyngende grund.

Denne gang er det så alvorligt, at projektet nu har kurs mod afgrunden.

En dugfrisk afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet har nemlig ophævet en dispensation til rostadionbyggeriet, som ellers i efteråret sidste år gav grønt lys til det storstilede projekt efter en årrække med klagesager, som har resulteret i udskydelser, omgørelser, hjemvisninger og ophævelser.

quote Det betyder, at vi ikke kan lave det oprindelige rostadion med mere, sådan som det var planlagt

Erik Jæger, bestyrelsesformand

Den nye afgørelse, der er den første af i alt syv, som vil afgøre projektets fremtid, betyder blandt andet, at der omkring rostadionets startanlæg med tilhørende dommertårn ikke må fældes træer og graves i bredden, så anlægges kan udvides til at have flere baner.

Det betyder, at rostadionet må opgive drømmen om at kunne afholde internationale rostævner.

For det nuværende og aldrende anlæg har nemlig kun seks baner, mens kravene fra det internationale roforbund lyder på otte baner.

At lave et nationalstadion, som lever op til internationale krav, er ellers en fundamental forudsætning for hele projektet. Der var ved projektets fødsel således en vision om, at man skulle byde på værtskabet for VM i roning i 2022.

Bestyrelsesformanden for Fonden Danmarks Rostadion, Erik Jæger, erkender, at afgørelsen er et hårdt slag.

- Det er en stor bølge, som nu rammer os. Det betyder, at vi ikke kan lave det oprindelige rostadion med mere, sådan som det var planlagt. Fonden vil køre videre, og når vi har nærlæst afgørelsen, vil vi vurdere, hvad vi kan gøre, siger han til TV 2 Lorry.

Formanden har netop modtaget afgørelsen, da TV 2 Lorry taler med ham. Fordi der ifølge ham fortsat er nogle tvivlsspørgsmål til, hvordan dommen skal tolkes, er han dog ikke klar til at kaste håndklædet i ringen.

- Jeg ved ikke, om man kan kalde det en showstopper, men det ændrer i hvert fald projektet radikalt.

Flere afgørelser på vej

I januar måned vil bestyrelsen bag rostadionprojektet sætte sig sammen og drøfte, hvilke konsekvenser nederlaget i klagesagen får for mulighederne for at realisere det nye rostadion.

quote Det bliver aldrig et internationalt stadion med denne her afgørelse.

Kurt Loftkjær, lokalformand, Danmarks Naturfredningsforening i Gladsaxe

Til den tid kan projektet dog være havnet i endnu større problemer. For den nye afgørelse er blot en af i alt syv klagesager om rostadionbyggeriet ved Bagsværd Sø, som Miljø- og Fødevareklagenævnet skal tage stilling til.

Mens den første afgørelse kun omhandler startområdet, vil senere afgørelser tage stilling til blandt andet målområdet, stadionbyggeriet med tribune og elitecenteret.

Og med toneanslaget fra den første afgørelse ser det svært ud for projektet, da start- og målområdet uløseligt hænger sammen, når det kommer til udgravninger og udvidelsen af antallet af baner.

Hvad gør sagen endnu sværere for parterne bag stadionprojektet er, at Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og ikke kan påklages for en anden myndighed.

En sejr for naturen

Bag klagesagerne står Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling i Gladsaxe, som straks efter dispensationerne i oktober sidste år påklagede beslutningerne, som blev truffet af Fredningsnævnet for København.

quote For DN Gladsaxe og naturelskere er det godt, at vi bevarer søen med de nuværende aktiviteter, da søens landskabsmæssige udtryk ellers ville være tabt for altid.

Kurt Loftkjær, lokalformand, Danmarks Naturfredningsforening i Gladsaxe

Her understreger lokalformanden Kurt Loftkjær over for TV 2 Lorry, at foreningen er klar over, at afgørelsen er et hårdt slag for rosporten.

- Det beklager vi. Men for DN Gladsaxe og naturelskere er det godt, at vi bevarer søen med de nuværende aktiviteter, da søens landskabsmæssige udtryk ellers ville være tabt for altid, siger han.

Ifølge Kurt Loftkjær står én ting dog helt sikkert nu:

- Det bliver aldrig et internationalt stadion med denne her afgørelse. Jeg har svært ved at se, at de efterfølgende afgørelser vil ændre på noget. Det ville jo være overraskende, hvis nævnet skulle nå frem til, at noget ikke kan lade sig gøre i den ene ende, men noget tilsvarende godt kan lade sig gøre i den anden ende, siger han.

Derfor kommer han med samme opfordring, som han flere gange har fremført i debatten:

- Vi beder rosporten om på ny at overveje at bruge Bagsværd Sø som træningsbane og anlægge det internationale rostadion et andet sted, siger Kurt Loftkjær og påpeger, at han ser det som en gevinst for rosporten med en sø til træning og et stadion til internationale konkurrencer.

Grundstødt flere gange

Bestyrelsesformanden for stadionet, Erik Jæger, understreger over for TV 2 Lorry, at afgørelsen ikke har betydning for afholdelsen af VM i Kano- og Kajak på Bagsværd Sø i sensommeren 2021, da der ved denne disciplin ikke er krav om otte baner.

Ved afholdelsen af VM i Kano- og Kajak skal der blandt andet etableres midlertidige tribuner, pavilloner og toiletvogne, hvilket det internationale forbund har godkendt. Da Danmark fik tildelt værtskabet, var det ellers med et færdigbygget, topmoderne stadion stillet i udsigt.

Nationalstadionet skulle egentlig have stået færdigt allerede i 2020, men som følge af flere ophævelser af tilladelser, hjemvisninger af dispensationer og klager over byggeriet, er rostadionet stødt på grund flere gange.

Da Fredningsnævnet i oktober måned sidste år gav grønt lys til projektet tydede det på, at projektet endelig kunne blive realiseret i sin oprindelige form frem mod 2022.

Men sådan kommer det altså ikke næppe til at gå.

Fonden Danmarks Rostadion, som ejer de nuværende rostadion på Bagsværd Sø og i mange år har arbejdet mod et spritnyt af slagsen, er stiftet af Københavns Kommune, Gladsaxe Kommune, Lyngby- Taarbæk Kommune og Team Danmark.

Projektet er prissat til omkring 140 millioner, hvoraf Den A.P. Møllerske Støttefond støtter med 50 millioner kroner, mens Lokale- og Anlægsfonden støtter med 10,5 millioner. Resten af gildet skal de tre ejerkommuner betale.