Nu starter byggeriet: Gigantisk gangtunnel kickstarter letbane-projekt

En 600 tons tung og 30 meter lang gangtunnel er på plads ved Buddinge Station i Gladsaxe - og den er et af de første fysiske tegn på, at Hovedstadens Letbane kommer.

- Jeg synes, det er helt fantastisk, at de kan flytte den store klods, siger pensionist Flemming Panzio til TV 2 Lorry.

Han kigger mod en kæmpe krabat af en gangtunnel, som nu er på plads ved Buddinge Station i Gladsaxe, og den er et af de allerførste tegn i gadebilledet på Hovedstadens Letbane. 

- Det er en rigtig speciel dag for hele letbaneprojektet, siger projektleder Kim Ivan Nielsen og tilføjer:

- Det er en dag, hvor det hele kulminerer - vi har planlagt det hen over det sidste halve år.

Gangtunnellen er til fodgængere og cyklister. Foto: TV 2 Lorry.
Gangtunnellen er til fodgængere og cyklister. Foto: TV 2 Lorry.

600 ton og 30 meter lang

Den store, færdigstøbte betontunnel vejer cirka 600 tons, og den bliver flyttet på plads ved hjælp af flere donkrafte med bare 10 meter i timen. 

quote Det er en rigtig speciel dag for hele letbaneprojektet.

Projektleder, Kim Ivan Nielsen

- Jeg var jo nødt til at skulle herned. Det er jo ikke noget, der sker hver dag. Jeg synes, det er imponerende, at de kan, siger pensionist Flemming Panzio. 

Flemming Panzio har taget plads med udsigt til projektet. Foto: TV 2 Lorry.
Flemming Panzio har taget plads med udsigt til projektet. Foto: TV 2 Lorry.

Siden fredag i sidste uge, har arbejderne på projektet knolket i døgndrift for at gøre klar til tunnellen. 

- Vi er en lille smule foran tidsplanen, men vi ved også godt, at der kan komme masse uforudsete hændelser, så det er altid rart at have lidt at give af. Men det går rigtig godt, siger Kim Ivan Nielsen.

Togbanen gravet væk - Togbusser sat ind

Begge togspor er gravet væk, og siden natten til fredag har der været sat busser ind på S-togsstrækningen til de mange passagerer.

Der er stadig et stort arbejde, der skal udføres, før s-togene kører igen.

quote Jeg synes, det er helt fantastisk, at de kan flytte den store klods.

Pensionist, Flemming Panzio

- Der ligger en masse betonarbejde, der skal laves efterfølgende, og i sidste ende skal vi have bygget sporene på plads igen, så s-togene kommer til at køre, siger Kim Ivan Nielsen.

Flere mennesker stimlet sammen for at se projektet skride fremad. Foto: TV 2 Lorry. 
Flere mennesker stimlet sammen for at se projektet skride fremad. Foto: TV 2 Lorry. 

S-togsnettet åbner igen på strækningen natten til tirsdag efter 2. påskedag. 

Gangtunnel til cyklister og fodgængere

Tunnellen er en del af hele letbaneprojektet Hovedstadens Letbane. På Buddinge Station er det cyklister og fodgængere, der kommer til at gøre af tunnellen, fordi letbanen skal køre ude på midten af vejen.

 - Jeg tager hatten af for ingeniørene - det er jo et flot stykke arbejde, de laver, siger Flemming Panzio fra sin bænk på afstand af arbejdet.

Letbanen skal køre med passagerer mellem Lyngby og Ishøj, og den forventes at være klar i år 2025.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik