Letbaneramte bilister får online-hjælp til at undgå ventetid

Byggeriet af letbanen i Storkøbenhavn er så småt ved at indtage bybilledet med opgravede veje og gravkøer. Et online trafiksystem skal forhåbentlig afhjælpe bil-køer.

Trafiksystemet CitySense kan blive bilisternes bedste ven, når letbanebyggeriet for alvor går i gang. Det er kommunerne på hele strækningen, som er gået sammen om at udvikle trafiksystemet. 

Undervejs i bryggeriet er det nemlig umuligt at undgå indsnævrede vejbaner, afspærrede småveje og længere rejsetid flere steder. Men tanken er, at bilisterne ved hjælp af deres mobil kan tjekket op på, hvor trafikken, netop nu, er særlig tung og langsom. 

Over 60 sensorer og fire tælleradarer er sat op langs strækningen og kan indsamle data fra de bilister, som har en mobiltelefon med i bilen og enten har slået Bluetooth eller Wi-Fi-signalet til.

Trine Græse fortæller om det nye trafiksystem, CitySense. 

På den måde kan Hovedstadens Letbane hele tiden overvåge og optimere trafikkens afvikling i takt med, at anlægsarbejdet skrider frem. Det er desuden planen, at informationerne skal overføres i realtid til Vejdirektoratets kort på trafikinfo.dk.

Planen var, at Hovedstadens Letbane skulle åbne i det sidste halvår i 2024. Det er nu udskudt til 2025.
Planen var, at Hovedstadens Letbane skulle åbne i det sidste halvår i 2024. Det er nu udskudt til 2025.
Foto: Hovedstadens Letbane

Siden 2017 har Hovedstadens Letbane i samarbejde med konsulenthuset COWI nemlig etableret trafiksystemet CitySense, som gør det muligt at måle bilisternes rejsetider på langs og på tværs af Ring 3. 

- Vi ved, at anlægsarbejdet kommer til at påvirke trafikken meget i perioder, og vi har derfor i flere år arbejdet med, hvordan vi kan få trafikken til at flyde bedst muligt. En af løsningerne er en førsteklasses trafikinformation, som trafikanterne kan bruge som udgangspunkt for at tilrettelægge deres kørsel, siger Louise Høst, der er plan- og arbejdsmarkedsdirektør i Hovedstadens Letbane.

Byggeriet af Hovedstadens Letbane begynder her i september 2018 og vil flytte sig rundt på den 28 kilometer lange strækning frem mod letbanens åbning i 2025.

Der vil være stor forskel på, hvordan arbejdet påvirker trafikken fra sted til sted i perioden. Det kan derfor være en god idé løbende at holde sig opdateret om trafiksituationen, så man kan tage beslutninger om afrejsetidspunkt, rute og transportform på et informeret grundlag.

FAKTA OM HOVEDSTADENS LETBANE

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

Sne veje

Flere trafikuheld i aftes - pas på isglatte veje her til morgen

øresund helsingør helsingborg

Skåne vil bygge fire tunneler mellem Helsingør og Helsingborg

Gladsaxe

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere