Trafiksystemet CitySense kan blive bilisternes bedste ven, når letbanebyggeriet for alvor går i gang. Det er kommunerne på hele strækningen, som er gået sammen om at udvikle trafiksystemet.
Undervejs i bryggeriet er det nemlig umuligt at undgå indsnævrede vejbaner, afspærrede småveje og længere rejsetid flere steder. Men tanken er, at bilisterne ved hjælp af deres mobil kan tjekket op på, hvor trafikken, netop nu, er særlig tung og langsom.
Over 60 sensorer og fire tælleradarer er sat op langs strækningen og kan indsamle data fra de bilister, som har en mobiltelefon med i bilen og enten har slået Bluetooth eller Wi-Fi-signalet til.
På den måde kan Hovedstadens Letbane hele tiden overvåge og optimere trafikkens afvikling i takt med, at anlægsarbejdet skrider frem. Det er desuden planen, at informationerne skal overføres i realtid til Vejdirektoratets kort på trafikinfo.dk.
Siden 2017 har Hovedstadens Letbane i samarbejde med konsulenthuset COWI nemlig etableret trafiksystemet CitySense, som gør det muligt at måle bilisternes rejsetider på langs og på tværs af Ring 3.
- Vi ved, at anlægsarbejdet kommer til at påvirke trafikken meget i perioder, og vi har derfor i flere år arbejdet med, hvordan vi kan få trafikken til at flyde bedst muligt. En af løsningerne er en førsteklasses trafikinformation, som trafikanterne kan bruge som udgangspunkt for at tilrettelægge deres kørsel, siger Louise Høst, der er plan- og arbejdsmarkedsdirektør i Hovedstadens Letbane.
Byggeriet af Hovedstadens Letbane begynder her i september 2018 og vil flytte sig rundt på den 28 kilometer lange strækning frem mod letbanens åbning i 2025.
Der vil være stor forskel på, hvordan arbejdet påvirker trafikken fra sted til sted i perioden. Det kan derfor være en god idé løbende at holde sig opdateret om trafiksituationen, så man kan tage beslutninger om afrejsetidspunkt, rute og transportform på et informeret grundlag.