”Hej Kiri”: Kommuner på vej med ny chatbot

Seks kommuner er på vej med en ny chatbot, der kan svare på mange af de spørgsmål, som borgerservice ofte bliver spurgt om.

Hvis alt går efter planen, lanceres den nye chatbot i begyndelsen af maj måned i år. Foto: Ólafur Steinar Gestsson - Scanpix & Ritzau

Snart bliver det nemmere at få svar på spørgsmål om dette og hint, når man klikker ind på hjemmesiderne hos Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Roskilde og Rudersdal Kommuner.

De seks kommuner er lige nu i færd med at udvikle en fælles, kommunal chatbot ved navn Kiri, der døgnet rundt kan besvare de mest typiske og generelle spørgsmål, som kommunernes borgerservice ofte bliver stillet.

Det kan for eksempel være spørgsmål omkring pas, kørekort, affald eller opskrivning af ens barn til daginstitution.

Hvad er en chatbot?

En chatbot er en samtale, der foregår i tekst eller tale varetaget af et computerprogram. Samtalen indebærer, at man automatiserer en dialog, som man ellers ville have gjort manuelt.

 

Kilde: Gladsaxe Kommune

Inspirationen til Kiri er hentet fra Norge, hvor 60 norske kommuner gennem længere tid har haft gode erfaringer med en lignende chatbot-funktion, forklarer Thomas Lerche, som er digitaliseringschef i Gladsaxe Kommune.

- Kiri er en meget simpel chatbot, som kan gøre det lidt nemmere for borgerne at navigere rundt  på kommunens hjemmeside. Meningen er, at den skal give borgerne en bedre digital oplevelse og gøre det lettere for dem at få korrekte svar på deres spørgsmål.

- Man kan skrive og sige hej til den, og så siger den hej tilbage. Og hvis man spørger, hvem borgmesteren er, vil man også kunne få svar på det. Så den har selvfølgelig en dialog. Men den kan kun svare på det, som vi har fortalt den om, siger Thomas Lerche.

Skal spare de ansattes tid og ressourcer

Som det er i dag, har Gladsaxe og de andre kommuner allerede en søgefunktion på deres hjemmesider, ligesom de også har en såkaldt FAQ-side med de oftest stillede spørgsmål og svar. Kiri er i den forbindelse tiltænkt som en supplerede kommunikationskanal, der skal gøre det lettere at tilgå kommunens hjemmeside og sørge for, at borgeren undgår at fare vild i de mange informationer.

- Hvis man for eksempel indtaster ’mit barn skal flytte skole’ i søgefunktionen på hjemmesiden, kan det både være en flytning eller et skoleskifte. Der kan chatbotten bedre forstå, at det, som borgeren søger svar på, handler om skoleskifte. Så der er tale om en funktionsforbedring, siger Thomas Lerche.

På sigt vil det vise sig, om Kiri også kan aflaste medarbejderne i kommunernes borgerservice, så de bruger mindre tid på at besvare basale spørgsmål, og i stedet kan bruge deres kræfter på mere komplekse sagsbehandlingsopgaver. 

- Mange ringer ofte og spørger om de samme ting, som andre også har spurgt om forinden. Derfor har vi samlet svarene i chatbotten, så vi forhåbentlig fremadrettet kan bruge vores ressourcer mere fornuftigt, siger Thomas Lerche.

Hvis alt går efter planen, forventes Kiri lanceret i de seks kommuner allerede i begyndelsen af maj måned i år.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik