Gladsaxe sætter som de første ind med digital opdragelse til børnehavebørn

I Gladsaxe Kommune vil man ruste de helt små til at være gode digitale brugere. Derfor har kommunen lavet en kampagne for børnehavebørn, så de bliver klædt på til den digitale verden.

Den nye kampagne i Gladsaxe er den første af sin slags i Danmark. Arkivfoto. Foto: Kim Haugaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

En ny kampagne fra Gladsaxe Kommune skal skabe opmærksomhed og lære børnehavebørn at begå sig kritisk i den digitale verden.

Kampagnen, der hedder 'Det er go’ stil', er den første af sin slags i Danmark, og den henvender sig direkte til børn i børnehave.

Vi ved, at digitale medier allerede er en del af børns virkelighed, når de starter i institution

Betina Larsen, tovholder på kampagnen 'digital dømmekraft' og pædagogisk konsulent i Gladsaxe Kommune

Men også forældrene skal være aktive medspillere i kampagnen, og de skal støtte deres børn i at have en mening, når det gælder billeder og digitale medier.

Læs også Skole advarer forældre om video på sociale medier: "Kan være meget ubehagelig"

- Vi ved, at digitale medier allerede er en del af børns virkelighed, når de starter i institution. I stedet for at børnene først bliver mødt med samtalen om, hvordan man begår sig i den digitale verden, når de starter i skole, vil vi gerne tage børnene med bag kulissen i det digitale univers, siger Betina Larsen, tovholder på kampagnen ’digital dømmekraft’ og pædagogisk konsulent i Gladsaxe Kommune, til TV 2 Lorry.

Børn skal have en stemme

”Spørg mig først, om du må ta’ det, så svar’ jeg, om jeg vil ha’ det.”

Sådan lyder en del af omkvædet i den iørefaldende sang fra kampagnen. Sangen, som handler om at lære børnehavebørn, at de gerne må have en holdning til de digitale medier, skal sætte fokus på vigtigheden i, at børn tidligt får lov at have en stemme, eksempelvis når det drejer sig om at tage billeder af hinanden.

- Det er et vigtigt budskab at få ud. Børn kommer tidligere og tidligere i gang med at bruge digitale medier, og vi tror, at det hjælper dem senere hen, hvis de bliver klædt tidligt på, når det handler om den digitale verden, siger Betina Larsen.

Læs også Webdok: Tre skoler tackler mobilen i timen vidt forskelligt

- Vi lærer jo børnene fra de er helt små, at de gerne må have en mening om så mange andre ting, men det med eksempelvis at tage billeder er bare noget, vi gør, siger hun.

Henter inspiration fra Norge

Kampagnen om digital dømmekraft er inspireret fra Norge, hvor man allerede i flere institutioner har implementeret børns stemme i den digitale verden som del af det pædagogiske arbejde med børnehavebørn.

Børnene ved allerede meget, og de skal lære tidligt at de har en stemme når det kommer til digitale medier

Betina Larsen,  tovholder på kampagnen 'digital dømmekraft' og pædagogisk konsulent i Gladsaxe Kommune

Nogle forældre har allerede udtrykt bekymring ved at introducere digitalt værktøj, såsom iPads for børnehavebørnene, men Betina Larsen forsikrer om at aktiviteterne med digitale medier er styret af pædagoger.

- Børnene får selvfølgelig ikke bare lov til at sidde med en iPad, men de får lov at prøve bruge nettet, eller google og øve sig i at spørge om lov, inden de tager et billede af en kammerat.

- Det kan også være, at vi søger på et billede af en elefant og finder frem til, at på nettet kan den se meget forskellig ud fra hinanden. Det handler om at lære, at på nettet kan tingene godt vendes og drejes, siger Betina Larsen.

Læs også Gymnasium fik nok - elever laver kontrakt om digitale vaner

Håber, at kampagne kan bredes ud

Ideen til kampagen udspringer af flere sager, hvor børn i skolealderen har delt krænkende billeder af hinanden på nettet. Betina Larsen og teamet bag den nye kampagne håber på, at jo tidligere man lærer børnene om den digitale verden, jo bedre rustet er de til at begå sig i den.

- Vi håber, at kampagnen kan nå ud i hele landet, og så er det også vigtigt at skabe fokus på, at forældre og voksne skal have en holdning og involvere børnene. Børnene ved allerede meget, og de skal lære tidligt at de har en stemme, når det kommer til digitale medier, siger Betina Larsen

Kampagnen i Gladsaxe Kommune er et pilotprojekt, og det er meningen, at pædagoger i institutioner landet over sammen med børnene skal forholde sig til, hvad de digitale medier er og kan, men også at man har krav på både at blive spurgt og spørge andre, inden man tager billeder og deler på nettet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik