Borgmester i Gladsaxe: - Regionen flår den kollektive trafik fra hinanden

Region Hovedstadens Trafikudvalg har besluttet at der skal spares 15 millioner kroner på busser og lokaltog.

Gladsaxes borgmester Trine Græse går endnu en gang på barrikaderne for at forsvare den kollektive trafik.

Det sker, efter at Region Hovedstaden tirsdag besluttede at hente besparelser på 15 millioner kroner på busser og lokaltog.

- Regionen har en forpligtelse overfor borgerne til at sikre god kollektiv trafik på tværs af regionen, så vi kan holde fast i vores fælles mål om at afhjælpe støj og trængsel på vejene. Og hvis ikke de kan det, så må de kaste håndklædet i ringen og erkende, at de ikke kan løfte opgaven, siger Trine Græse til TV 2 Lorry.

quote Vi befinder os midt i en trafikal dødsspiral, og vi er nødt til at finde fælles løsninger, hvis vi skal vende udviklingen og redde vores byer.

Trine Græse. Socialdemokratiet, borgmester i Gladsaxe

Borgmesteren er utilfreds med, at Region Hovedstaden på nuværende tidspunkt vil fjerne 250S mellem Bagsværd og Trafikpladsen og spare på 400S og 40E, som også betjener Bagsværd. Samtidig har DSB har for nyligt besluttet at Bx-toget ikke skal køre længere end til Buddinge Station, så i myldretiden forsvinder 30 procent af togene på Bagsværd Station.

Regionen vil også forringe bus- og togforbindelserne i Allerød, Ballerup, Hillerød og Gribskov.

- Hver gang der er en, der tager bilen i stedet for bus eller tog, så betyder det flere biler på motorvejene til Gladsaxe og igennem Gladsaxe. Vi har et kæmpe problem med støj og trængsel i Hovedstaden, så det kan ikke nytte noget, at vi flår den kollektive trafik fra hinanden. Hver gang den forringes, bliver der flere biler på vejene, siger Trine Græse.

Besparelser på den offentlige trafik i Region Hovedstaden

  • Lille Nord: timedrift om lørdagen og færre afgange på hverdagsaftener mellem Hillerød og Fredensborg 
  • Gribskovbanen: Timedrift om lørdagen
  • 55E: Kun drift i myldretiden
  • 120: Finansiering i Region Hovedstaden ophører
  • 380R: Reduceres til timedrift uden for myldretiderne
  • 390R: Reduceres til timedrift uden for myldretiderne
  • 250S: afkortning til Gladsaxe Trafikplads
  • 40E/400S: besparelse på 2,6 mio. kr. ved en omprioritering af driften mellem de to linjer. Denne vil blive fastlagt ved nærmere dialog med Movia og de berørte kommuner. Betjeningen af Skodsborg st. vil være uændret.
  • 350S: afkortning ved Malmparken St.

 

Kilde: Region Hovedstadens trafikudvalg

Borgere er ikke procenter

Årsagen til besparelserne er, at flere vælger at tage bilen, til trods for at der løbende er blevet investeret i en bedre infrastruktur for bus og tog. Det faldende passagerantal betyder, at der kommer færre indtægter fra bus- og togdriften.

quote Vi kører stadig rigtig mange busser i regionen.

Jens Mandrup, formand Region Hovedstadens Trafikudvalg

Argumentet for at afkorte 250S skulle være at ganske få procent bruge den. Men det giver Trine Græse ikke meget for. 

- Mine borgere er ikke procenter, de er borgere. 125.000 påstigninger forsvinder på 250S – det synes jeg ikke, er ”ikke nogen”. Ruten er under et år gammel, og Movia siger selv, at sådan noget har en indkøringsperiode, for at folk finder ud af, at der er en ny god rute. Den har ikke fået lov at bevise sit værd, siger hun.

Jens Mandrup (SF), der er formand for Region Hovedstadens Trafikudvalg, er overordnet enig med Trine Græse i, at besparelserne er en forkert vej at gå i forhold til støj og trængsel op vejene.

- Vi er desværre bare i den situation, at økonomien er så presset, at vi er nødt til at spare, siger han til TV 2 Lorry.

Han mener dog stadig, at man overholder sin forpligtelser overfor borgerne om at sikre god kollektiv trafik.

- Vi kører stadig rigtig mange busser i regionen, og vi har gjort, hvad vi kunne for ikke at skade S-busnettet, R-busnettet og lokaltog, siger Jens Mandrup.

Kort nyt.

Regeringen skal på banen

Trine Græse spørger i øjeblikket sig selv, hvem det egentlig er, der har det overordnede ansvar for trafikafviklingen i det samlede hovedstadsområde, når DSB og Regionen kun tænker i egne budgetter, og Vejdirektoratet kun tænker i at bygge flere veje.

- Det her går jo ikke kun ud over Gladsaxes borgere. Vi ved, at borgerne pendler på kryds og tværs af regionen, og at vi har pendlere i Gladsaxe fra både Helsingør, Halsnæs og Frederikssund. Det er mennesker, der skal på arbejde, og som er afhængige af den daglige transport. Derfor er det snæversynet, når aktører som Region Hovedstaden og DSB har magt til hver for sig at forringe den kollektive trafik for hundredtusindvis af borgere i hovedstadsområdet, siger borgmesteren.

Ifølge hende forsøger Region Hovedstaden lige nu at tilbyde at finde løsninger med kommunerne hver især på deres særlige problemer. Men det vil hun ikke være med til.

- Vi befinder os midt i en trafikal dødsspiral, og vi er nødt til at finde fælles løsninger, hvis vi skal vende udviklingen og redde vores byer. Og det gør vi ikke ved at forringe den kollektive trafik. Derfor bliver regeringen nødt til at tage et medansvar for at sikre en fintmasket og bæredygtig infrastruktur i hovedstaden, når ingen andre vil, siger Trine Græse.

Jens Mandrup bakker helt op om mere samarbejde og flere fælles løsninger til den kollektive transport. Han har selv ført valgkamp på, at man skal have et fælles transportselskab i Region Hovedstaden, så både S-tog, lokaltog og alle busser er samlet i et fælles selskab, som har større beslutningskraft.

- Men det kræver, at kommunerne er villige til at afgive kontrollen med deres egne buslinjer, og det ville være fantastisk, hvis de ville det. Men det oplever jeg ikke, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik