Borgmester efter kontanthjælps-skandale: ”Vi burde kommunikere med hinanden”

Kommuner i hele landet har uretmæssigt sat kontanthjælpen ned for nogle borgere. Nu kommer borgmester med en opsang til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det har været et mærkeligt samarbejde, lyder det.

'Kommuner i hele landet har uretmæssigt sat kontanthjælpen ned for mange borgere. Nu skal vi have det fulde overblik og dokumentation fra jer'.

Sådan lød det ifølge Gladsaxe Kommune i en skrivelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) fra den 29. november 2021. En skrivelse, der blev sendt til 95 af landets kommuner. Det oplyste Gladsaxe Kommune i en pressemeddelelse i januar.

Men i Gladsaxe undrede man sig over henvendelsen fra STAR.

Havde allerede sendt dokumentation et år før henvendelse

Allerede året før havde Gladsaxe Kommune nemlig hjulpet STAR med at opklare, om der var sket fejl i sager med kontanthjælp, og på den baggrund efterbetalte kommunen 13 borgere et manglende beløb i kontanthjælpen i februar 2021.

Derfor er borgmester i Gladsaxe Kommune, Trine Græse (S), ret træt af, at hun nu for anden gang skal sende den nødvendige dokumentation til STAR efter den seneste henvendelse.

- Det er bare ikke rimeligt, hvis 95 kommuner nu hver især skal bruge dyrebare kræfter på at lave dobbeltarbejde, alene fordi Styrelsen ikke har været gode nok til at fortælle os, hvad det var, de ville vide og melde tilbage på vores henvendelser. Det vigtigste er jo, at borgerne har fået de penge, de skal have, og så må databureaukratiet komme i anden række, sagde Trine Græse i en pressemeddelelse i januar.

Et mærkeligt samarbejde

Hun havde gerne set en lettere og mere ensartet dokumentation for kontanthjælpssagerne. så man havde sluppet for unødigt databureaukrati. En forhåbning, der flere gange er blevet luftet over for STAR.

- Jeg tænker, det har været et mærkeligt samarbejde med styrelsen, og der er bestemt forbedringspotentiale, og så synes jeg, vi skal være bedre til at kommunikere med hinanden i stedet for at gøre det i medierne, siger Trine Græse til TV 2 Lorry.

STAR har forståelse for betydeligt dokumentationsarbejde

Det har man forståelse for i STAR. Her er man godt klar over, at det er et betydeligt arbejde at gennemgå sagerne. Og uddyber samtidig, at det vigtigste er, at borgerne har fået en behandling i overensstemmelse med lovgivningen.

- Styrelsen har i vurderingen af tilbagemeldingerne lagt vægt på, om kommunerne har redegjort for, hvilken periode de har kigget på, hvordan gennemgangen af sagerne er foretaget, og hvilke skridt man har gjort for at sikre sig imod fremtidig fejladministration. Set hen over de tre anmodninger, som styrelsen har udsendt, har de fleste kommuner desværre ikke redegjort godt nok for dette. Derfor har vi udsendt et skema, som kommunerne bedes udfylde ud fra de foretagne gennemgange af sagerne, hvorved vi en gang for alle gerne skulle sikre, at der er styr på det, siger vicedirektør i STARK, Morten Fønsskov Greising til TV 2 Lorry.

Fejl i kontanthjælpssager fra 2018-2020

STAR opdagede i afrapporteringer, at der muligvis kunne være foregået fejl i kontanthjælpssagerne. Det drejer sig om en periode fra januar 2018 til december 2020, hvor Styrelsen vurderer, at borgerne uretmæssigt har fået nedsat hjælpen, selvom de var berettiget til fuld kontanthjælp.

Som kommune har man nemlig mulighed for at nedsætte en borgers kontanthjælp, såfremt man ikke lever op til den såkaldte 225 timers-regel, hvor man som borger skal have arbejdet i 225 timer inden for en given tidsperiode. Og det er altså det, kommunerne uretmæssigt er kommet til at gøre. Det afdækkede DR i januar.

Fakta: 225 timers-reglen

Som kommune har man mulighed for at nedsætte en borgers kontanthjælp, såfremt man ikke lever op til den såkaldte 225 timers-regel. Og det er altså det, kommunerne uretmæssigt er kommet til at gøre.


Med 225 timers-reglen skal man som kontanthjælpsmodtager opfylde et arbejdskrav på 225 timers ordinært og ustøttet arbejde, hvis man er ugift og fortsat skal kunne modtage fuld kontanthjælp.


Reglen betyder, at hjælpen bliver nedsat, hvis man har modtaget hjælp i sammenlagt mindst et år inden for tre år, og man ikke har haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.


Hvis man ikke opfylder arbejdskravet, bliver hjælpen nedsat med enten 533 kr. (2021) og 534 kr. (2022) eller 1.067 kr. (2021) og 1.069 kr. (2022) pr. måned – det afhænger af, hvor stor hjælpen er.


Kilde: Borger.dk


Også fejl i Køge

I Køge Kommune fik man også igen henvendelsen fra STAR den 29. november 2021. Her igangsatte man denne gang en ny og større undersøgelse af det hele, selvom man også her allerede i 2020 foretog en gennemgang af en række aktive sager fra perioden, og i den forbindelse efterbetalte borgere, der uretmæssigt havde fået nedsat deres hjælp.

Den nye undersøgelse gik endnu længere tilbage i tid til 2016, og resultatet er netop blevet fremlagt på et møde i Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget.

Undersøgelsen viste, at 18 ud af 430 borgere uretmæssigt havde fået sat kontanthjælpen ned svarende til et beløb på i alt 55.000 kroner.

- Det er selvfølgelig for mange, men det handler om at få rettet op, så borgerne kan få det beløb, de har ret til, siger Mette Wigand Bode Brønager, der er formand for Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget i Køge Kommune til TV 2 Lorry.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik