Vejdirektoratet afviser støjplaget kommune: 'Det er helt uforståeligt'

Gentofte Kommune havde ansøgt Vejdirektoratet om tilladelse til at sænke hastigheden på Helsingørmotorvejen for at nedbringe støjgenerne for kommunens beboere.

I stedet for et lettelsens suk må borgere i Gentofte indstille sig på en fortsat susen, efter Vejdirektoratet har valgt at afvise et forslag fra Gentofte Kommune om at nedsætte hastigheden på Helsingørmotorvejen fra de nuværende 90 kilometer i timen til 60. 

Ansøgningen blev sendt afsted i håb om at kunne begrænse støjgenerne for de omkring 3.200 husstande i Gentofte, der ligger i umiddelbar nærhed af Helsingørmotorvejens godt 6.5 kilometer lange strækning i kommunen.

Helt uforståelig

Baggrunden for anmodningen om en hastighedsnedsættelse skal findes i en ny hastighedsbekendtgørelse, der trådte i kraft den 3. januar 2022, hvor det for første gang blev muligt at nedsætte hastigheden på veje alene for at nedsætte støjniveauet. 

Og derfor er afvisningen fra Vejdirektoratet helt uforståelig, lyder det fra borgmester i Gentofte, Michael Fenger (K).

- Jeg synes egentlig, at det er helt uforståeligt. Når der nu er lavet en ny bekendtgørelse for at kunne nedsætte hastigheden på grund af støj, og det ikke bliver accepteret i dette tilfælde, så er det svært at se, hvornår den så skal tages i brug, siger Michael Fenger til TV 2 Lorry. 

- Vores egne undersøgelser viser, at støjen ville kunne nedsættes med helt op til 4.5 decibel, hvilket altså er en væsentlig støjnedsættelse for de tusindvis af borgere, der bor i nærhed af motorvejen, siger han.


Kæmper videre 

I afvisningen fra Vejdirektoratet bliver der blandt andet lagt vægt på, at en hastighedsnedsættelse vil få flere biler til at søge mod mindre veje, der dermed vil blive belastet, men det er ikke en tolkning, Michael Fenger er enig i. 

- Hvis vi nedsætter hastigheden til 60 kilometer i timen, vil det tage omkring halvandet minut længere at køre strækningen. Det tror jeg simpelthen ikke på, vil få bilister til at undgå Helsingørmotorvejen, siger han og peger desuden på, at kommunen selv vil have mulighed for at lave nye tiltag, hvis trafikken skulle spredes til andre veje. 

Men på trods af afvisningen vil kommunen fortsat arbejde på at komme trafikstøjen til livs, lyder det fra borgmesteren, der dog ærgrer sig over det hurtigste og nemmeste redskab nu er blevet afvist. 

- Vi vil fortsætte med at tage fat i den ansvarlige minister og de relevante ordførere, ligesom vi arbejder på forbedrede støjværn og mulighederne for nye teknologier, der kan hjælpe os. Men det er desværre ikke noget, der kan hjælpe os lige nu i modsætning til en hastighedsnedsættelse, siger Michael Fenger.

Nedenfor kan du set et tidligere indslag fra TV 2 Lorry om mulige løsninger på støj fra motorvejen i Gladsaxe og Furesø Kommune. 

Projektchef Pelle Bournonville fra RealDania forklarer i videoen, at støj reduceres bedst ved kilden - altså så tæt på motorvejen som muligt. Og at man skal overdække helt op til 1,5-2 kilometer af motorvejen, hvis det skal forhindre støjen i at bevæge sig langt ud i boligkvartererne.



 

 

  


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik