På udvalgte skoler i Helsingør og Gentofte har lærerne nu på en helt ny måde mulighed for at tjekke, om eleverne får udbytte af undervisningen.
Det første års resultater med Tjek.me er meget lovende.
Tjek.me tester elevernes faglighed gennem et spil, der viser hver enkelt elevs udvikling i et specifikt undervisningsforløb.
- Det første års resultater med Tjek.me er meget lovende. Lærerne og andet pædagogisk personale har fået et effektivt redskab til at evaluere på egen undervisning og siger samtidig, at de faglige mål for den enkelte elev er blevet tydeligere, siger formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Helsingør Kommune Christian Holm Donatzky, Rad. V., i en pressemeddelelse.
Teknologi skal udvikle samarbejde
Tjek.me fungerer ved, at alle eleverne tager enten en computer, tablet eller smartphone frem, mens læreren på klassens smart board gennemgår spørgsmål, der er designet i forhold til undervisningens faglige forløb.
Læreren kan herefter tjekke elevernes resultater og vurdere deres individuelle fremskridt eller tilbagegang.
Det er virksomheden KnowMio, der har udviklet spillet.
Tjek.me kan bruges i alle fag. Derfor giver det også lærerteamet mulighed for at samarbejde om at få en fælles forståelse af den enkelte elevs motivation og udfordringer i forhold til indlæring.
Pia Nyring, Kons., formand for Børne- og Skoleudvalget i Gentofte Kommune, forklarer i en pressemeddelelse, at de løbende undersøger nye indlæringsmetoder og muligheder.
- Det nye spil giver mulighed for at kombinere digitale data med kvalitative data, så lærerne på de fire skoler, hvor vi prøver det af, har et anderledes evidensbaseret grundlag at gå ud fra, siger Pia Nyring.
Hun uddyber, at Tjek.me forhåbentlig også vil skabe en bedre dialog mellem lærer og elev.