Dansk Teknologisk Institut er nu færdige med de undersøgelser, der har pågået siden et uheld i Bakkens trærutschebane den 14. juli, og afhøringer af personalet på Rutschebanen er gennemført.
Alt peger på, at der har været tale om en menneskelig fejl, og at ulykken ikke skyldtes en fejl i rutschebanens styresystem. Det oplyser Bakken torsdag i en pressemeddelelse.
Lørdag aften den 14. juli omkring klokken 20 skete der et sammenstød mellem to kørende vogntog i den gamle trærutschebane på Bakken, hvor det bageste vogntog kørte op i det forreste.
At der lige præcis her sker en fejl, som forårsager et sammenstød er særdeles uheldigt og meget beklageligt, og vi er lettede over, at ingen kom alvorligt til skade
I alt 27 personer var involveret i uheldet, da sammenstødet skete. Ingen kom alvorligt til skade.
Trærutschebanen på Bakken kører på niende år efter et elektronisk system, det vil sige uden såkaldte medkørende bremsemænd. Dansk Teknologisk Institut har siden ulykken arbejdet for at klarlægge årsagen til uheldet.
- Resultatet af Dansk Teknologisk Instituts undersøgelser er, at uheldet skyldtes en menneskelig fejl. Vi uddanner vores personale grundigt og har en række procedurer for, hvordan driften operativt skal køre på Rutschebanen. At der lige præcis her sker en fejl, som forårsager et sammenstød er særdeles uheldigt og meget beklageligt, og vi er lettede over, at ingen kom alvorligt til skade, siger Bakkens administrerende direktør, Nils-Erik Winther, i pressemeddelelsen.
TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Bakken for at få en uddybbende forklaring på, hvilken type menneskelig fejl der var tale om. Bakken er endnu ikke vendt tilbage med et svar.
Et togsæt frigivet - andre undersøges stadig
Nordsjællands Politi bekræfter over for TV2 Lorry, at undersøgelsen er færdig, og at den ikke peger på fejl i det automatiske styresystem, som kører de førerløse rutschebanetog.
- Jeg har snakket med Teknologisk Institut i dag og set den rapport, som øvrige eksperter har lavet. Det, man kan konkludere, er, at der ikke er tale om en teknisk fejl. De efterfølgende prøvekørsler har heller ikke vist noget. Den kører, som den skal, siger politikommisær Søren Christensen ved Nordsjællands Politi til TV 2 Lorry.
- På den baggrund er et togsæt blevet frigivet. Der er et par andre, der lige skal undersøges for at se, om de har fået nogle skader, inden de kan frigives, siger Søren Christensen.
Kameraovervågning skal give bedre overblik
For at sikre at lignende fejl og uheld ikke kan opstå i fremtiden, vil Bakken iværksætte en forbedret videoovervågning af rutschebanen.
- Det, der ikke må ske, er sket, og vi skal sikre os, at det ikke kan ske igen. En af de løsninger, vi arbejder på, er at få flere kameraer op, så der i operatørrummet vil være fuldt overblik over hele banen og alle vogntog på ethvert givent tidspunkt, siger Nils-Erik Winther i pressemeddelelsen.
Rutschebanen forventes at være oppe at køre igen fra onsdag eftermiddag den 18. juli.
Bakkens gamle trærutschebane åbnede i 1932, men der bliver løbende skiftet bjælker ud. Bakken skriver på deres hjemmeside, at der er skiftet så meget træ ud, at banen er bygget ti gange.
Hele turen er 852 meter lang, og når vognene kører hurtigst, kommer de op på 75 kilometer i timen.
Ikke første gang en forlystelse lukker
I april lukkede Bakken forlystelsen Skyroller, efter en 12-årig dreng havde fået hovedskader og oplevede lettere blindhed efter en tur i forlystelsen.
Drengen skulle angiveligt have roteret rundt om sin egen akse på hovedet 100 gange. I Skyroller hæves man op i et lille fly, og derefter kan kan man selv styre vingerne, så flyet roterer.
Men de tekniske undersøgelse viste, at der ikke var noget galt med forlystelsen eller den vogn, drengen sad i.