Bellevue Teatrets fake news ophidser folk

Traditionsrige Bellevue Teatret annoncerede, at teateret skulle lukke, fordi der i stedet skulle opføres et badehotel. Det var dog en kampagne for sjov, men har medført mange ophidsede reaktioner.

"Her åbner Bellevue Badehotel", stod der på banneret på facaden ud mod Strandvejen i Klampenborg.

quote Vi har oplevet, at folk blev kede af det

Niels Gerner, marketingchef, Bellevue Teatret

Men bare rolig, for hvis du har det traditionsrige teater kært, så er det ikke sandheden.

I stedet var det en kampagne fra Bellevue Teatrets side, hvor formålet har været at få publikum og andre til at tro, at teatret stod foran en lukning.

I den forbindelse er der også blevet produceret en fake news-avis med samme budskab, og der har været opslag på de sociale medier. 

Vi har fået lavet noget sommersjov, og så har vi fået skabt en masse opmærksomhed og nysgerrighed omkring Bellevue Teatret, siger Niels Gerner, der er ansvarlig for marketing hos Bellevue Teatret.

"Vi løb en risiko"

Kampagnen har skabt meget røre og ophidselse blandt dem, der hoppede på den forsinkede aprilsnar.

For i dag blev banneret så skiftet ud, så ingen nu kan være i tvivl om, at det hele bare var reklame for stedet og dermed også en ny forestilling, der starter til august.

- Vi løb jo en risiko fra starten af, da vi lavede kampagnen. Vi kunne lige så godt have oplevet, at folk blev glade for, at der åbnede et badehotel i stedet for Bellevue Teatret. I stedet har vi oplevet, at folk blev kede af det, siger Niels Gerner til TV 2 Lorry.

Bellevue teatret blev indviet i 1936 og har gennem mange generationer fået en stor plads i mange folks hjerter og erindringer. Og det er en medvirkende faktor til folks stærke reaktioner, mener Mogens Bjerre, der er lektor i marketing ved CBS.

Kampagnen er en succes

- Det her rører ved følelserne, og det har fået en masse mennesker til at huske på, hvad de har oplevet på Bellevue Teatret. Så lige pludselig kommer man i kontakt med sine erindringer, og det taler til følelserne, siger han.

Trods de stærke reaktioner mener lektoren dog, at kampagnen har været en succes:

- Uden risiko, ingen gevinst. Hellere få en reaktion end at være ligegyldig. Det værste, der kunne være sket for kampagnen, var at man sagde ”Nå, og hvad så”, så havde den ikke virket overhovedet, siger Mogens Bjerre.

Her kan du høre teatret forklare, hvorfor de søsatte kampagnen. 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik