ANMELDELSER: Stjerneregn til Roskildes bedste koncerter fredag

På Roskilde Festivals tredje musikdag var energien stadig god. Tre koncerter skilte sig ud ved at være exceptionelt gode. Læs anmeldelserne her.

Benal, Roskilde, Arena

6 stjerner

Der er ikke plads til så mange følelser under trøjen

LÆS ANMELDELSEN HER

Anmeldt af Henrik Hansen | GAFFA

Da Benal startede ud for nogle år siden, var de et friskt og anderledes pust i dansk hip hop. Med surreelle og følsomme tekster oven på indadvendte og skrøbelige produktioner var de ikke mit første bud på en landeplage. Men de voksede med opgaven, og i dag ville det være sært ikke at have dem på en stor scene til Roskilde. At Alberts produktioner kan stå distancen på den størrelse er sejt, og jeg vil mene, at der plads til endnu mere af den. Og det var det eneste lille minus ved dagens koncert, musikken måtte gerne have været en lille tak højere. Til gengæld var der rigeligt plads til Benjamins vokal, og den var i topform.

Dead Cross, Roskilde Festival, Avalon

6 stjerner

Flækket og korsfæstet

LÆS ANMELDELSEN HER

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

For tre år siden bookede Mike Patton og Dave Lombardo en turné sammen. Sammen med Justin Pearson og Michael Crain fra Retox skulle de spille sammen under navnet Dead Cross. Men de havde ingen sange endnu. På den måde er Dead Cross vokset ud af impulsiviteten. Det hele er et eller andet sted lidt lige meget, fordi Dead Cross egentlig bare gør, som de har lyst. Det ligger i blodet og sprøjtes ud over det publikum, der er mødt op for mødet med deres gamle teenagehelte på Avalon. Støjen flyder ud over scenen. Den sætter sig fast i vores kroppe og skærer i vores ører. Det er ikke kontrolleret støj. Det er kaos. Det er angstprovokerende og aggressionsudladninger fra fire mænd, der har passeret fyrrene. Dead Cross er angrebet på midtvejskrisen. Det er et spark i røvhullet og en spytklat i ansigtet.

David Byrne, Roskilde Festival, Arena

5 stjerner

Sådan har du ikke set en koncert før

LÆS ANMELDELSEN HER

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

At David Byrne er overraskelsernes mand, kommer næppe bag på mange. Som frontmand i det skelsættende Talking Heads og en farverig solokarriere har han altid leget med og udfordret de gængse standarder. På Arena gav han da også et spektakulært show, der var meget mere end en koncert. Scenegulvet var helt tomt, og det omfangsrige orkester var alle mobile. Og de indgik i en koreograferet optræden, der nærmest var en kunstnerisk danseperformance. Jo, den gode David Byrne var opsat på at give sin optræden flere lag.

Oversigt

Seneste nyt

Overblik