Træningsprogram: Sådan holder du dig i form over vinteren

Det er sjovt at træne i naturen, hvor sten, træstammer og bakker kan indgå i din træning.

I programmet OPLEV har vi været til udendørs træning på en smuk plet ved Furesø sammen med løbetræner Julie Pio Kragelund.

For mens vintermørket sniger sig ind på os sammen med varm kakao og mazarintærte, kan det være meget godt at have et overskueligt træningsprogram ved hånden. 

Træningsprogrammet er særligt rettet mod kvinder med små børn, men kan sagtens laves af mænd også. 

Du kan se hele OPLEV her:

Vi er taget udendørs i denne udgave af OPLEV. 1. oktober startede sæsonen for vinterbaderne, og jeg svømmer med Nødebo Vikingerne i Esrum Sø. Så skal der sankes ingredienser til ketchup med forfatterne til en bog om at sanke med børn, og vi får tip til effektiv træning i naturen.

Løbetræner Julie Pio Kragelund står bag Trailmom. Udendørs træningshold særligt rettet mod kvinder med små børn, der har behov for effektiv og nemt tilgængelig træning, der kan passes ind i en travl hverdag.

Hendes træningshold afholdes i Hareskoven, Geels skov, Ravnholm og Rude Skov.

Her har hun sammensat et træningsprogram, som du skal bruge omkring en times tid på om ugen. Det kan sagtens deles op i mindre bidder af 10-20 minutter, hvis det passer bedre ind i hverdagen.

Hvis du bruger cirka en time på det om ugen, holder du din basisform og sikrer, at kroppen kan holde til hverdagens mas med skrivebordsarbejde, leg med ungerne og slæben rundt på diverse tunge sager.

Du kan se hele træningsprogrammet her: 

Træningsprogram fra Julie Pio Kragelund

Her kommer tre idéer til øvelser, du kan bruge i din træning.


De tre styrketræningsøvelser vist her, kan du enten nuppe undervejs på din løbetur eller gåtur, eller du udføre dem på et andet tidspunkt, der passer dig. Det behøver ikke være samtidig.

Lav som udgangspunkt øvelserne i sæt af 10 gange, hold så en pause og gentag dit sæt 2-3 gange. Hvis 10 gentagelser er for hårdt, skalerer du bare ned. Det samme gælder også gentagelserne. 

Hellere få godt udførte øvelser end mange dårlige.

Træningsøvelse et:

Træningsøvelse 2:

Træningsøvelse tre:

Julie Pio Kragelund