Ældre kvinde fattede mistanke – afviste ”bankmand” i døren

To ældre kvinder er blevet udsat for bedrageriforsøg i Furesø Kommune - en af dem blev kontaktet efter midnat.

Der går nærmest ikke en ny dag uden nye bedrageriforsøg mod ældre borgere.

Flere gange har TV 2 Lorry fortalt om svindlere, der udgiver sig for at være fra enten politiet eller banken, og på den måde prøver at narre navnligt ældre borgere til at overføre penge eller udlevere personlige bankoplysninger.

Og det var også tilfældet onsdag og natten til torsdag, hvor Nordsjællands Politi modtog to nye anmeldelser.

I Værløse blev en 69-årig kvinde kontaktet telefonisk af en mand, som udgav sig for at være fra hendes bank.

Den 69-årig blev fortalt, at der var en mistænkelig hævning fra hendes konto, hvorfor hun skulle udlevere sin pinkode med det samme, og at en kollega fra banken efterfølgende ville hente hendes hævekort på bopælen.

En mand dukkede efterfølgende op på kvindens adresse i Hareskovby, men her fattede hun mistanke og nægtede derfor at udlevere kortet.

Manden, som mødte op på adressen, beskrives som:

  • Ikke etnisk dansk af udseende

  • 25-27 år

  • Ca. 175 cm

  • Kraftig af bygning

  • Mørk i huden

  • Mellemlangt sort hår

  • Iført hvid T-shirt, sorte bukser samt briller med sort stel

  • Talte dansk med accent.

Blev ringet op efter midnat

I et andet bedrageriforsøg, ikke langt fra Værløse, lykkedes det ikke for en 80-årig kvinde fra Farum at afværge situationen, før det var for sent.

Den 80-årige blev ringet op omkring klokken halv et om natten – igen var det en mand i den anden ende, som udgav sig for at være bankmand.

Over telefonen lykkedes det manden at bedrage kvinden, idet han fik hende overtalt til at overføre nogle penge til en af ham oplyst konto, oplyser Nordsjællands Politi, der modtog anmeldelsen fra kvinden kort efter klokken 00.43.

Nordsjællands Politi gør opmærksom på, at banker ikke benytter sig af den slags fremgangsmåder, som er beskrevet i de to sager.

Et godt råd, hvis man er i tvivl om, hvorvidt en person reelt er ansat i den oplyste virksomhed, kan man bede om personens navn og derefter ringe til det specifikke ansættelsessted og bede om at blive viderestillet til personen for at få oplysningerne be- eller afkræftet.

Her er det vigtigt, at man som borger selv finder hovedtelefonnummeret til den pågældende virksomhed og ikke ringer til det nummer, som personen ringer fra eller oplyser.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik