Trafiktal på omstridt bro sætter rekord - skyldes sommer og corona, mener ekspert

Travlhed i nordsjællandske sommerhuse og coronakrise er årsag til, at flere biler kører over Kronprinsesse Marys Bro. Bestyrelsesformand vil kigge på tallene nogle år endnu. 

Den nye og omdiskuterede Kronprinsesse Marys Bro fik i juni fornøjelsen af at fragte et rekordhøjt antal biler og lastbiler over Roskilde Fjord. 

Således var der gennemsnitligt 3.512 køretøjer om dagen på Kronprinsesse Marys Bros i juni. 

I maj var tallet 2.886. 

I samme periode er trafiktallet på den anden broforbindelse over Roskilde Fjord, Kronprins Frederiks Bro, steget fra 17.146 til 19.960. 

Grafikken herunder viser trafikken på de to broer - den gamle Kronprins Frederiks Bro og den nye Kronprinsesse Marys Bro:

Efter at have oplevet en tilbagegang i antallet af daglige køretøjer på den nye bro under coronanedlukningen i marts og april vækker de nye tal optimisme hos Leif Tullberg, bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund. 

Optimisme hos Fjordforbindelsen

Her er målsætningen stadig 8.000 betalende køretøjer om dagen i 2025 - tallet der skal til for at tilbagebetale prisen på broen, der forbinder Hornsherred med Frederikssund. 

- Vi er glade for de nye tal. I februar oplevede vi også fremgang, og så faldt det igen under coronakrisen. Nu er der kommet godt drev i den i juni, og så bliver det spændende at se, hvordan tallene for juli ser ud, siger Leif Tullberg til TV 2 Lorry. 

Anderledes skeptisk er trafikforsker ved DTU Jeppe Rich. TV 2 Lorry har flere gange forholdt ham trafiktallene på den nye bro, og han har trods rekordtallene stadig svært ved at se, hvordan broen skal nå frem til et mål på 8.000 trafikanter om dagen i 2025. 

- Der er de samme indbyggere, de samme job og de samme sommerhuse i området. Så medmindre man bygger helt vildt og voldsomt, vil det ikke ændre sig, siger Jeppe Rich til TV 2 Lorry.

Højt tal har flere årsager

Trafikforskeren fremhæver derudover flere mulige årsager til, at trafiktallet for juni måned er markant højere end tallet de øvrige måneder. 

- Der er mange sommerhuse i området, og man må formode, at de har haft deres peak henover sommeren. Samtidig havde coronakrisen den effekt, at der blev kørt mindre i offentlig transport og mere i bil, siger Jeppe Rich, der desuden fremhæver, at mange kørte i sommerhus under coronanedlukningen. 

- Så jeg havde egentlig forventet, at tallet ville være højere end normalt, siger Jeppe Rich. 

Holder øje i tre år

Leif Tullberg vil ikke umiddelbart forholde sig til trafikforskerens udlægning, men konstaterer, at “hans gæt kan være lige så godt som alle mulige andres.” 

Han holder fast i, at trenden lige nu viser en positiv udvikling i tallene. 

- Vi holder øje med tallene de første tre år, og derefter kan det så være, at vi skal til at fortælle om alle fordelene ved at køre over broen, siger Leif Tullberg. 

Kronprinsesse Marys Bro åbnede 30. september sidste år. Broen blev bygget for at aflaste Kronprins Frederiks Bro, der ligeledes strækker sig over Roskilde Fjord, men længere nordpå.

Her sandede trafikken tidligere til hver morgen og eftermiddag, og bilister fra Hornsherred var dybt frustrerede, når de skulle pendle mod københavnsområdet via Frederikssund.

Men den nye bro blev upopulær fra begyndelsen, fordi den er en betalingsbro. Og bilister fra lokalområdet har meget svært ved at acceptere, at de skal betale for at bruge en broforbindelse, når de skal rundt i deres egen kommune, Frederikssund.

I skrivende stund har gruppen: ‘Broafgift - nej tak’ næsten 12.000 medlemmer på Facebook.

Fakta om fjordforbindelsen og betalingsanlægget 

Fjordforbindelsen er en knap 10 kilometer lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund, og knap 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

 

Broen blev indviet den 28. september med en byfest. Den 30. september kunne biler køre over broen.

 

Ud over Kronprinsesse Marys Bro består projektet af 16 andre mindre bygværker.

 

Kronprinsesse Marys Bro bliver en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark. Det vil koste 14 kroner for biler under 3.500 kilo og 41 kroner for lastbiler.

 

Projektets samlede budget udgør cirka to milliarder kroner

 

Kronprinsesse Marys Bro er konstrueret, så den i hvert fald kan holde de næste 120 år. Vejdirektoratet forventede i første omgang, at mellem 11- og 12.000 køretøjer ville passere broen per dag.

 

Kilde: Fjordforbindelsen Frederikssund


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik