Motorcyklister kører gratis ræs på betalingsbro - nu skrider man til handling

Frederikssund Fjordforbindelse mener, at det skal koste penge for motorcykler at krydse Kronprinsesse Marys Bro. Det er nemlig både urimeligt og til gene for naboer til broen, når der køres ræs.

- De gasser vanvittigt op og kører motorcyklen helt ud i gearene, så den nærmest skriger.

Sådan beskriver Steffen Jæger lyden af motorcyklisterne, der dagligt i sommermånederne og fortsat, men i lidt mindre grad, kører ræs over den et år gamle Kronprinsesse Marys Bro.

Han bor godt 500 meter fra motortrafikvejen i Lyngerup, der ender ud i Kronprinsesse Marys Bro, og han hører mest larmen fra motorcyklisterne ræs om aftenen og i weekenderne.

- Det er da et problem, at de bare kan køre dødskørsel. Men der er jo ikke så mange biler derude, og så kan de jo køre gratis over, siger han.

- Hvis bare man indførte brugerbetaling for motorcyklisterne, så var det slut med ræs, mener Steffen Jæger.

Det koster 14 kroner for en personbil at krydse Kronprinsesse Marys Bro, mens det er gratis for motorcyklister.

Bestyrelse: Det skal koste for motorcyklister

Også formanden for Fjordforbindelsen Frederikssund, Leif Tullberg, er opmærksom på de fartglade motorcyklister. Han har nemlig fået flere henvendelser fra borgere med lignende beretninger.

quote Jeg tror på, at hvis de betaler 14 kroner for hver eneste tur, så køler det lidt af.

Leif Tullberg, formand for Fjordforbindelsen Frederikssund

- Jeg kan levende forestille mig, at det er en ubehagelig lyd for naboerne.

Og blandt andet de ræsende motorcyklister er én af grundene til, at bestyrelsen mener, at det nu skal koste penge for motorcyklister at køre over broen.

- For det første er det jo urimeligt, at der er nogen, der kan køre over broen gratis. Dernæst mener vi, at det kan være med til at løse et problem for beboerne. Det sidste er det vigtigste. De 25.000 motorcyklister, der krydser om året, er ikke noget der vælter hele verden i penge. Til sammenligning har en million biler passeret sammenlagt på et år, siger Leif Tullberg.

- Jeg tror på, at hvis de betaler 14 kroner for hver eneste tur, så køler det lidt af, siger han.

Kapaciteten er ti gange større

Til Steffen Jægers teori om at motorcyklisterne vælger Kronprinssesse Marys Bro, fordi der ikke er mange biler på, svarer han:

- Broen er bygget til plus 35.000 køretøjer i døgnet. Man bygger ikke en bro til 1,7 milliarder, så der ikke er kapacitet til de næste 30 år. Og i øjeblikket kører der 3.500 i døgnet - kapaciteten er mindst ti gange større. Den bruges mest morgen, formiddag og eftermiddag - om aftenen er der nok ikke meget trafik, siger han.

Fjordforbindelsens målsætningen er 8.400 betalende køretøjer om dagen i 2025.

Han pointerer, at det er politiet, der er ansvarlig for lovovertrædelser på broen, mens Fjordforbindelsen er ansvarlig for at opkræve penge.

Nu er teknisk løsning klar

Da loven om broen blev vedtaget i 2014, var det usikkert, om man rent teknisk kunne scanne motorcyklers nummerplader, der kun sidder bag på cyklen - og det er netop nummerpladen, man bruger, når man skal betale for at krydse broen.

Derfor blev det dengang besluttet, at motorcyklerne skulle køre gratis over broen.

Men med en ny teknisk løsning kan det nu lade sig gøre.

Det har bestyrelsen nu fremlagt for transportministeren, Benny Engelbrecht (S), at man mener, det skal koste penge for motorcyklisterne at krydse broen. Det skal senere behandles i Transportudvalget.

Dernæst er det op til politikerne at beslutte, hvorvidt det skal koste for motorcyklister at krydse broen.

Leif Tullberg selv mener, at de skal betale det samme som en bil - altså 14 kroner pr. vej.

Han håber, at politikerne beslutter at behandle et forslag færdig til sommersæsonen, hvor der igen kører mange motorcyklister næste år.

Venstre går ind for brugerbetaling

Det er altså op til Folketingets transportudvalg at vedtage den lovændring, der skal gøre det muligt at kræve betaling fra motorcyklisterne. 

Og blandt andet Vestre støtter op om ændringen. 

- Hos Venstre går vi både ind for brobetalingen og for at sætte stærekasser op, siger Hans Andersen, der er medlem af Transportudvalget, til TV 2 Lorry. 

TV 2 Lorry har også været i kontakt med Nordsjællands Politi, der ikke kan udtale sig om omfanget af motorcyklister, der kører for stærkt på broen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik