Lokal fjordforbindelse skal fjernstyres fra København

Inden længe er det slut med de fysiske brovagter på Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund. Broklapperne skal fortsat styres - men snart bliver det fra hovedstaden.

Om blot en uges tid slukkes lyset og døren låses til manøvrehuset på Kronprins Frederiks Bro, som forbinder Hornsherred på den vestlige side af Roskilde Fjord med Frederikssund i øst.

Dermed er det slut med fysisk bemanding for første gang i 85 år på den 151 meter lange bro, som blev indviet i 1935 af kong Christian den 10.

Brovagterne i manøvrehuset har haft til arbejde at åbne og lukke broklapperne på broen, når skibe med en vis højde skal passere broen.

Men selvom manøvrehuset nu lukker, vil det fortsat være muligt at få broklappen løftet.

 

Broklapper skal fjernstyres

IT-systemerne er nemlig blevet opgraderet på den gamle bro, og det har gjort det muligt at fjernstyre klappen.

Det skal ske hele vejen fra København.

- Efter planen rykker brovagterne til København i starten af marts, og så starter forsøget med fjernstyring for alvor. Forsøget vil køre året ud, siger projektleder i Vejdirektoratet, Silas Nørager, i en pressemeddelelse.

Allerede fra den 27. januar flytter styringsenheden blot til brofogedhuset, der ligger lige ved siden af broen. 

Det sker for at sikre, at alle børnesygdomme ved IT-systemet og procedurerne bliver opdaget, før fjernstyringen flytter til Vejdirektoratets Trafikcenter i København.

FAKTA

Kronprins Frederiks Bro vil åbne to gange dagligt i forsøgsperioden for at gennemteste IT-systemet.

 

  • Åbning af Kronprins Frederiks Bro sker uden for myldretiden for at genere trafikken mindst muligt.
     
  • Åbningerne er indtil videre planlagt til at finde sted mandag til fredag kl. 12 og kl. 13 og lørdag-søndag kl. 10:00 of 12:00.

Kilde: Vejdirektoratet

Forsøgsordning - men ingen fare for trafikken

Ifølge Vejdirektoratet er der dog ingen grund til bekymring for trafikanterne på broen.

- Målet er, at trafikanterne ingen ændringer oplever i deres færden over broen på grund af vores forsøg. Her i opstarten kan trafikanterne måske undre sig over, at broklapperne åbnes et par gange dagligt, selvom der ikke er et skib, der skal igennem klapbroen. Det gør vi af hensyn til træning af brovagterne, siger projektleder i Vejdirektoratet Silas Nørager.

Håbet er efterfølgende, at flere af Vejdirektoratets klapbroer kan blive fjernbetjent.

Men først skal forsøget i Frederikssund gennemføres og evalueres.

Planer om fjernstyring tidligere skrinlagt

Idéen om at fjernstyre klapbroen i Frederikssund er dog langt fra ny.

Allerede i 2016 blev beslutningen om fjernstyringen taget, og det vakte lokal modstand fra både borgere, politikere og brovagter i Frederikssund.

- Herude har vi jo kontakt med trafikken konstant. Den er lige uden for vinduet og døren - vi kan følge med i, hvad der sker, lød det fra brovagten John Marquartsen dengang.

- Det er svært at sidde ved en fjernbetjening og følge med i fire og eventuelt fem broer, eller hvor meget det nu er, de skal fjernbetjene, lød kritikken.

Det fik daværende transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) til at droppe planerne om, at beslutningen om fjernstyring af broen, var definitiv. I stedet blev planerne til en forsøgsperiode på et år, som derefter skal evalueres, før der træffes endelig beslutning.

- Jeg har lyttet til de bekymringer, der har været lokalt om Vejdirektoratets planer om at fjernstyre fire klapbroer, der i dag er bemandet. Det er vigtigt for mig, at en sådan ordning ikke giver anledning til utryghed, lød det i november 2016 fra Hans Christian Schmidt (V).

Ifølge Vejdirektoratet er netop Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund blevet udvalgt til forsøget, da broen ikke er den eneste over Roskilde Fjord.

I september 2019 åbnede Kronprinsesse Marys Bro nemlig kort derfra, og Vejdirektoratet oplyser, at trafikken fortsat vil "kunne køre, hvis noget mod forventning skulle gå galt med broåbningen."


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik