Lækket aftaleudkast: Udskældt brobetaling afskaffes, og længe ventet motorvej bygges om fem år

En endelig forlængelse af Frederikssundsmotorvejen ser ud til at blive en realitet. Men borgmestrene i Frederikssund og Egedal kritiserer tidshorisonten i lækket aftaleudkast.

I den nordvestlige del af Nordsjælland har flere borgmestre i øjeblikket sved på panden på grund af spænding. 

Det er dog ikke lørdagens EM-landskamp, der er årsagen.

Det er derimod de afgørende forhandlinger omkring en ny infrastrukturaftale, der denne weekend foregår på Christiansborg , og som ifølge TV 2 Lorrys oplysninger afsluttes søndag.

I regeringens seneste udkast til en eventuel aftale, som partierne har fået tilsendt lørdag, og som TV 2 Lorry har læst, fremgår det blandt andet, at en forlængelse af den eksisterende Frederikssundsmotorvej indgår i de endelige forhandlinger.

Det samme gør også en afskaffelse af brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund med virkning fra næste år.

Projektet om en motorvejsforlængelse ved Frederikssund har længe været et stort ønske blandt borgmestre i flere kommuner – heriblandt Frederikssund, Egedal og Ballerup.

Jo før motorvejen bliver bygget, jo bedre er det for kommunerne, mener flere af borgmestrene. Men i det nuværende aftaleudkast fremgår det, at anlæggelsen af motorvejsprojektet igangsættes i 2026, og det er alt for sent, mener to borgmestre, som TV 2 Lorry lørdag har talt med.

- Det er helt galt. Nu er det tolv år siden, at anlægsloven for Frederikssundsmotorvejen blev vedtaget. Hvis vi skal vente yderligere fem år, før der kommer gang i byggeriet, er der til den tid gået 17 år, siger John Schmidt Andersen (V), der er borgmester i Frederikssund Kommune.

Alt for lang tid

Han hæfter sig ved, at der vil gå yderligere nogle år, fra at byggeriet af motorvejen påbegyndes i 2026, til den står endelig klar.

- Hvis man medregner den tid, det tager, at få motorvejen bygget, vil der fandeme være gået 20 til 21 år, fra loven blev vedtaget, til motorvejen står færdig. Det er alt for lang tid, siger John Schmidt Andersen.

Det samme mener Egedals borgmester, Karsten Søndergaard (V).

- Med de trafikprognoser, vi kender nu, ved vi, at vi får en Frederikssundsmotorvej, hvor der kommer til at køre rigtig mange biler i fremtiden. Det bliver en udfordring for borgerne. Det bliver skidt. Derfor skal vi have fremrykket planerne fra 2026 til næste år. Vi har en anlægslov fra 2009, som vi har ventet 12 år på. Så er det ikke rimeligt, at der nu skal gå yderligere ni år, siger Karsten Søndergaard til TV 2 Lorry.

Milliarder i spil

Det fremgår af regeringens udkast, at prisen for forlængelsen af motorvejen ved Frederikssund er lidt mere end 2,9 milliarder kroner –nærmere bestemt 2.934.000.000 kroner.

Til sammenligning skal der afsættes 1,1 milliarder kroner, hvis man fra 2022 afskaffer brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro og nedlægger selskabet Fjordforbindelsen Frederikssund.

Kronprinsesse Marys Bro har siden sin åbning været genstand for heftig diskussion, da mange i lokalområdet er utilfredse med, at det koster penge at passere broen.

Både fordi det er det eneste sted i landet, man skal betale for at passere en bro indenfor en kommunes grænser, men også fordi kritikere mener, at en betalingsløsning afholder broen fra tilstrækkeligt at aflaste den anden og meget trafikerede bro i Frederikssund, Kronprins Frederiks Bro.

Borgmester John Schmidt Andersen hilser forslaget om en afskaffelse af brobetalingen velkommen. Men det må ikke være på bekostning af, at man venter til 2026, før man tager det første spadestik til at få Frederikssundmotorvejen færdiggjort.

- Jeg ser ingen grund til, at vi skal betale for at køre over en lokal og regional bro. Men det må ikke blive på bekostning af motorvejen. Det vil være den helt forkerte rækkefølge. Hvis de (regeringen, red) begynder at kæde det sammen med, at vi vil have fjernet brugerbetalingen, mod at vi så først får motorvejen fire år senere. Det er ikke vores budskab. Frederikssundmotorvejen skal ligge helt i top, og brugerbetaling kan man så bagefter forsøge at blive enige om, siger John Schmidt Andersen.

Frederikssunds borgmester, John Schmidt Andersen (V).
Frederikssunds borgmester, John Schmidt Andersen (V).
Foto: TV 2 Lorry

Vigtigt for erhvervsudviklingen

Ifølge John Schmidt Andersen vil det få store konsekvenser for erhvervsudviklingen i Frederikssund Kommune, hvis etableringen af motorvejsforlængelsen først påbegyndes i 2026.

- Haldor Topsøe, som er en kæmpestor ingeniørvirksomhed, vil lægge investeringer for seks milliarder korner i Frederikssund, hvis motorvejen vel at mærke kommer nu. De penge går formentlig et andet sted hen nu, for de kan ikke blive ved med at vente på denne her infrastruktur, lyder det fra John Schmidt Andersen.

Den tidligere VLAK-regeringen med Venstre i spidsen havde netop motorvejsforlængelsen som topprioritet, og det samme gør sig også gældende i de nuværende forhandlinger, fremhæver Frederikssunds Venstre-borgmester.

Egedals Venstre-borgmester Karsten Søndergaard har fuld forståelse for, at Frederikssundsmotorvejen blot er et af mange projekter, der skal prioriteres iblandt, når Folketingets partierne forhandler. Men han mener alligevel, at motorvejen burde rangere højere, hvad angår tidshorisonten.

- Nu har regeringen og andre partier i lang tid sagt, at Frederikssundsmotorvejen har topprioritet. Det lader bare ikke til, at det er så vigtigt mere, siger Karsten Søndergaard.

Karsten Søndergaard, borgmester i Egedal Kommune.
Karsten Søndergaard, borgmester i Egedal Kommune.

Ballerup vil have motorvej - men også BRT-busser

TV 2 Lorry erfarer også, at der i aftaleudkastet lægges op til at omdanne buslinje 200S og 400S til såkaldte BRT-linjer.

De såkaldte BRT-busser har egne kørebaner og næsten samme komfort som tog.

Også en indsats på S-togsområdet, letbane på Frederikssundsvej ud til Gladsaxe og en større indsats for cyklisme skulle være at finde i aftaleudkastet.

Ballerups socialdemokratiske borgmester, Jesper Würtzen, er positivt stemt over for, at en forlængelse af Frederikssundsmotorvejen ser ud til at blive realitet. Men for ham er motorvejen en af flere infrastrukturprojekter på hans ønskeseddel.

- Vi er interesserede i mange ting i Ballerup. Vi er også interesserede i en BRT-løsning på Ring 4, og vi er interesserede i en forbedring af vores S-tog og vi er interesserede i en forlængelse af Frederikssundsmotorvejen. Jeg vil gerne se den samlede pakke, før jeg kan bedømme, om det er godt eller skidt for borgerne, siger Jesper Würtzen til TV 2 Lorry.

Men hvad med de Ballerup-borgere, der konkret har set frem til at få en forlængelse af Frederikssundsmotorvejen?

- Der er mange borgere, vi skal tage hensyn til. Også dem fra København og andre dele af Sjælland, der skal ind at arbejde i Frederikssund, og som gerne vil have bedre S-tog og BRT-løsning.

- Og hvis det så er de to ting (S-tog og BRT, red.), vi får igennem, og så ikke får det tredje (motorvej, red.), er det måske okay at vente fem år, lyder det fra Jesper Würtzen.