Intelligente droner holder øje med broer over Roskilde Fjord

Som nogle af de første i verden anvender Vejdirektoratet avancerede droner med kunstig intelligens til at efterse tilstanden på statens broer.

Det har altid været forbundet med udfordringer at kontrollere tilstanden på de store broer, fordi de hænger højt oppe og rækker ud over vand.

Derfor er Vejdirektoratet som nogle af de første i verden begyndt at benytte autonome droner med kunstig intelligens til at løse den opgave.

Det skriver vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Foreløbigt er de nye droner blandt andet blevet anvendt på Kronprinsesse Marys Bro og Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund, som går over Roskilde Fjord.

Dronernes intelligens gør dem i stand til at planlægge en rute med en unik bane rundt om broerne, og dermed kan de på egen hånd flyve hele vejen rundt om dem – og også indvendig i broens indre kamre – og optage 3D-billeder i ekstra høj opløsning med deres scanningskameraer.

- Den autonome drone kan blive en kæmpe hjælp i arbejdet med at efterse og vedligeholde de store broer herhjemme., siger projektleder ved Vejdirektoratet, Rasmus Bang. 

Banebrydende resultater

Udover de to førnævnte broer i TV 2 Lorrys sendeområde er forsøget indtil videre også taget i brug ved Vejlefjordbroen, Silkeborg Langsø Bro, Ny Lillebæltsbro og Næstved Svingbro.

Og resultaterne er efter Rasmus Bangs opfattelse banebrydende.

- Vi har tidligere prøvet at arbejde med mere traditionelle droner. Men her havde vi udfordringer i form af en ineffektiv og risikabel arbejdsproces for selv de mest dygtige dronepiloter, lange behandlingstider for fotogrammetri og i sidste ende dårlig kvalitet af 3D-modellen, siger han i pressemeddelelsen.

3D-modellering af broer baseret på manuelle droner kræver, at dronepiloten flyver langt fra bygværket for at undgå kollisioner, og i et forsøg på at opnå tilstrækkelige mængder data i en fornuftig kvalitet sker flyvningen tættere på broen ofte ved et mangelfuldt flyvemønster udført på bedste beskub.

Med den autonome drone kan eftersynsingeniører udføre inspektioner af højere kvalitet på kortere tid og med minimal pilotuddannelse. Dronen kan ydermere navigere autonomt i vanskeligt tilgængelige områder af en motorvejsbro, for eksempel indvendigt i broen.