Fra mirakelpilot til crooner: Nu synger Stefan Rasmussen

Stefan Rasmussen står bag mikronfonen og udgiver 16. jazzede numre 27. december - på årsdagen for mirakuløs nødlanding.

Der er ikke tvivl om, at Stefan G. Rasmussen fra Frederikssund har et temmelig dobbelt forhold til datoen 27. december 1991.

For den dag blev han verdenskendt, da han som pilot i et SAS-fly på vej fra Arlanda i Stockholm på vej mod København havarerede med 129 passagerer og seks besætningsmedlemmer.

Is fra vingerne ødelagde flyets motorer og fra en højde på 1.000 meter lykkedes det Stefan Rasmussen at svæveflyve den tunge maskine til en voldsom nødlanding på en eng uden for Stockholm. Ingen omkom - og Stefan Rasmussen blev verdenskendt som piloten, der redde sine passagerer.

Men siden har han haft svært ved at træde ind i andre roller - for folk bliver ved med at huske historien om den dramatiske flyvning, der endte så brat.

Og det er ikke fordi, Stefan Rasmussen ikke prøver. Han har haft en karriere i politik, og nu - i en alder af 71 - giver han fuld plads til en passion, der særligt i hans yngre år blev holdt nede: Sang og musik.

 
 
Foto: Søren Wesseltoft

27. december udgiver han 16 jazz- og bigbandnumre i eget navn, og dermed er det anden gang, Stefan Rasmussen udkommer musikalsk. Og mens han arbejder med musikken, flytter han sig hele tiden mere i retning af sangen.

Musikalsk familie

- Jeg kom fra en musikalsk familie. Alle min mors søskende spillede og sang. Og da jeg var 12 år gammel, fik jeg mit første instrument, fortæller Stefan Rasmussen til TV 2 Lorry.

Egentlig drømte han om en saxofon. men da han dukkede op i den lokale instrumentforretning, kiggede sælgeren på knægten og spurgte: "Hvor mange penge har du"?.

- Dem talte vi - og så sagde han til mig, at jeg kunne få en trompet. Den gik jeg så hjem med, husker Stefan Rasmussen.

Oplev Stefan Rasmussen synge. Klip fra Youtube.

Og så spillede han nogle år. Han spillede i skoleorkesteret, som var et jazzorkester, men da voksenlivet begyndte, startede han først en karriere som rejseleder - her var der plads til en smule sang og musik - og siden blev han pilot.

Og det var først efter den verdenskendte nødlanding, at han for alvor tog fat på at dyrke musik igen. Og med årene er det vokset.

- For otte år siden var jeg i Ringkøbing. Og så var der en pianist, der spurgte, om nogen ville synge til hans spil. Normalt plejer folk at slå hurtigt til. Men her var der ikke nogen - så sagde pianisten "Hvad med dig", og så sang jeg et Billie Holiday-nummer, husker Stefan Rasmussen.

Og han fortæller, at når folk har hørt ham synge, så får han altid positiv reaktioner.

- Jamen folk siger, at jeg rammer et eller andet, der rører ved dem. Og det er egentlig ikke, fordi jeg har et behov for at "være på". Men jeg elsker at synge, siger han.

quote Jeg tror, 2019 bliver mit år.

Stefan G. Rasmussen, sanger og musiker.

På en tur til Sicilien satte han sig og spillede som gademusikant.

- Der kom der også nogen hen til mig. "You touched my heart" sagde de til mig, fortæller han.

Tid til sang

Efter landingen i '91 begyndte han at synge i gospelkor og i et mandskor.

Siden blev han politsk aktiv og efter et par år som Folketingsmedlem begyndte han så at kigge på sin trompet, der stadig lå i hjemmet.

Men han besluttede, at nu skulle han spille saxofon, så det begyndte han på. Siden har han spillet på jazzfestival på Ærø og i en masse andre sammenhænge.

- Flystyrtet skygger da stadig, og selv om det ikke er noget, jeg er ked af, så alligevel har jeg oplevet mange gange, at når jeg kontakter andre musikere, så sker det tit, at vi ender med at snakke om fly - selv om det ikke er det, jeg vil, fortæller han.

SK 751 - Mirakelflyet

Med 129 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord lettede SK 751 fra Stockholm. 27. december 1991.
 

Kaptajnen var Stefan Rasmussen og flyet skulle til København. Derfra skulle flyet videre mod  Warszawa i Polen.

 

Det var en vinterdag, og selv om Stefan Rasmussen havde bedt om såkaldt de-icing, blev den ikke gennemført. Flyet lettede med is på vingerne. Og da isstykkerne begyndte at brække af, blev de suget ind i flyets motorer, der sad bagest på flykroppen.

 

Motorerne blev ødelagt, og i 1.000 meters højde var der ingen motorkraft, men det lykkedes utroligt nok Stefan Rasmussen at svæveflyve fra 1.000 meters højde.

 

Han brugte en række trætoppe til at tage farten af flyet, inden de endte i et åbent område. Landingen var så hård, at flyet knækkede i tre dele.

 

92 af de ombordværende blev kvæstet - otte af dem alvorligt. Men ingen mistede livet. 

Måske det nye album, der vil kunne findes på alle de gængse streaming-tjenester kan være med til at flytte opmærksomheden.

Det håber Stefan Rasmussen - som dog udgiver albummet på årsdagen for styrtet. Og selv om et af numrene ironisk nok er den velkendte evergreen "Come Fly With Me.

- Men det nummer er også skrevet af en tidligere test-pilot, lyder det fra Stefan Rasmussen, som tilføjer:

- Jeg tror 2019 bliver mit år - det er min fornemmelse, at der vil ske noget helt vildt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik