Nye tal fra Transportministeriet viser, at hovedstadsområdet er blevet voldsomt nedprioriteret på vejområdet siden 2009, når man sammenligner med andre regioner i landet.
Siden 2009 er der blevet brugt 3,6 milliarder kroner på vejprojekter i Hovedstadsområdet, men det er småpenge i forhold til, hvad der eksempelvis er blevet brugt i det midtjyske, hvor beløbet i samme periode udgør 12 milliarder kroner.
Derfor er det på sin plads, at man nu fokuserer på vejprojekter i Nordsjælland, lyder det fra Venstres Folketingsmedlem Hans Andersen, der også er byrådsmedlem i Frederikssund.
I Frederikssund sidder de mest i kø
I Frederikssund har man i årevis kæmpet for en forlængelse af Frederikssundmotorvejen, men projektet står stille uden finansiering, fordi andre projekter bliver prioriteret højere.
Og det er på trods af, at borgerne i Frederikssund topper listen over lønmodtagere, der bruger allermest tid i hele landet på at holde i kø. Her er tallet 178 timer i gennemsnit om året per bilpendler, viser tallene fra Transportministeriet.
Hans Andersen mener derfor, at tiden nu er inde til at bruge pengene i Frederikssund og i Hillerød, hvor hver enkelt bilpendler også bruger meget tid på at holde i kø – helt eksakt 147 timer om året i gennemsnit.
- Jeg har kunnet konstatere, at vejinvesteringerne de er sket i Jylland. De har lavet Silkeborg-motorvejen og Holstebro-motorvejen, så nu er argumenterne blevet endnu stærkere for at tiden er kommet til, at det er Hillerød- og Frederikssund-motorvejene, vi skal bygge, siger Hans Andersen til TV 2 Lorry.
Venstre har sat 19,5 milliarder kroner fra råderummet til infrastruktur, og en stor del af den kage, vil Hans Andersen nu overbevise sine politiske kollegaer om, skal havne i det nordsjællandske.
Her sidder de længst tid i kø
1. Frederikssund 178 timer
2. Køge 172 timer
3. Gribskov 162 timer
4. Helsingør 152 timer
5. Roskilde: 149 timer
6. Egedal: 148 timer
7. Hillerød: 147 timer
8. Greve: 146 timer
9. Furesø: 129 timer
10. Rudersdal: 126 timer
10. Høje-Taastrup: 126 timer
10. København: 126 timer
Kilde: Transportministeriet