Efter hård kritik af trafik på betalingsbro: Nu svarer bestyrelsesformand igen

Hidtil har kun få bilister valgt at køre over Kronprinsesse Marys Bro, men det bekymrer ikke bestyrelsesformanden for den nye betalingsbro.

Kritikken af den omdiskuterede Kronprinsesse Marys Bro vil ikke forstumme fra borgere og lokalpolitikere, og onsdag fik kritikken ny næring, da TV 2 Lorry kunne fortælle om lave trafiktal siden broens åbning for en måned siden.

3.700 bilister tog i dagene efter åbningen en tur på den længe ventede betalingsbro over Roskilde Fjord.

Og siden da er tallene faldet med godt 1.000 biler sammenlignet med den første uge.

Det er målet, at broen om to til fire år skal have 11.000 krydsende bilister i døgnet i gennemsnit.

quote Det er altså tåbeligt, at der er nogen, der vælger at boykotte broen

Leif Tullberg, bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund

- Det vidner jo om, at det går næsten værre for trafiktallet, end vi havde turde håbe på, lød det onsdag fra Kenneth Jensen (S), som er medlem af styregruppen i den kritiske organisation "Broafgift-nejtak" og byrådsmedlem i Frederikssund Kommune.

Men den samlede kritik er alt for unuanceret, mener Leif Tullberg, der er bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund, som er det selskab, der har ansvaret for bygningen og økonomien.

- I alle årene har det været et problem, at man ikke kunne komme ordentligt over fjorden, men det kan man nu. Og så er det også et problem. Jeg vil ikke undertrykke andres meninger, men jeg synes, kritikken fra betalingsmodstanderne er alt for unuanceret, siger Leif Tullberg til TV 2 Lorry.

Trafiktal på Kronprinsesse Marys Bro
UgeSamlet trafik på Kronprins Frederiks BroLastbiltrafik på Kronprins Frederiks BroSamlet trafik på Kronprinsesse Marys BroLastbiltrafik på Kronprinsesse Marys Bro
4019.4692293.702298
4118.7611952.730252
4217.8251692.804278
4318.9441742.662302
44 (mandag)19.7942112.770513

Tåbeligt at boykotte broen

95 procent af de op mod 25.000 biler, der krydser Roskilde Fjord dagligt, kan stadig frit vælge, hvilken bro de vil køre over – men det kan potentielt set ændre sig.

quote Det er klart de tænker: ”Hold kæft, det er op ad bakke”, når man ser på vores nuværende tal.

Leif Tullberg, bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund

- Det er altså tåbeligt, at der er nogen, der vælger at boykotte broen. Hvis vi forestiller os, at trafiktallene ikke ændrer sig i løbet af de næste tre år, så siger loven, at der skal laves restriktioner på den gamle vej for at få flere biler over på den nye, og så vil flere altså ende med at skulle betale, siger Leif Tullberg.

De dugfriske trafiktal får dog ikke bestyrelsesformanden til at ryste på hånden. Han erkender dog, at de første prognoser er sat for højt.

I første omgang estimerede man, at 12.000 biler skulle krydse betalingsbroen i døgnet, og selv om det tal blev skruet ned på 11.000, så har det stadig vist sig at være alt for højt.

- Hvis omverdenen tror, vi skal op på 11.000 biler i døgnet det første år, så er det klart de tænker: ”Hold kæft, det er op ad bakke”, når man ser på vores nuværende tal. Men det er der heller ikke tale om. Vi taler om, at vi skal op ca. 6.000 det første år, men det er noget vi sidder og regner på i øjeblikket, og så melder vi snart ud, siger Leif Tullberg.

Det koster det at krydse Kronprinsesse Marys Bro

Bedre økonomi end ventet

- Hvis du spørger mig, så vil jeg da godt have højere trafiktal nu, men jeg sidder og kigger på prognoser og indsving. Folks trafikvaner og mønstre er svære at håndtere, og faktisk var det også tilfældet med Øresundsbroen, da den kom. De første to-tre år var der stort set ingen, der kørte over den, fortæller han.

Kronprinsesse Marys Bro var i virkeligheden først beregnet til at stå klar den 1. december, men hovedentreprenøren var allerede klar den 3. august, og betalingsanlægget var færdig i starten september.

Den tidlige åbning betyder derfor, at der er kommet tre måneders ekstra indtjening i kassen, selv om Fjordforbindelsen Frederikssund egentlig ikke havde budgetteret med indtægter i 2019.

- Vi har lige bygget broen og har 40 år til at tilbagebetale den, så økonomisk ser det ret godt ud. Der var et budget på to milliarder kroner, men vi byggede for mindre end 1,7 milliarder. Samtidig kalkulerede vi med en rente på 4,7 procent, men vi er endt med en rente på 0,8 procent. Byggeprisen og renten gør jo, at økonomien kun bliver bedre, så det spiller også ind i forhold til, hvor mange biler vi skal have over broen, siger Leif Tullberg.

quote Dem, der ønsker at køre den gamle vej, kan jo bare gøre det og holde i kø

Leif Tullberg, bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund

- Alle vinder jo ved det her. Dem der ønsker at køre den gamle vej – undtagen lastbiler – kan jo bare gøre det og holde i kø. Og så kan dem, der ikke ønsker at køre i gåsegang, tage den nye bro. Jeg har et eksempel med en mand, der arbejder i Hørsholm. Han sparer 40 minutter om dagen og betaler gladeligt for at få den ekstra tid til sin familie. Jeg savner at høre flere af den her slags gode historier og ikke kun de kritiske stemmer, siger Leif Tullberg.

Hvis du vil læse mere om konflikterne og splittelsen blandt borgere og politikere som følge af den nye bro i Frederikssund kan du læse meget mere i vores webdok om sagen herunder:

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Kystbanetog

playForringelser på Kystbanen - nordsjællandske borgmestre frustreret

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

fjernbusterminal buskaos bus ingerslevsgade

Udformningen på plads: Sådan skal Københavns nye fjernbusterminal se ud

Frederikssund

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere