Efter åbning af ny betalingsbro: Så mange har valgt at krydse den

Efter festligholdelsen af Kronprinsesse Marys Bro har det været ganske roligt med trafikken. Alligevel er Vejdirektoratet tilfredse.

Lørdag var der fest over Roskilde Fjord, bogstavelig talt.

For her blev den nye forbindelse over Roskilde Fjord, Kronprinsesse Marys Bro åbnet og folkemængder valfartede over broen på gåben eller på cykel.

Festen var storslået, og 30.000 fremmødte deltagere trodsede trafikkaos, som også var forstærket af manglende S-tog på Frederikssund Station.

quote Det er et fornuftigt tal. Tingene skal jo finde sit naturlige leje, så der er ingen panderynker hos mig

Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør hos Vejdirektoratet

Trafikkaos er dog ikke det den spritnye bro har været ramt af, dagene efter.  

4.200 biler tog mandag turen over broen, som skiller sig ud fra sin royale navnebror, Kronprins Frederiks Bro, ved at være en betalingsbro.

Ingen panderynker

Det er målet, at broen om to til fire år dagligt skal have 11.900 bilister over broen, og selvom mandagens tal ligger en del under ambitionen, er Vejdirektoratet tilfredse.

- Det er et fornuftigt tal. Tingene skal jo finde sit naturlige leje, så der er ingen panderynker hos mig, siger Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør hos Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.

Borgergruppen Broafgift Nej Tak!  er imod brugerbetaling på den nye fjordforbindelse, og det overrasker ikke et af gruppens administrerende medlemmer, at Vejdirektoratet kommer med den udmelding.

- Det kommer ikke bag på mig. Men nu ved vi jo ikke, hvor mange af de køretøjer, som var lastbiler, der var tvunget til at benytte den nye bro, siger Kenneth Jensen, byrådsmedlem i Frederikssund Kommune (S) og administrator i borgergruppen Broafgift Nej Tak! til TV 2 Lorry.

På billeder i facebookgruppen 'nej tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro' kan man på et foto se, hvordan en lastbil kører over den gamle bro, hvor det nu er forbudt for lastbiler over 3.500 kg at benytte Kronprins Frederiks Bro.

Hos Vejdirektoratet er man bekendt med, at lastbiler stadig kører over den gamle bro, og det kan sagtens hænge sammen med gamle gps-systemer, som endnu ikke er opdaterede, siger Erik Stoklund Larsen.

- Vi har kontakt til gps-udbyderne, men det er stadig helt nyt, og ændringer i de systemer tager tid, og så er det jo iøvrigt en politiopgave, siger Erik Stoklund Larsen, der understreger, at man i Vejdirektoratet følger tallene løbende, men først tager stilling efter 12 år.

- Jeg har ro i maven, indtil videre, afslutter Erik Stoklund Larsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik