Bro-formand kritiserer borgmesters ønske om afskaffelse af brobetaling

Bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen mener, at Frederikssunds borgmester modarbejder bestyrelsesarbejdet ved pludselig at ønske brugerbetaling afskaffet igen. Borgmesteren afviser kritikken.

Venstre på Christiansborg har meldt ud, at de ønsker at skabe parallelitet mellem betalingsbroen Kronprinsesse Marys Bro og andre lignende strækninger i landet ved de kommende infrastrukturforhandlinger.

Dermed åbnes døren for at afskaffe den udskældte brugerbetaling på den omdiskuterede bro over fjorden, som deler kommunen i øst og vest.

Frederikssunds Venstre-borgmester John Schmidt Andersen erklærede herefter offentligt sin tilslutning til en afskaffelse af brugerbetalingen, men ifølge bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund Leif Tullberg skete det uden at orientere bestyrelsen.

Og det mener han ikke er i orden.

- Klokken syv om morgenen får jeg en SMS bare til orientering, siger han til TV 2 Lorry.

Med sine egne ord så "kæmper" Leif Tullberg ikke for brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, men mener dog, det er den rigtige model.

- Det er det grundlag, man har indgået en aftale på for at få en bro 10 år før tid, og man har løst et kæmpe problem for hele området, siger han.

Han mener, borgmesteren underløber broens bestyrelse med sin udmelding, da han også selv er en del af bestyrelsen i Fjordforbindelsen Frederikssund. Et offentligt selskab hvis formål ifølge bestyrelsesformanden er at opkræve og administrere brugerbetaling med henblik på at kunne afbetale på broen.

Den udlægning står han ved, også efter TV 2 Lorry gør ham opmærksom på, at borgmester John Schmidt Andersen allerede i 2017 udtalte, at han fortsat ville arbejde for at afskaffe brugerbetalingen.

- Så burde han på det tidspunkt være gået ud af bestyrelsen og så have kæmpet for den sag i stedet for at sidde og lurepasse, siger Leif Tullberg.

Leif Tullberg er formand for bestyrelsen af Kronprinsesse Marys Bro. Han mener, at Frederikssunds borgmester John Schmidt Andersen (V) underløber bestyrelsesarbejdet ved pludselig at ønske betalingen på broen afskaffet.
Leif Tullberg er formand for bestyrelsen af Kronprinsesse Marys Bro. Han mener, at Frederikssunds borgmester John Schmidt Andersen (V) underløber bestyrelsesarbejdet ved pludselig at ønske betalingen på broen afskaffet.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

"Du finder ikke én i byrådet, som mener, at brugerbetaling er bedst"

Frederikssunds borgmester stiller sig dog uforstående over for kritikken fra bestyrelsesformanden.

- Jeg synes ikke, jeg underløber nogen bestyrelse her. Jeg varetager Frederikssunds Kommunes borgeres interesser i denne her sag.

- Og den bestyrelse, som sidder, er blevet virkelighed efter at være blevet udpeget af den daværende trafikminister - og det gælder også for mig, slår John Schmidt Andersen fast over for TV 2 Lorry.

Samtidig understreger han, at hans ønske om at få fjernet brugerbetalingen på broforbindelsen går igen hos samtlige partier i byrådet.

Derfor kan Leif Tullberg ikke finde en repræsentant fra kommunen til bestyrelsesposten i Fjordforbindelsen, som vil kæmpe for at bevare modellen, som den er nu med en betalingsløsning, forklarer John Schmidt Andersen.

- Du finder ikke én i byrådet, som mener, at brugerbetaling er bedst. Og det står jeg gerne på mål for, siger borgmesteren.

Brugerbetaling genstand for masser af kritik

Broen - og særligt brugerbetalingen - har været kilde til diskussion og frustration blandt mange af Frederikssund- og omegns indbyggere, og der har blandt andet været afholdt et fakkeloptog mod brugerbetalingen.

I februar sidste år udtalte trafikforsker og professor i transportmodellering ved DTU, Jeppe Rich, at han anså det for urealistisk at nå de trafiktal, man har sat sig for - og som er nødvendige for at tilbagebetale lånene - på Kronprinsesse Marys Bro.

Leif Tullberg har dog et andet syn på sagen og mener, at broens trafiktal lever fint op til forventningerne, at det er realistisk at tilbagebetale lånene indenfor de 40 år, loven tillader, og opfordrer til tålmodighed med projektet.

- Når du har en asymmetrisk løsning, hvor den ene bro er gratis, og den anden koster penge, så går der jo en vis tid før folk tager det til sig. Vi er oppe på 60.000 registrerede kunder (i betalingssystemet Fjordpay, red.), og for bare et år siden havde vi under halvdelen.

- Vi skal frem til 2025, før det vender, og vi kan begynde at betale tilbage.

Borgmester: Nu har vi chancen

Ifølge John Schmidt Andersen er der dog en særlig grund til, at det netop er nu, han sammen med Venstre på Christiansborg fremturer med ønsket om at droppe betalingen over broen.

Det skyldes i alt sin enkelthed trafikforliget, som først skal behandles igen i 2035, når parterne er enige og en endelig plan vedtages senere i år.

- Derfor skal man kigge på det her nu. Det er nu, vinduet er åbent for, at at man få kigget på det her og måske ændret det, siger borgmesteren.