Bilister fravælger ny fjordbro - trafiktal er faldet siden åbning

Dugfriske trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro viser, at den samlede mængde trafik er faldet, siden broen åbnede for en måned siden.

Foto: TV 2 Lorry

De nyeste trafiktal fra Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund viser, at den samlede mængde bilister, der dagligt krydser broen, er faldet.

Allerede i dagene efter åbningen for en måned siden stod det klart, at antallet af bilister på broen var langt fra Vejdirektoratets målsætning om 11.900 krydsende bilister per dag.

Læs også Efter åbning af ny betalingsbro: Så mange har valgt at krydse den

Kun 4.200 bilister tog dagen efter åbningen en tur på den omdiskuterede og længe ventede betalingsbro over Roskilde Fjord.

Siden da er det kun gået ned ad bakke for antallet af bilister, som bruger den nye bro.

Det vidner jo om, at det går næsten værre for trafiktallet, end vi havde turde håbe på.

Kenneth Jensen, medlem af styregruppen, Broafgit-nejtak og byrådsmedlem, Frederikssund Kommune, Socialdemokratiet. 

Trafiktal på Kronprinsesse Marys Bro
Uge Samlet trafik på Kronprins Frederiks Bro Lastbiltrafik på Kronprins Frederiks Bro Samlet trafik på Kronprinsesse Marys Bro Lastbiltrafik på Kronprinsesse Marys Bro
40 19.469 229 3.702 298
41 18.761 195 2.730 252
42 17.825 169 2.804 278
43 18.944 174 2.662 302
44 (mandag) 19.794 211 2.770 513

I uge 40 - ugen efter åbningen - krydsede 3.702 bilister dagligt broen, mens der i uge 43 kun var 2.662 bilister, der hver dag kørte over den nye fjordforbindelse.

En forskel på 1.040 bilister.

- Det vidner jo om, at det går næsten værre for trafiktallet, end vi havde turde håbe på.

- Der er ikke ret mange, der vælger at betale for at køre over broen, siger Kenneth Jensen (S), som er medlem af styregruppen i den kritiske organisation "Broafgit-nejtak" og byrådsmedlem i Frederikssund Kommune.

Læs også Omstridt betalingsbro giver virksomheder ekstraregning

Ingen bekymring hos bro-ansvarlig

De dugfriske trafiktal får dog ikke Leif Tullberg, der er bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund, som er det selskab, der har ansvaret for bygningen og økonomien, til at ryste på hånden. Han erkender dog, at de første prognoser er sat for højt.

I første omgang estimerede man, at 12.000 biler skulle krydse betalingsbroen i døgnet, og selv om det tal blev skruet ned på 11.000, så har det stadig vist sig at være alt for højt.

- Hvis omverdenen tror, vi skal op på 11.000 biler i døgnet det første år, så er det klart de tænker: ”Hold kæft, det er op ad bakke”, når man ser på vores nuværende tal. Men det er der heller ikke tale om. Vi taler om, at vi skal op ca. 6.000 det første år, men det er noget vi sidder og regner på i øjeblikket, og så melder vi snart ud, siger Leif Tullberg til TV 2 Lorry.

Læs også Efter hård kritik af betalingsbro: Nu svarer bestyrelsesformand igen

Gammel bro trækker fortsat størstedelen af trafikken

Mens den samlede trafik på den nye bro falder, ser det anderledes jævnt ud på den noget ældre Kronprins Frederiks Bro, der også krydser fjorden.

Her er forventningen, at trafikmængden på sigt vil falde, men noget tyder på, at det tager tid, at tage en ny bro til sig for Frederikssund-borgerne.

Mens trafiktallet for Kronprins Frederiks Bro faldt i de første to uger efter åbningen af den nye bro, knækkede kurven igen opad i uge 43.

Broen har været stærkt omdiskuteret, især fordi borgerne skal betale for at køre over den.

TV 2 Lorry har derudover blandt andet fortalt, hvordan borgere i Frederikssund Kommune kan se frem til en ekstraregning på blandt andet tømning af affald, da køreturen for renovationsfirmaet Marius Pedersen A/S er blevet fordyret af betalingsbroen.

Hvis du vil læse mere om konflikterne og splittelsen blandt borgere og politikere som følge af den nye bro i Frederikssund kan du læse meget mere i vores webdok om sagen herunder:

Læs også Broen, der splittede en kommune, allerede inden den blev bygget

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik