Tre venner tog en stor chance - nu køber de hvert år boliger for milliarder

Efter at virksomheden Bomae lancerede en reklamekampagne, voksede købermæglervirksomheden sig til en af Europas hurtigst voksende virksomheder.

Lige indenfor døren i Bomaes butik på Frederiksberg står et dyr i pap.

- Det er vores får. Hvis man har set nogle af vores reklamer, så kan man måske kende det, smiler Tomas Maltha Krogh, der er medstifter og rådgiver i Bomae.

Fåret fra reklamerne tager imod kunderne, når de kommer ind i Bomaes butik på Frederiksberg
Fåret fra reklamerne tager imod kunderne, når de kommer ind i Bomaes butik på Frederiksberg

Købermæglervirksomheden Bomae er blandt andet blevet kendt for deres sjove reklamer, hvor Bomaes talsmand – spillet af Peder Pedersen – på utraditionel vis forklarer Bomaes rolle i en bolighandel, mens han undervejs får stukket godt og grundigt til de grådige banker, de glatte ejendomsmæglere og Bomae selv. 

Fåret mæ’er, når Peder Pedersen skal forklare navnet Bomae, som er en sammentrækning af ordene ”bolig” og ”mægler”.

VTS Thumb
Serie

Viljen til Succes

De sørger for at holde hovedstadsområdet i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer - til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes. 

 Se serien her

- Jeg havde jo selvfølgelig forventningen om, at det var blevet godt, men jeg var selvfølgelig virkelig nervøs. Super nervøs, for det var jo en stor satsning for os. Vi var ikke så store på det tidspunkt, fortæller Christoffer Wagner, som selv har arbejdet som ejendomsmægler, inden han stiftede Bomae sammen med sine to venner.

quote Det man drømmer om er boligen. Man drømmer jo ikke om at tage et realkreditlån eller at finde ud af, hvad det koster.

Jovica Stankovic, Medstifter, Bomae

Bomae er køberrådgivere, der hjælper køberne med alt det praktiske omkring en bolighandel. Selvfølgelig hjælper de med at finde den rette bolig, men også alt det ”kedelige” som finansieringen og juraen.

- Det, man drømmer om, er boligen. Man drømmer jo ikke om at tage et realkreditlån eller at finde ud af, hvad det koster, siger Jovica Stankovic, der – som den sidste af de tre stiftere – har en baggrund i bankverdenen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bomae har 29 medarbejdere i de to butikker på Frederiksberg og i København.
Bomae har 29 medarbejdere i de to butikker på Frederiksberg og i København.

Første frø blev sået under Distortion

Ideen til Bomae spirede under gadefestivalen Distortion for seks år siden, hvor Christoffer Wagner stillede sig selv et spørgsmål:

- De vil alle sammen bare gerne have, at du siger ja, så sælgeren får sit provenu, og mægleren får sit salær og alt det der. Sælgeren fralægger sig et ansvar, køberen påtager sig det. Hvorfor er der så ikke nogen, der beskytter køberen?

- Så skulle jeg mødes med de to drenge, og så sagde jeg: ”Jeg tror altså, at det er en ret god idé, det her.” Så udviklede det sig så på henholdsvis det finansielle, og hvordan vi skulle markedsføre det, og så sad vi og legede med den idé i et stykke tid – også efter Distortion, selvfølgelig. Men jeg tror, at der gik en måned, så havde vi alle sammen sagt op, og så gik vi i luften, husker Christoffer Wagner.

quote Hvis du skal kæmpe mod sådan nogle muskler der, så skal du også tage nogle chancer.

Christoffer Wagner, Medstifter, Bomae

Men det var ikke uden sommerfugle i maven, at de tre venner gik i gang med at disrupte en meget etableret branche.

- Basically går du jo op imod advokater, banker og ejendomsmæglere og prøver at lave et nyt marked og skabe et hul ind i det. Og hvis du skal kæmpe mod sådan nogle muskler der, så skal du også tage nogle chancer, understreger Christoffer Wagner.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bomaes reklamer er instrueret af Nikolaj Lie Kaas.
Bomaes reklamer er instrueret af Nikolaj Lie Kaas.

Viral reklame blev en succes

Deraf kom den føromtalte reklamekampagne, som i øvrigt blev til med Nikolaj Lie Kaas i instruktørstolen.

- Jeg havde sagt til reklamebureauet, at hvis ikke vi har svedige håndflader, inden vi går i gang, så har vi gjort noget forkert. Så vi havde jo bevidst trukket strategien over i, at vi skal lave noget, som er så anderledes. Enten skal man elske det, eller også skal man hade det, fortæller Tomas Maltha Krogh.

quote Hvis ikke vi har svedige håndflader, inden vi går i gang, så har vi gjort noget forkert.

Tomas Maltha Krogh, Medstifter, Bomae

Heldigvis var reaktionen entydig.

- Folk har været sindssygt glade. Både vores samarbejdspartnere i form af mæglerne og bankerne synes, at vi er sjove, men forbrugerne synes også, at det er fedt. Og de kan huske os, og det er jo det vigtigste i den periode, vi er i lige nu.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bomaes sjove reklamer er blevet taget godt imod af både branchen og kunderne.
Bomaes sjove reklamer er blevet taget godt imod af både branchen og kunderne.

Blandt Europas hurtigst voksende virksomheder

Køberne har fået øjnene op for Bomae. Sidste år rådgav de i bolighandler for 2,3 milliarder kroner. De seneste fire år har Bomae vækstet 90 procent hvert år, og tidligere på året ramte de så Financial Times’ liste over de 1000 hurtigst voksende virksomheder i Europa – endda på en 226.-plads.


I dag har Bomae butikker i København og på Frederiksberg, hvor 29 medarbejdere har deres daglige gang og hjælper boligkøbere i begge ender af markedet.

- Det her skal jo være for alle. Vi veksler jo alt fra 400.000 til de helt store to-cifrede millionbeløb, og der skal være plads til begge ting, for det er det samme følelsesregister, du skal igennem som boligkøber. Det gør bare mere ondt, hvis du ikke får kigget tingene igennem, når du køber til 1½ million, end hvis du køber til 30 millioner, siger Tomas Maltha Krogh.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bomae har ambitioner om at få butikker landet over.
Bomae har ambitioner om at få butikker landet over.

Det skal stadig være sjovt

Bomae har fået professionaliseret bestyrelsen og landet nogle pengestærke investorer, så de er klar til at tage en endnu større bid af markedet med flere butikker landet over.

- Det betyder, at man vil se, at vi er mere synlige. Vi vil gerne være mere tilgængelige, og vi er jo også så velsignede, at vi allerede nu har boligkøbere på tværs af landet, siger Jovica Stankovic.

quote Det er klart, vi drikker ikke øl hver weekend som i gamle dage. Nu bliver det måske hver anden weekend i stedet for.

Tomas Maltha Krogh, Medstifter, Bomae

Det går stærkt, men de tre venner forsøger stadig at have det sjovt og bevare det, der skabte Bomae.

- Vi er sgu stadig venner. Det er klart, vi drikker ikke øl hver weekend som i gamle dage. Nu bliver det måske hver anden weekend i stedet for, griner Tomas Maltha Krogh.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik