S og R på Frederiksberg: Bilister skal betale for minimumsnormeringer

Selvom minimumsnormeringer i daginstitutioner ikke umiddelbart har noget med parkeringsafgifter at gøre, vil S og R alligevel kæde de to ting sammen på et møde mandag.

Frederiksberg vil som den første kommune i landet indføre minimumsnormeringer. Foto: Claus Bech - Ritzau Scanpix

Mandag aften mødes en række partier på Frederiksberg for at diskutere, om man vil trække flere penge i kommunekassen fra parkering i kommunen.

Til mødet vil Radikale Venstre og Socialdemokratiet kræve, at kommunens p-afgifter øges for et større tocifret millionbeløb, og at de penge, kommunen tjener ved det, bliver øremærket til bedre normeringer i kommunens daginstitutioner.

Det er ikke mere end en lille uge siden, at Kommunalbestyrelsen på Frederiksberg på tværs af partierne meldte ud, at de som de første i Danmark vil fastsætte såkaldte minimumsnormeringer for de kommunale dagtilbud og institutioner.

Forslaget tager udgangspunkt i det antal ansatte per børn, som BUPL anbefaler som minimumsnormeringer, og skal gravist implementeres, men der er ikke fastsat en præcis dato.

- Det er en meget svær øvelse at finde penge til, men vi vil kunne kickstarte processen ved at finde et tocifret millionbeløb på parkering, lyder det fra Ruben Kidde fra Radikale Venstre.

Konkret vil de Radikale og Socialdemokratiet mandag foreslå, at man fjerner muligheden for, at bilister, der ikke har p-licens på Frederiksberg, kan parkere gratis i kommunen i to timer. Et forslag der også møder opbakning fra SF.

04:13

I april demonstrerede tusinder af forældre over hele landet i fælles protest over for dårlige normeringer i daginstitutionerne. Det var en enkelt facebook-kommentar fra Tina Albertsen fra Roskilde, der antændte gnisten.

Luk video

- Vi vil have et system ligesom i København. I dag bliver vi ofte parkeringsplads for vores nabokommune, og det er heller ikke rimeligt, siger Ruben Kidde.

- Jeg kan ikke få armene ned. Alle på rådhuset ved, at SF gennem de sidste mange år har kæmpet for at få de andre partier med på, at udefrakommende bilister skal betale for at parkere på Frederiksberg, som er blevet til hele hovedstadens gratis bilparkeringsplads. Vi er blevet stemt ned gang på gang, men nu er der lys for enden af tunnelen, lyder det fra SF's Balder Mørk Andersen.

Hvis man hæver parkeringsafgifterne i kommunen, vil det dog kun være en del af pengene, der går til kommunekassen.

Men alligevel regner Ruben Kidde med, at det vil kunne føre til, at minimumsnormeringerne kan være opnået omkring 1. januar 2022.

- Det er klart, at vi skal også finde midler andre steder fra. Men hvis vi ikke gør noget her og nu, går der lang tid, før vi kan få en bedre normering, og det, tror jeg, vil skuffe mange forældre, siger han.

Blå partier har ingen finansieringsmodel klar

De blå partier Konservative, Venstre og Liberal Alliance var de første til at stille forslaget, men undlod bevidst at foreslå en finansieringsmodel for, hvordan normeringen skal nå i mål.

- Vi har ikke anvist finansieringen til det her forslag, men vi har tilkendegivet et ønske om at finde penge til det. Til det her forslag hører også, at vi har stillet det bredt, så vi kan samle så mange som muligt om det, lød det fra Simon Aggesen den 30. april, der samtidig påpegede, at 40 millioner kroner er mange penge - også for Frederiksberg:

- Hvis vi skal løfte det her, er det også en svær opgave. Det kræver, at vi prioriterer skarpt. Der er ingen nemme håndtag at rive i. For Frederiksberg er det også en stor opgave.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik