Politikere rasler med sablen: Skandalebyggeri skal erklæres ulovlig at bo i

Samtidig med at striden imellem KAB og beboerne optrappes, forsøger kommunalpolitikere på Frederiksberg nu at give beboerne en hjælpende hånd. De kræver, at de lejligheder, der endnu ikke er renoveret, bliver kondemneret.

En række kommunalpolitikere på Frederiksberg har nu skrevet til borgmester Simon Aggesen (K).

De vil have ham til at bede forvaltningen om at undersøge muligheden for, at kondemnere de lejligheder i Søndermarken, der endnu ikke er renoveret. Det vil sige erklære bygningen ubrugelig og gøre det ulovligt at lade lejere bo i lejlighederne. 

- Hvis KAB (der står for renoveringen, red.) ikke kan finde ud af at genhuse, så må kommunen simpelthen træde til og få startet en kondemnering, siger rådmand Lone Loklindt (R) til TV 2 Lorry.

Frederiksberg Kommune står for tilsynet af den meget kritiserede renovering, hvor der blandt andet er fundet farlige stoffer - blandt andet asbest - i flere lejligheder.

I sidste måned satte kommunen renoveringsarbejdet i bero, indtil det kan gennemføres på forsvarlig vis uden sundhedsfare for beboerne.

quote Vi kan ikke bare stiltiende se på, at mennesker skal bo i sundhedsfarligt byggestøv

Lone Loklindt (R)

Søndermarken er ejet af Frederiksberg Forende Boligselskaber (FFB), men administreres af KAB, som også står for renoveringen.

Ulovlige at bebo

Ud over Det Radikale Venstre er også Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet medunderskrivere af brevet, hvor de opfordrer borgmesteren til at undersøge muligheden for kondemnere de lejligheder i Søndermarken, der endnu ikke er renoveret.

Kondemnering er et af de mere ultimative redskaber op i den kommunale værktøjskasse. Det betyder, at kommunen stempler lejlighederne som sundhedsskadelige og ulovlige at bebo.

- Vi kan ikke bare stiltiende se på, at mennesker skal bo i sundhedsfarligt byggestøv, siger Lone Loklindt.

Den konservative borgmester, Simon Aggesen, er enig med oppositionen.

- Det står fuldstændigt klart at hele kommunalbestyrelsen på Frederiksberg står bag beboerne og ønsker at beboerne bliver genhuset nu. Og der er simpelthen ikke et redskab, som jeg ikke er klar til at tage i brug for at sikre beboernes sikkerhed og tryghed, siger Simon Aggesen til TV 2 Lorry.

Kondemnering kan koste skattekroner

Ifølge den konservative borgmester har en kondemnering løbende været drøftet med forvaltningen –  men lovgivningen stiller store krav til, at det kan lade sig gøre. Og det kræver, først og fremmest at forvaltningen giver grønt lys. 

Reglerne for kondemnering hører under loven om byfornyelse og udvikling af byer 

§ 76. Skønnes en bygnings benyttelse forbundet med sundhedsfare eller brandfare, jf. § 75, stk. 1-5, kan kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mod, at bygningen eller en del af denne benyttes til beboelse eller ophold for mennesker (kondemnering).

 

Forbud kan omfatte beboede og ubeboede bygninger. Kommunalbestyrelsen fastsætter samtidig en frist for fraflytning og rydning af de pågældende boliger eller opholdsrum.

 

Stk. 2. Fristen må ikke overstige 6 måneder, når fortsat benyttelse skønnes at være forbundet med nærliggende fare, og må i øvrigt ikke overstige 15 år. Et forbud kan dog begrænses således, at de nuværende brugere kan fortsætte den hidtidige benyttelse enten i et bestemt åremål eller til deres fraflytning eller død, såfremt der foreligger ganske særlige forhold, navnlig i tilfælde, hvor det, der kondemneres, udgør en lille del af en bygning eller den enkelte brugsenhed i bygningen.

 

Stk. 3. Forbud efter stk. 1, som skal indeholde oplysning om klageadgangen, jf. § 83, skal skriftligt meddeles ejeren, lejerne og de panthavere, hvis rettigheder fremgår af tingbogen. Ejeren og lejerne skal desuden have orientering om reglerne for at opnå erstatningsboliger og om økonomisk støtte til betaling af husleje, boligindskud m.v. Ved kondemnering af boliger, der er omfattet af § 78, skal kommunalbestyrelsen oplyse om reglerne for at opnå tilskud efter § 78.

 

Stk. 4. Meddelelsen til ejeren, jf. stk. 3, skal desuden indeholde en beskrivelse af de forhold, der begrunder kondemneringen, og oplysning om reglerne i stk. 7-9 og § 79.

 

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal lade forbud efter stk. 1 tinglyse på ejendommen samtidig med meddelelsen herom til de i stk. 3 nævnte. Det tinglyste forbud, som ejeren skal have genpart af, skal indeholde oplysning om, at prioriteringsmuligheden er indskrænket i medfør af stk. 7-9.

 

Stk. 6. Forbud i medfør af stk. 1 skal respekteres af ejendommens ejere og indehavere af andre rettigheder over ejendommen uden hensyn til, hvornår retten er stiftet.

 

Stk. 7. En ejendom, på hvilken der er tinglyst forbud efter stk. 1, må ikke prioriteres eller omprioriteres ud over ejendommens grundværdi, jf. dog stk. 8 og 9.

Stk. 8. Stk. 7 kan fraviges med kommunalbestyrelsens samtykke,

1) hvis kun en mindre del af ejendommen er kondemneret, eller

2) hvis der foreligger et godkendt forslag til ombygning, jf. § 79.

 

Stk. 9. Stk. 7 finder ikke anvendelse på lån, der optages til afhjælpning af forhold, der har begrundet kondemneringen, jf. § 76, stk. 4.

 

Stk. 10. Har ejeren ikke ryddet de kondemnerede boliger eller opholdsrum inden for den fastsatte frist, kan kommunalbestyrelsen lade rydningen udføre for ejerens regning.

- Forvaltningen har løbende været opmærksom på at vurdere, om der er grundlag for en kondemnering. Og hvis det skulle blive tilfældet, at forvaltningen vurderer, at der grundlag for en kondemnering, så vil vi få besked, og så vil vi træffe den nødvendige politiske beslutning, siger Simon Aggesen.

Udover at det juridiske fundament skal være på plads, kan der også være en økonomisk ekstraregning for alle frederiksbergborgerne forbundet med en kondemnering. 

- Det er ikke et utænkeligt scenarie. Og derfor er det også en relativt indgribende tiltag, både overfor beboerne, KAB og økonomien. Men hvis vi udfra en sundhedsmæssigt hensyn skal kondemnere boligerne, så skal vi gøre det uanset hensynet til økonomi, for at sikre borgernes helbred og tryghed, understreger Simon Aggesen.

Ingen kommentar fra boligselskab

Det almene boligselskab KAB, som administerer boligerne i Søndermarken og er ansvarlig for renoveringsprojektet, ønsker ikke at kommentere Frederikberg Kommunes ønske om en kondemnering.

Beboere i det skandaleramte boligbyggeri Søndermarken afleverer i torsdag underskrifter og et klart nej til overhovedet at holde møde om KAB’s nye renoveringsplaner med genhusning og huslejestigning. Samtidig er en række partier i Frederiksberg kommunalbestyrelse gået sammen om at kræve en kondemnering af boligerne i Søndermarken,

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik