Parkeringsplads på Frederiksberg er blevet verdensberømt

Besøgende fra hele verden har de seneste år slået et smut forbi en parkeringsplads på Frederiksberg, hvor elbiler leverer strøm tilbage til elnettet.

En parkeringsplads på Frederiksberg fejrer fem års jubilæum som arnested for en helt særlig grøn energiløsning, der har tiltrukket folk til fra hele verden.

Parkeringspladsen finder man hos Frederiksberg Forsyning, og grunden til de mange besøg udefra skal findes i et samarbejde med den amerikanske virksomhed Nuvve.

Nuvve har udviklet en såkaldt V2G-platform, der er en smart opladningsløsning til elbiler.

V2G står for vehicle-to-grid, som på dansk betyder noget i retning af bil-til-net. I korte træk betyder det, at der kan sendes strøm både til og fra elnettet via det indbyggede batteri i en el-bil. 

Når bilen holder stille, er den altså med til at sende strøm tilbage til elnettet og bidrager dermed til at levere strøm til Frederiksberg Forsynings bygninger.

quote Frederiksberg Forsyning er det første kommercielle sted i verden med denne her løsning

Paul Chapman, Operations Manager for Nuvve i Norden

Den løsning er så speciel, at den har fået rejsende fra blandt andet Japan, Spanien, USA og Frankrig til at besøge parkeringspladsen hos Frederiksberg Forsyning.

- Frederiksberg Forsyning er det første kommercielle sted i verden med denne her løsning. Det er noget folk fra hele verden har fået øjnene op for. Derfor vil de rigtig gerne ud og se, hvordan platformen fungerer for kunderne og se, at der er strøm nok på bilerne altid, siger Paul Chapman, der er Operations Manager for Nuvve i Norden til TV 2 Lorry.

- Det vigtigste for os er brugeren. Chaufføren af bilen skal være sikker på, at vi altid leverer den mængde strøm til bilerne, som de kræver og har brug for, siger Paul Chapman.

quote Kunderne har den fordel, at de er sikre på, at deres biler lades op ved hjælp af grøn energi

Paul Chapman

Projektet startede oprindeligt som led i et forskningsprojekt hos Danmarks Tekniske Universitet - DTU. De sidste fem år har 10 el-varevogne hver dag været koblet til platformen med stor succes.

- Vi har siden implementering af V2G-teknologien for fem år siden oplevet betydelige fordele, siger Kristian Beyer, der er chef for Strategi hos Frederiksberg Forsyning.

- Ikke alene har vores elbiler altid været fuldt opladet, men når bilerne har holdt parkeret på vores grund, har de i gennemsnit fungeret som en del af elnettet 17 timer om dagen. Det har genereret en indtægt, der kan bruges til at holde flåden ved lige og har gjort os grønnere på enhver tænkelig måde, siger Kristian Beyer.

Besparelser at hente for kunden
Frederiksberg Forsynings biler er normalt i brug i tidsrummet 7-14 hver dag. De resterende timer er flådens biler således med til at levere strøm tilbage til elnettet.

Flåden af elbiler hos Frederiksberg Forsyning var den første af sin slags i verden, da den blev etableret for fem år siden.
Flåden af elbiler hos Frederiksberg Forsyning var den første af sin slags i verden, da den blev etableret for fem år siden.
Foto: Pressefoto

Perspektiverne for fremtiden er store, hvis man spørger Paul Chapman fra Nuvve.

- I fremtiden forestiller vi os, at vi har en kæmpestor pulje af elbiler. Regeringens mål er én million elbiler i 2030. Alle de mennesker kommer til at skulle lade bilen op, når de kommer hjem fra arbejde. Her kan vores software hjælpe med at sikre, at når de ikke bruger bilen, hjælper de samtidig nettet:

- Kunderne har den fordel, at de er sikre på, at deres biler lades op ved hjælp af grøn energi. Vi forestiller os, at vi kan have mange puljer af elbiler, der kan blive et kraftværk i sig selv. Så slipper vi for at bygge flere kulkraftværker og kan i stedet lagre grøn energi fra eksempelvis vindmøller i stationære batterier og elbiler, siger Paul Chapman.

Og der er penge at hente i V2G-platformene. Den årlige besparelse for kunden kan ligge på helt op til 2.000 dollars svarende til 12.500 danske kroner.

- Vores slogan er, at vi gør elbiler billigere og grønnere. En elbil er jo dyrere end en benzin- eller dieselbil, så for at få folk over på vores platform kan vi vise, at der virkelig er en gevinst at hente her, siger Paul Chapman.

Nuvve har aktuelt 47 biler i Danmark. Herunder 21 biler hos Bornholms Kommune, der ligeledes er koblet op på systemet.

En ladestander koster aktuelt cirka 30.000 kroner, og det er ligeledes muligt at leje ladestanderne på månedsbasis.