Ny Zoo-direktør vil gøre som Tivoli: Gæsterne skal komme oftere

Den nye direktør i Zoo vil have gæsterne til at komme mange gange om året ved at tilbyde kvalitetsmad, månedlige events og byens flotteste legeplads.

En giraf ser ud på akkurat samme måde i januar, marts og august. Derfor kommer de fleste gæster i Zoologisk Have højest en enkelt gang om året. Så har de ligesom set giraffen.

Selv havde Zoologisk Haves nyudnævnte direktør, Jørgen Nielsen, ikke været i haven i otte år, da han blev en del af bestyrelsen.

Men nu skal Zoologisk Have være et sted, man kommer mange gange om året. Det er den netop tiltrådte direktørs ambition med den storstilede transformation ”Zoo Vision 2020”.

- Vi har stadig naturbevarelse, videnskab, avl og forskning, men så har vi bygget ”Zoo Vision 2020” omkring det. Vi skal være en oplevelseshave, fordi vi har behov for og lyst til, at vores gæster kommer noget oftere – mere 12 end én gang om året.

Zoologisk Haves nye direkør kommer fra en stilling i Dagrofa. 
Zoologisk Haves nye direkør kommer fra en stilling i Dagrofa. 
Foto: Pressefoto

Zoo's nye direktør: 

  • Jørgen Nielsen tiltrådte officielt 1. december som administrerende direktør
  • Kommer fra en stilling i Dagrofa, hvor han blandt andet forvandlede en truende konkurs for kæden Meny til en succes 
  • Inden han blev direktør, sad han i Zoologisk Haves bestyrelse 

Sådan vil den nye direktør lokke dig til:

Pomfrit og gourmet

I dag er Zoologisk Have ikke kendt som en gastronomisk højborg. Der er mest mad i pomfrit-genren, og så har de den helt særlige girafhals – en hotdog på imponerende 60 centimeter. Den nye direktør vil ikke bandlyse al den traditionelle grill-mad, men den skal suppleres af mad, der er mere tidssvarende.

- Vi kunne godt optræde lidt mere lækkert, og jeg tænker, vi skal være et sted mellem Papirøen og Torvehallerne, så vi følger med verdensudviklingen. Vi har et stort potentiale i vores gæster, som gerne vil købe noget mere, hvis vi har det, siger Jørgen Nielsen.

Direktøren håber at kunne tilbyde mad fra flere kendte koncepter som for eksempel Cofoco, Gorms Pizza eller et populært kaffested.

Månedlige events  

I øjeblikket kan man ikke rigtig fornemme julen i Zoologisk Have, ud over at børnene får en nissehue ved indgangen. Fremover skal alle højtider præge haven.

Allerede i 2018 kommer der et julemarked, men direktøren nævner også i flæng arrangementer til fastelavn, halloween, påske, pinse, en lysfest og en foodfestival med 150 økologiske landmænd.

Og han er ikke bleg for at indrømme, at inspirationen kommer fra Tivoli, der har haft stor succes med skabe skiftende events i løbet af året.

- Holdet i Tivoli har gjort det fantastisk, det må jeg virkelig rose dem for. Når du har været der, kigger du allerede på plakaten for at se, hvad der er til næste weekends Fredagsrock. Når vi har åbent hele året, skal vi også tilbyde noget hele året, siger Jørgen Nielsen.

Skræddersyede koncepter

Børnefamilier kan godt lide, når nogen andre har sørget for det praktiske, og de ikke hele tiden skal have penge op af lommen. Den har Zoologisk Have luret, og derfor vil de indføre et koncept, så man i én pakke får adgang, mad, kaffe og en bamse.

- De der all-inclusive-koncepter er populære som aldrig før, som direktøren formulerer det.

Men det er ikke kun børnefamilierne, der skal have skræddersyede salskoncepter. Den nye direktør kan også se potentialet i at skabe noget helt særligt til folk på barsel eller til pensionister fra Ældresagen.

Legeplads

En af de første synlige ændringer i Zoologisk Have bliver en ny legeplads, der skal stå færdig før påske næste år. Den kommer til at lægge ved siden af den ikoniske kaninlabyrint, som bliver bevaret.

- Jeg vil ikke røbe for meget, men det bliver noget med vand og land, og det skulle gerne blive byens fedeste legeplads.

Målet er, at der i 2020 er 150-200.000 flere gæster om året end i dag, hvor der er lidt over 1 million besøgende. 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik