Efter timelang ambulanceventetid: Nu svarer vagtcentral og udvalgsformand på kritikken

En ældre mand fik hjertestop, mens han ventede over en time på en ambulance efter et fald. Beklageligt og uacceptabelt lyder det fra de ansvarlige.

Tirsdag formiddag var Camilla Krogh Østrup vidne til en slem ulykke, da en ældre mand faldt på vej over fodgængerfeltet ved Peter Bangs Vej og Dalgas Boulevard.

Manden fik ikke taget fra med hænderne, og efter at have slået hovedet blev han liggende på asfalten.

Camilla Østrup handlede både hurtigt og rigtigt, da hun slog havariblinket til og steg ud af bilen for at hjælpe manden. Ulykken var alvorlig, og Camilla ringede 1-1-2 kl. 9.28.

Desværre skulle der gå mere end en time og i alt fem opkald til vagtcentralen, før en politibil, der tilfældigvis passerede ulykkesstedet, kunne tilkalde en akut ambulanceudrykning via deres system. Til sidst i forløbet, før en ambulance var ankommet, fik manden der var faldet desuden hjertestop og blev genoplivet.

I dag, næsten en uge senere, er Camilla Østrup stadig mærket af episoden, samtidig med hun undrer sig over forløbet:

- Jeg er chokeret over, at det er sådan det foregår, fortæller hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg kan ikke lade være med at tænke: "Hvad, hvis det var min mormor? Hvad, hvis det var mine børn?"

Vagtcentralchef: Borgeren burde have fået hjælp hurtigere

I Region Hovedstadens Akutberedskab erkender vagtcentralchef Preben Hansen, at manden måtte vente for længe:

- Borgeren burde have fået hjælp hurtigere. Da der ringes 1-1-2 og fortælles om hændelsen, vurderede vores sundhedsfaglige personale i første omgang at der ikke var tale om det, vi kalder livstruende syg eller tilskadekommet som normalt medfører en udrykningskørsel, skriver han i en mail til TV 2 Lorry.

På den baggrund valgte vagtcentralen at sende det der internt hedder en B-kørsel, som er en ambulancekørsel uden udrykning. En B-kørsel bør dog stadig ankomme, inden der er gået 30 minutter.

A-kørsel og B-kørsel

Han forklarer, at der var usædvanligt travlt på ulykkestidspunktet, men at man normalt vurderer situationen løbende, selvom den til at starte med er klassificeret som en B-kørsel:

- Ved forværring ville vi omprioritere andre ambulancer til udrykningskørsel. Dette er desværre først sket sent i dette forløb.

quote Det er en voldsom oplevelse, og jeg beklager

Preben Hansen, vagtcentralchef

Vagtcentralen er nu ved at undersøge forløbet for at afklare, hvad man kan gøre for at undgå lignende hændelser, og vagtcentralchefen beklager forløbet:

- Det er en voldsom oplevelse, og jeg beklager overfor den tilskadekomne og hans familie, og overfor de mange borgere, som var til stede og heldigvis hjalp til.

Regionspolitiker: Det er ikke acceptabelt

At Camilla Østrup netop bevidnede en lang ventetid på en B-kørsel er ikke noget tilfælde. 

Ifølge Region Hovedstadens sundhedsudvalgsformand Christoffer Buster Reinhardt, Konservative, placerer Region Hovedstaden sig allerdårligst blandt regionerne, når det gælder om at få de såkaldte B-kørsler frem til tiden.

Ifølge de opstillede servicemål skal 93 procent af alle B-kørsler være fremme inden for 30 minutter. I år 2021 er det indtil videre kun sket 79,4 procent af gangene, oplyser Region Hovedstadens Akutberedskab.

Den statistik ærgrer udvalgsformanden der også er bekendt med hændelsen på Frederiksberg.

- Jeg synes, det er dybt ulykkeligt, og jeg synes også, det er utilfredsstillende. Det skal selvfølgelig være sådan, at når man ringer til en ambulance, så skal den også komme hurtigt, og det skal man være tryg ved, siger han til TV 2 Lorry.

- Det er ikke acceptabelt, at man skal vente op mod en time på at der kommer en ambulance. Man ringer jo, fordi man har brug for hjælp her og nu.

Han erkender, at der er et for stort pres på Region Hovedstadens ambulancer, og mener, at der bør kigges på flere løsninger for at bringe serviceniveauet i orden. 

Udover flere ambulancer mener han også, man bør kigge på, om ambulancerne kan få lov at køre i busbanerne, samt om nogle af de persontransporter der foretages i ambulancer kunne flyttes til andre transportformer.