Storslået gave til museum: Verdenskendt kunstner donerer hovedværk

Louisiana har fået doneret hovedværket fra den britiske kunstner Cecily Browns udstilling, så det kan blive stående på museet efter udstilling er forbi.

Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co

En storslået donation i form af et storslået kunstværk.

De kan dårligt få armene ned på Louisiana Museum of Modern Art onsdag.

I en pressemeddelelse offentliggør museet, at hovedværket i museets midlertidige udstilling af den verdenskendte kunstner Cecily Brown gøres til en fast del af Louisianas inventar.

Cecily Brown har nemlig besluttet sig for at donere det mere end ti meter brede og næsten tre meter høje maleri Where, When, How Often and with Whom til museet i Humlebæk.

Cecily Brown, Where, When, How Often and with Whom, 2017. \nOil on linen, 277 x 1008 cm \nCredit: Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, Denmark \nCourtesy of the artist Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co

- Der er tale om en enestående generøs gestus, siger Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner. 

- Ikke alene har Cecily Brown taget det hjemlige publikum og anmeldere med storm, men også internationalt har udstillingen vakt opmærksomhed. Og vi er naturligvis ovenud lykkelige for, at der til alt dette kan føjes en sådan begivenhed, som donationen vitterlig er, siger museumsdirektøren.

Maleriet, som britiske Brown malede i 2017, har lagt navn til museets udstilling - Where, When, How Often and with Whom. Inspirationen til værket kommer blandt andet direkte fra naturen omkring museet.

- Maleriet har fra starten haft en forbindelse til min oplevelse af Louisiana, til stedet, himlen omkring det og havet, og det er trods alt et værk med et skibsvrag i sig. Og så ville jeg samtidig simpelthen udtrykke min taknemmelighed for det fornemme samarbejde, jeg har haft med museet omkring denne udstilling, siger Cecily Brown i en pressemeddelelse.

Kurator Anders Kold fortæller uddybende, at han under sit besøg i Cecily Browns atelier i New York, lagde mærke til små plastikdyr og sten. Da han pillede ved stenene fortalte Cecily Brown at de stammede fra Humlebæk.

Jeg var oprørt over tanken om, at folk, især kvinder, får besked om, hvad de må have på

Cecily Brown

- Hun var til åbningen af Tal Rs udstilling i maj 2017. Hun gik en tur på stranden og samlede stenene op, fordi hun syntes de var anderledes end dem hun kendte. De sten har hun brugt til værket. Hun ligger sig normalt an på en farveholdning, når hun går i gang med noget, og hun lagde sig i det her værk fast på den der særlige lys-grålige tone, som hun forbandt med himlen over Humlebæk og livet ved vandet i Danmark.

Anders Kold fortæller også, at der stod to store billeder i atelieret, og at det første billede de talte om var det store tryptikon, som han reserverede til udstillingen på Louisiana. Som Anders Kold siger:

- På en eller anden måde har Louisiana bidraget til et billede, som hun så har sendt tilbage.

Cecily Brown fortæller om inspirationen bag det enorme maleri

 

Det store værk refererer flere af kunsthistoriens store mestrer, blandt andet Delacroix og Gericault, men det indeholder også referencer til nutidens politiske strømninger. Helt konkret har omgivelserne fra et pressefotografi fra sommeren 2016 fundet vej ind i værket.

Fotografiet viste fransk politi konfrontere en tildækket kvinde på stranden i Nice, hvor de bad hende om at afklæde sig. Således kan man i værket spotte en meget direkte reference til især omgivelserne, som de blev fanget på kamera.

- Jeg var oprørt over tanken om, at folk, især kvinder, får besked om, hvad de må have på og ikke have på i det 21. århundrede, siger Cecily Brown, der ikke lægger skjul på, at konflikt er en primær kilde i hendes kunst.

Man skal lægge mærke til en klynge på tre personer i venstre side af tryptikonnens midterste billede.

Udstillingen 'Cecily Brown. Where, When, How Often and with Whom' kan ses på Louisiana frem til
10. marts 2019.

Louisiana skriver om Cecily Brown

Cecily Brown (f. 1969) regnes for en af de skikkelser, der har været med til at bane vejen for maleriets genopblomstring i nyere tid. Hun har siden slutningen af 1990’erne boet i New York og fra starten haft fokus på maleriet, hvor hun henter sin inspiration hos kunstnere som Willem de Kooning, Philip Guston og Francis Bacon, men også hos kunstens klassiske mestre som Goya og Bosch.

 

Kilde: Louisiana



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik

Kulturkalenderen

Hvad sker der i Lorryland i dag?