Museet Louisiana tilbyder en af verdens bedste digitale museumsoplevelser.
Det mener i hvert fald netværket Leading Culture Destinations, der har nomineret museet til en LCD-award i kategorien bedste digitale museumsoplevelse for den digitale platform Louisiana Channel.
Nomineringen til LCD-Awards ’Best Digital Museum Experience’ er et stort skulderklap
Platformen blev etableret i 2012 og består i dag af mere end 875 videoer om kunst og kultur, der er gratis og frit tilgængeligt.
Og nu skal den digitale satsning altså kæmpe om den internationale pris med to øvrige nominerede, som er museet Garage Museum of Contemporary Art, der ligger i Moskva i Rusland og Museum of Tomorrow, der holder til i den brasilianske storby Rio.
Et skulderklap
Louisiana Channel har siden begyndelsen i 2012 vokset sig til en større og større digital platform, der bidrager med et virtuelt og digitalt lag til det fysiske museum i Nordsjælland.
Artiklen fortsætter efter faktaboksen.
Kort om Louisiana Channel
- Blev etableret i 2012
- I dag er 875 videoer frit tilgængelige på channel.louisiana.dk
- Hver uge publiceres to videoer
- Har 170.000 følgere på YouTube og 8 millioner visninger på YouTube årligt
- Daglig visning af 100.000 minutters video
- 55 procent af seerne på YouTube-siden er mellem 18 og 34 år
- Louisiana Channel har siden starten været støttet af danske fonde – Nordea-fonden, C.L. Davids Fond og Samling, Louisiana-Fonden - og støttes for tiden af Den A.P. Møllerske Støttefond og Dreyers Fond.
Kilde: Louisiana Museum of Modern Art.
Siden 2014 har Leading Culture Destinations hædret enestående kulturelle tiltag over hele verden.
Derfor glæder det også Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, at museets platform har modtaget nomineringen af netværket.
- Idégrundlaget for Louisiana Channel er 100 procent digitalt. På den baggrund er nomineringen til LCD Awards ’Best Digital Museum Experience’ et stort skulderklap, siger han og fortsætter:
- Louisiana Channel er museets digitale fløj. Men Louisiana Channel er noget helt andet og meget mere end et virtuelt lag på museet og dets udstillinger. Louisiana Channel, der har sin egen redaktion, producerer kultur og dokumenterer kulturen i dialog med kunstnerne. Det er public service til et globalt publikum, der færdes i det nye mediebillede domineret af store digitale platforme som YouTube.
Det er ikke første gang, at Louisiana er nomineret til en pris ved LCD-award. I 2016 besluttede juryen bag således, at museet i Humlebæk havde verdens bedste museumsbutik.
Leading Culture Destinations, der i år giver prisen i partnerskab med VisitBerlin, uddeler prisen senere på året.
Louisiana har flere gange været Danmarks mest besøgte museum. Se eller genslag TV 2 Lorrys portræt af museet nedenfor.