Der er ting, man kan glæde sig over som pendler.
- ID-kontrollen er fjernet ude i Kastrup, og det har givet noget robusthed i køreplanen, siger Pendlerklubben Kystbanens talsmand, Michael Randropp.
Men der er skår i glæden. For selvom en ny køreplan giver flere tog til tiden på Kystbanen, giver den også ængere rejsetid.
Set over et år kommer en kystbanependler til at bruge to døgn mere i toget på grund af den nye køreplan.
Der har været for mange forsinkelser i forhold til, hvad DSB har lovet.
Ifølge DSB er den nye køreplan dog samlet set en forbedring.
- Det er en køreplan, der har betydet lidt længere rejse tid, men den er klart bedre end tidligere, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
DSB kæmper for at følge med
Den nye køreplan blev indført sidste sommer, og selvom det giver flere tog til tiden, må pendlerne stadig slås med forsinkelser, aflysninger og manglende besked over højtalerne.
DSB's egne tal fra juli viser, at 76,5 procent af togene kom til tiden i første halvår af 2017. Målet er 82,4 pcrocent.
- Der har været for mange forsinkelser i forhold til, hvad DSB har lovet. Og når der kommer et tog, så er det nogle gange for kort, så man ikke kan komme med. Så virker klimaanlægget ikke, og strøm kan du ikke få i toget. Ja, og så er prisen skruet op, siger Michael Randropp til TV2 Lorry.
Vi ønsker at hjælpe dem med, at de kan få flere ressourcer til den opgave, de skal løse her på Kystbanen.
Dialog skal løse problemerne
Kystbanen er en livsline for mange nordsjællandske pendlere, og derfor går borgmestrene til kamp for kystbanen og inviterer både pendlere, DSB og Banedanmark til dialogmøde den 12. oktober.
Og mødet har en klar dagsorden:
- Vi ønsker at hjælpe dem med, at de kan få flere ressourcer til den opgave, de skal løse her på Kystbanen, siger den socialdemokratiske Thomas Lykke Pedersen, Borgmester i Fredensborg. Også borgmestrene fra Hørsholm og Helsingør er med i initiativet, fortæller Thomas Lykke Pedersen.
DSB er positive over for initiativet.
- Vi er glade for, at vi har den her dialog. For det er klart, at pendlerne synes, der er nogle ting, der skal forbedres. Og så kan vi fortælle, hvad vi gør ved dem, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.
Ifølge pendlernes talsmand er dialog dog ikke nok i det lange løb. Skal Kystbanen køre, skal politikerne til at finde nogle penge, mener Michael Randropp.