2.500 bilister i storstilet forsøg - vil de betale for at køre på københavnske veje?

Et storstilet forsøg med roadpricing er lige på trapperne, men på Christiansborg er uenigheden stor.

En kommende roadpricing-løsning i og rundt om København kan komme til at fungere som en app.

Sådan lyder et gennemtænkt forslag fra Danmarks Tekniske Universitet, hvor man inddeler hovedstadsområdet i zoner, hvor den dyreste zone er København, forstadskommunerne lidt billigere og billigst områderne uden for selve hovedstadsområdet. Og så betaler man per minut, man opholder sig i zonen.

Allerede da Thorning-regeringen for 10 år siden droppede at lave en betalingsring i København, pegede mange eksperter på, at roadpricing ville være en god løsning på problemet med trængsel på vejene.

Et problem som bliver værre og værre i takt med, at flere flytter til hovedstaden. Og siden 2012 er de tekniske muligheder kun blevet bedre.

- GPS-teknikken er blevet bedre. Nøjagtigheden er blevet bedre, og algoritmerne er blevet meget, meget bedre, siger Otto Anker Nielsen, der er professor i trafikmodellering på DTU i Lyngby, og han mener, at man vil kunne lave et system, hvor man netop kan bruge folks mobiltelefoner på samme måde som med en parkeringsapp.

- Der er i virkeligheden ikke særlig stor forskel. Hvis man har en parkeringsapp, så ligger den på ens smartphone, og så ja, så kan man tage sin smartphone, og så starter man sin parkering, og så ved den, hvor man er, og det ved den med meget stor nøjagtighed. Og når det så er slut med parkering, så stopper man den. Så man har en app, som man enten tænder, eller som bare kører hele tiden, forklarer professoren.

Minutmodel giver mindst overvågning

App'en vil også kunne registrere kørslen automatisk, så man ikke selv behøver at trykke på den, hver gang man kører ind i en zone. Man kunne dog også vælge at montere en boks i bilen, der sørger for registreringen, og mange nye biler har også selv GPS, der kan bruges. At bruge den slags selv-registrering frem for et egentligt overvågningssystem, har også store fordele for privatlivet.

Evig trængsel? 10 år efter betalingsringens død:

For 10 år siden i 2012 ville S-R-SF-regeringen mindske trængsel og gøre kollektiv trafik billigere med en betalingsring. “Der kommer en god løsning i morgen”, lød det.


Dagen efter, den 22. februar 2012, lagde daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) dog betalingsringen i graven.


I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Siden er trængslen ikke blevet mindre. Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i Hovedstadsområdet?

Otto Anker Nielsen forestiller sig, at betalingen afregnes enten pr. kilometer, man kører i en given zone hver gang, man starter bilen, eller pr. minut man opholder sig i zonen.

Lige som ved parkering er der dog brug for kontrol, og her kan man lave stikprøver, hvor kameraer affotograferer nummerpladerne på bilerne og tjekker, om der er betalt afgift - samme system som i dag bruges til at tjekke, om lastbiler og varevogne har monteret de rigtige partikelfiltre, når de kører ind i miljøzonerne, der findes i landets fire største byer.

Otto Anker Nielsen er professor i trafikmodellering ved DTU's Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.
Otto Anker Nielsen er professor i trafikmodellering ved DTU's Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.

Forskellige priser i forskellige zoner

Tanken er, at man betaler pr. minut man opholder sig i zonen.

- Hvis man bare skal registrere, hvornår man kører inde i en zone, så er det jo meget mindre overvågning, end hvis man skal registrere, præcis hvor langt man kører, eller hvor man starter og slutter sin tur, siger Otto Anker Nielsen.

Prisen kunne for eksempel være 20 øre i den dyre zone uden for myldretiden og 45 øre i myldretiden. De tal er hentet i den såkaldte Elbilkommissions rapport fra sidste år.

Otto Anker Nielsen peger selv på en lidt højere takst på 75 øre i midten af København og 1,25 kr. i myldretiden i samme zone. Men hvad det præcist kommer til at koste, ligger slet ikke fast endnu.

En model for roadpricing kunne være at gøre København dyrest, omegnskommunerne billigere og resten resten af regionen billigst eller helt gratis at køre i.
En model for roadpricing kunne være at gøre København dyrest, omegnskommunerne billigere og resten resten af regionen billigst eller helt gratis at køre i.

Storstilet forsøg på vej

Modellen er en del af et system, som Otto Anker Nielsen og DTU i samarbejde med Sund & Bælt og Københavns Universitet, har foreslået politikerne at afprøve. 

Folketinget har nemlig afsat 20 millioner til et stort forsøg med roadpricing, hvor tusindvis af privatbilister skal deltage.

Der er to forskellige forsøg på tegnebrættet - et bud er fra Aalborg Universitet, det andet er forslaget fra DTU med Otto Anker Nielsen i spidsen. I den kommende uge bliver det offentliggjort, hvilket af de to forskellige forsøg skal gennemføres, og det skal efter planen ske næste år.

I DTU's forsøg vil man give 2.500 forsøgspersoner en sum penge, som de så kan vælge at bruge på kørsel i løbet af de i alt ni måneder forsøget varer eller få udbetalt, hvis de vælger at spare på kørslen. På den måde vil man blive meget klogere på, om systemet har den ønskede effekt, mener Otto Anker Nielsen.

- Nu vil vi jo undersøge det mere til bunds og se, om det er et system, der kan betale sig og i det hele taget, hvilken af de forskellige løsninger, der vil give de bedste effekter, det ved vi jo ikke endnu, siger Otto Anker Nielsen.

Uenighed på Christiansborg

På Christiansborg glæder flere partier sig. Men der er delte meninger om, hvorvidt roadpricing overhovedet er en god idé. Hos Dansk Folkeparti er man lodret imod, fordi man mener, at det vil skabe et a- og et b-hold.

- Det betyder jo, at dem der har pengene, de kan lige betale det ekstra, men dem, der ikke har, de må så hoppe på tungen, tage s-toget eller bussen, og jeg synes bare ikke, at det er den rigtige måde at gøre det på. Folk skal have det frie individuelle valg, og det gør man ikke ved at lave en rigid roadpricing-model, siger partiets transportordfører, Hans Kristian Skibby.

Og han slår fast, at en roadpricing-model under alle omstændigheder ikke bliver vedtaget med DF’s stemmer.

Anderledes positive er de hos Konservative, der også tidligere har slået til lyd for en roadpricing-model, hvor registreringsafgiften fjernes eller sænkes, og pengene i stedet kommer ind fra betaling for at køre på vejene. Hos Venstre er man heller ikke fuldstændig afvisende.

- Vi er klar til at se på, at det godt må være dyrere at køre rundt i en bil inde midt i København i myldretiden, end at køre rundt ude på landet. Men det skal ikke være så meget dyrere, at man fuldstændig afskærer folk fra at køre i bil i København, siger Kristian Phil Lorentzen, der er transportordfører i Venstre.

Han slår dog også fast, at der er rigtig mange spørgsmål, der skal findes svar på, før det kan lade sig gøre. For eksempel skal man finde ud af, hvad der skal ske med alle de biler, som folk allerede har betalt registreringsafgift for.

Støttepartierne vil have roadpricing

Både Enhedslisten og SF er varme fortalere for roadpricing. Og også de radikale er helt med på vognen.

- Der er jo ikke flertal for det endnu, men jeg er parat til det så hurtigt som muligt, siger Rasmus Helveg Petersen, transportordfører hos Radikale Venstre.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik