Lille butik bekæmper nethandel med sociale medier: 3 gode råd

Det er ikke altid nemt at være en lille butik oppe imod det store internet - derfor må der nye midler ind i kampen.

- Man er nødt til at være med på beatet, lyder det fra Søren Viig Mathiesen.

quote  Man er nødt til at være med på beatet.

Søren Viig Mathiesen, EAST of Copenhagen 

Han arbejder i herretøjsforretningen EAST of Copenhagen i Dragør og mærker presset på små butikker som hans - særligt på grund af internethandlen. 

Derfor kan butikken ikke disse bare gøre, som de altid har gjort, men har taget nye midler i brug.  

Handelsbyer forsvinder

En ny undersøgelse fra Institut for Centerplanlægning tegner nemlig ikke noget opløftende billede af handlen i de fysiske butikker.

Her i TV 2 Lorrys område er der lige nu 26 handelsbyer, som er byer, der har butikker nok til at dække alle borgernes behov.

Men hvis udviklingen inden for internethandel fortsætter, så vil ti handelsbyer forsvinde inden 2030.

I bedste fald.

Den mest dystre prognose spår kun otte handelsbyers overlevelse. 

'En god måde at fange deres fokus'

For at lokke kunder i butikken er EAST of Copenhagen derfor ligesom mange andre butikker kommet på de sociale medier.

Facebook har butikken brugt i et par år, mens de for cirka et år siden kom på billeddelings-mediet Instagram.

- Det er en god måde ligesom at fange deres fokus, når de alligevel dribler rundt for at se diverse nyheder, forklarer Søren Viig Mathiesen.

Når der skal tages billeder til Facebook- og Instagram-profilerne, gør de sig inden nogle overvejelser om, hvordan de skal se ud:

Tre gode råd

  1. – Billedet skal være iøjnefaldende i form af nogle gode farver eller gode mønstre, fortæller Søren Viig Mathiesen.
    Derfor smider de gerne en storblomstret skjorte foran linsen - og selvfølgelig helst noget, der følger de nyste tendenser.
     
  2. – Der skal være en god tekst til billedet, gerne nogle hashtags, fortsætter han.
    Der kan for eksempel være hashtags med tøjets mærke, lyder rådet.
     
  3. – Så er det sjovt at lægge nogle billeder op som er ”bag om kulisserne” – alt det, vi laver ved siden af butikken, lyder det sidste forslag.  

Selvom sociale medier hjælper dem et stykke, er det dog stadigvæk det fysiske møde i butikken, som gør det sidste, pointerer Søren Viig Mathiesen.

Klassiske dyder som en venlig hilsen, en god betjening og at huske kundernes navne holder trods alt også i 2018.

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik