Pensioneret lufthavnsarbejder frygter flystyrt: Patruljerer rundt om lufthavnen to gange dagligt

Hvis en gås bliver suget ind i en flymotor, kan motoren fra det ene øjeblik til det næste være ubrugelig. Jørgen Hagen frygter, at et stigende antal gæs kan resultere i et flystyrt.

07:09

Jørgen Hagen kører to gange dagligt i bil rundt om Københavns Lufthavn. Når han ser gæs, så stopper han for at filme hvor mange de er, så han kan sandsynliggøre, at gæssene udgør et alvorligt flysikkerhedsproblem. Video: Martin Kiil

- Jeg frygter, at det ender med, at mange mennesker bliver dræbt i et flystyrt. Alle de gæs, der flyver rundt her omkring lufthavnen, er en evig trussel mod flysikkerheden, og en dag så går det altså galt.

Ordene kommer fra Jørgen Hagen. En pensioneret lufthavnsarbejder, der i mange år har kæmpet en indædt kamp for at få bestanden af gæs omkring Københavns Lufthavn reguleret.

I lufthavnen arbejdede han blandt andet med at filme, indfange og ringmærke fugle for at holde styr på, hvor store bestandene var. Efter han stoppede arbejdet i lufthavnen, har han intensiveret kampen mod den flyvende fare.

- Der skal i princippet bare en enkelt gås til, så kan det gå alvorligt galt. Jeg filmede engang en jumbojet ramme en vibe, og så blev den ene motor smadret, så der skal altså ikke så meget til. En vibe er jo en ret lille fugl, så en noget større gås kan meget let smadre en motor, siger Jørgen Hagen.

Hundredevis af bramgæs flyver tæt op ad Københavns Lufthavn kort før coronanedlukningen. Nu frygter flere, at gæssene kommer ind foran flyene, og derved smadrer motorerne mens flyene er i luften. Foto: Jørgen Hagen

I flere år har han jævnligt filmet gæs, der flyver tæt på lufthavnen. Af og til flyver de ind over lufthavnsområdet, og andre gange filmer han dem i flokke på flere tusinder spise mad på markerne lige op ad landingsbanerne. Han filmer gæssene for at dokumentere problemets omfang.

Det er fuldstændig forrykt, det der foregår herude, for der er ikke styr på noget som helst. Gæssene flyver vildt omkring til fare for flysikkerheden

Jørgen Hagen

Siden februar har Jørgen Hagen intensiveret overvågningen yderligere, så han nu to gange dagligt kører rundt om lufthavnen, for at finde og filme de tusindvis af gæs, der holder til i området. Han mener ikke, at myndighedernes tal for fuglebestande omkring lufthavnen stemmer overens, med det han filmer.

- Man kan ikke stole på de statistikker, og hvad der ellers kommer fra myndighedernes side. Det er jo ikke andet end nogle streger på et papir. Mine videoer dokumenterer med tid og sted, hvor tæt gæssene faktisk er på flyene, siger Jørgen Hagen.

- Det er fuldstændig forrykt, det der foregår herude, for der er ikke styr på noget som helst. Gæssene flyver vildt omkring til fare for flysikkerheden, advarer Jørgen Hagen.

Flere fly rammer gæs i Københavns Lufthavn

For bare et årti siden var kollisioner mellem gæs og fly en sjældenhed omkring Københavns Lufthavn. Men de seneste 10-15 år er det sket igen og igen.

Der er en øget risiko for, at der kommer et birdstrike med gæssene

Jesper Madsen, Professor, Århus Universitet

Mindst fire gange det seneste år har fly kollideret med gæs i luften omkring lufthavnen. Eksempelvis måtte et fyldt SAS-fly, der skulle til Chicago, i oktober af sikkerhedshensyn vende om kort efter start, da det havde ramt en flok gæs.

Antallet af birdstrikes mellem fly og gæs er steget kraftigt i de seneste årtier. Sidste år ramte fire fly gæs nærved Kastrup Lufthavn.

Stigningen i de såkaldte birdstrikes skyldes, at bestanden af især bramgæs vokser hastigt år for år. For omkring 40 år siden var der omkring 20.000, men nu er bestanden tæt på halvanden million.

De fleste af dem trækker forbi lufthavnen forår og efterår, men omkring 100.000 bramgæs overvintrer i det østlige Danmark, og dermed er der massevis af gæs nærved lufthavnen året rundt.

- Det betyder jo alt andet lige, at der er en øget risiko for, at der kommer et birdstrike med gæssene, siger Jesper Madsen, der er professor i vildtøkologi ved Aarhus Universitet, til TV 2 Lorry.

Folk risikerer at dø, fordi vi ikke prioriterer flysikkerheden

Jørgen Hagen

Også antallet af kollisioner mellem fly og mindre fugle stiger i disse år omkring lufthavnen. Sidste år skete det i alt 186 gange, eller hvad der svarer til nogenlunde hver anden dag. De fleste gange har flyene ramt småfugle, der ofte ikke gør den store skade, men antallet af de såkaldte birdstrikes med andre større fugle end gæs er også i fremgang.

- Det er dybt uacceptabelt, at der er så mange fugle omkring Danmarks største internationale lufthavn. Folk risikerer at dø, fordi vi ikke prioriterer flysikkerheden, siger Jørgen Hagen.

Fly lander og letter tæt omkring tusindvis af bramgæs nærved Københavns Lufthavn. Billedet er taget kort før coronanedlukningen, da der stadig var massevis af fly i luften. Foto: Jørgen Hagen

At det kan gå grueligt galt, når store fugle bliver suget ind i flymotorer er ingen hemmelighed i flybranchen. I august sidste år nødlandede et fly med 226 passagerer i en majsmark, da en flok måger smadrede begge motorer, kort efter flyet var lettet fra Moskva. I 2009 landede et passagerfly med 155 ombord i Hudsonfloden i New York, efter at det havde ramt en gåseflok under opstigningen.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har myndighedsansvaret for flysikkerheden i Danmark. Men selvom der nu rejses tvivl om flypassagerernes sikkerhed, så afviser styrelsen at stille op til interview. De skriver i stedet i en mail, at de har et særligt fokus på gæs.

Vil lade naturområder gro til

Både danske og internationale regler for luftfart siger, at lufthavne og myndigheder skal forsøge at sikre, at der ikke findes anlæg der tiltrækker fugle i en radius af 13 kilometer fra en international lufthavn.

Men under fire kilometer sydvest for lufthavnen ligger der et fredet fuglereservat ved Kalvebod Fælled, og omkring fire kilometer øst for lufthavnen ligger den fredede ø Saltholm, hvor over 10.000 bramgæs holder til året rundt. Fordi øen er så tæt befolket med gæs, så flyver de fleste gæs hver dag enten til Amager eller Sverige for at finde føde.

- En dag så går det altså galt, og det er jo at sætte andre menneskers liv i fare, når man fra naturmyndighedernes side vil holde så mange gæs her i området som overhovedet muligt, siger Jørgen Hagen.

Det er ikke naturen, der er problemet, det er de store græsområder, som virker som en magnet på gæs

Jørgen Hagen

Hverken lufthavn eller myndigheder kæmper dog imod de fredede fuglereservater. Tværtimod så er lufthavnen glade for fuglereservaterne, fordi lufthavnen mener, at det holder gæssene fra at komme alt for tæt på lufthavnen.

- Når gæssene flyver ud til de fredelige områder, som fuglereservaterne jo er, så kan vi se, at de flyver lavt, og at de ikke flytter sig på kryds og tværs af vores baneområde. Det er jo det, vi gerne vil undgå, så derfor anser vi fuglereservaterne som gode for os, siger Dorte Nygaard, der er safety manager i Københavns Lufthavn.

Jørgen Hagen mener, at både myndigheder og lufthavnen bør ændre strategi, så fuglene slet ikke gider at være omkring Amager.

- Man skal lade Kalvebod Fælled vokse til, så der ikke er noget mad til gæssene, der gerne vil græsse på marker. Man kan sagtens opretholde det som et naturområde, og have veje, stier og lejrpladser derovre, selvom man lader det gro til. Det er ikke naturen, der er problemet, det er de store græsområder, som virker som en magnet på gæs, siger Jørgen Hagen.

- Og så bør man sprøjte gæssenes æg og tillade jagt på Saltholm, så man simpelthen sørger for at jage gæssene væk fra den her 13 kilometers sikkerhedszone, siger Jørgen Hagen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik