Pengene vælter ind: Turister vælger Copenhagen Pride frem for palmesus

Turister, der besøger Copenhagen Pride Week, har penge - og de er glade for at bruge dem.

Længe før LGTBQ´erne havde gjort sig synderligt kommercielt bemærket i Danmark, talte amerikanerne om "The Pink Dollar".  En del af landets homoseksuelle befolkning tjente mange penge, og da de ikke havde familiemæssige forpligtelser, var de også glade for at bruge deres penge.

Derfor var de en attraktiv målgruppe for annoncører - og dermed opstod begrebet Den Lyserøde Dollar. Fænomenet er blevet internationalt -  og i dag er et arrangement som Copenhagen Pride Week attraktivt for virksomheder at sponsorere. Og imens ringer hovedstadens kasseapparater lystigt. For Priden trækker turister til i stor stil - og med dem kommer indtægterne.

Det regnbuefarvede verdenskort

- Vi oplever en stigning år for år, og vi har en klar opfattelse af, at København er ved at få sat sig tydeligt på det regnbuefarvede verdenskort, forklarer Thomas K. Rasmussen, der er kommunikationschef i Copenhagen Pride.

Mange LGTBQ´er er nemlig så begejstrede for pridefænomenet, at de hver sommer tilrettelægger deres sommerferier efter det - og dermed deltager de i pridefester både i Europa og andre steder.

- Tilbage i 2013 var Copenhagen Pride ikke en egentlig pride-destination. Men det er det blevet. Vi oversætter vores programmer til egelsk, og vi har internationale navne på vores scene, siger Thomas K. Rasmussen.

Copenhagen Pride har ikke tal på antallet af udenlandske tilrejsende, men via salget i deres egne barer på for eksempel Rådhusladsen kan de se, at der hvert år bruges flere og flere internationale kreditkort.

Pride giver indtægter

Hotel og restaurantionsbranchens arbejdsgiverorganisation, HORESTA, er langt fra blind over for de indtægter, Copenhagen Pride giver.

 - Umiddelbart så kan og må man jo ikke registrere forbrugerne som LGTB´ere, men det er da klart vores indtryk, at det giver øgede indtægter, siger Nadeem Wasi, der er relationschef i HORESTA.

Hans organisation er begejstret for Copenhagen Pride Week og sammenligner den med for eksempel Copenhagen Fashion Week.

- Det er som perler på en snor, der alle trækker gæster til byen, siger Nadeem Wasi.

Og i København er der mange forretningsdrivende, der kan mærke de udenlandske pridegæster. For LGTBQ-segmentet er velkomne på alle hoteller og restauranter. København har en rummelighed. Det er ifølge Copenhagen Pride noget, de besøgende udtrykker positiv overraskelse over.

 - Det har til gengæld den negative side, at de i nattelivet savner de helt store klubber, siger Thomas K. Rasmussen fra Copenhagen Pride.

De mange besøgende skal selvfølgelig også overnatte. Det sker på hotellerne - og i Airbnnb-regi.

105 lande er repræsenteret

Ifølge udlejningsportalen Airbnb giver Copenhagen pride masser af aktivtet. Virksomheden har ansalyseret, at i de fire dage, Copenhagen Pride Week er på sit højeste, så er der besøgende fra i alt 105 lande, der har lejet boliger i København. Virksomheden har i samme forbindelse udregnet en top 10:
1:  USA
2:  Frankrig
3:  Storbritannien
4:  Tyskland
5:  Italien
6:  Spanien
7:  Danmark
8:  Holland
9:  Canada
10: Belgien

Copenhagen Pride Week kulminerer lørdag med den gigantisker parade, der ventes at få omkring 40.000 deltagere og 200.000 tilskuere.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik