Hans knojern vækker raseri: Kunstneren der VIL provokere

I hele sin karriere har kunstneren Kristian von Hornsleth med stor sikkerhed formået at provokere sit publikum

Det er næsten en naturlov. Når kunstneren Kristian von Hornsleth skaber kunst, så vækker det debat.  Senest er det  hans fem meter høje knojern i blankpoleret stål, der hidser borgerne i Ballerup op. Knojernet er sat op i Hede-Magleparken - et kvarter, der gennem årene har haft masser af problemer at slås med, og hvor det gigantiske knojern derfor let kan virke som en stempling af et i forvejen belastet område.

De rasende kommentarer strømmer ind på Facebook, og utilfredseheden kulminerede, da en gruppe beboere i går forsøgte at dække knojernet - som har navnet "Love Buster" - til med en plastik-presenning.

Knojernet i Ballerup er langt fra von Hornsleths første provokation.

I 2006 vakte han stor opmærksomhed med et landsbyprojekt i Uganda. Han tilbød de lokale - og fattige - beboere, at hvis de tog hans efternavn, så ville han forære dem en gris eller en ged. Efterfølgende viste billeder af byens beboere, at de havde fået officielle identitetskort, hvoraf det fremgik, at de nu hed Hornsleth til efternavn.

Hornsleth vakte voldsom opmærksomhed med sit landsbyprojekt, hvor beboerne skiftede navn - til Hornsleth - for at få en ged eller en gris.
Hornsleth vakte voldsom opmærksomhed med sit landsbyprojekt, hvor beboerne skiftede navn - til Hornsleth - for at få en ged eller en gris.
Foto: Erik Refner - Scanpix

Sex og vold

I 2008 solgte han aktier i våbenindustrien, hvor tanken var, at aktiernes afkast skulle gå til humanitære organisationer.

Han har også fået skoleelever til at gennemleve og fotografere et fiktivt skudangreb på en skole, og andre af hans kunstværker fokuserer på våben eller bomber. Vold og sex er temaer, der ofte finder vej til hans kunstneriske udtryk, når der altså ikke er tale om projekter og happenings, der - ofte - provokerer.

Sex er også et gennemgående tema i Hornsleths produktion
Sex er også et gennemgående tema i Hornsleths produktion
Foto: TV 2 Kosmopol

Ytringsfrihed

I 2014 vakte han stor opmærksomhed, da han bebudede, at han ville udstille den svenske kunstner Dan Parks værker - fordi ingen andre ville. I Sverige er der nedlagt forbud mod flere af Dan Parks kunstværker, fordi de opfattes som racistiske, og igen så Hornsleth en provokation, da en udstilling af de forbudte værker i den grad ville være en udfordring  af grænserne for ytringsfriheden.  

- Personligt synes jeg, at værkerne er ubehagelige, men de er jo samtidig også en barsk satire på den svenske berøringsangst over for raceproblemer. Jeg har selv arbejdet med racefordomme og udbytteforhold mellem I- og U-lande i mine værker, til stor forargelse, og det ville være løgn at påstå, at jeg ikke er utryg ved udstillingen. Men for mig handler det kun om ytringsfrihed, og det pisser mig af, at man skal sendes i spjældet for at lave dem. Derfor vil jeg gerne lægge galleri til, sagde han i den forbindelse til DR.

Men her kom den kontroversielle kunstner til kort - han og hans galleri modtog en serie voldsomme trusler, og omfanget var så voldsomt, at Hornsleth ikke turde binde an med projektet.

I stedet blev billederne vist - først i Provianthuset, hvor Dansk Folkeparti holdt reception - og siden i et kælderlokale på Østerbro, som Trykkefrihedsselskabet lejede til formålet.

Året før afsluttede Hornsleth endnu et opsigtsvækkende projekt. Han nedsænkede en gigantisk stjerneformet stålskulptur i Marianergraven. Skulpturen indeholdt DNA fra 4.000 personer og leger med tanken om evigt liv - værket fik navnet Deep Storage Project.

Kristian Von Hornsleth er født i 1963, student fra Herlufsholm Kostskole og uddannet på Kunstakademiets Arkitekskole i 1988-1994.

Ved siden af kunstprojekterne driver han flere barer, der også bærer navnet Hornsleth.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik