Familie dropper ferie med fly: ”Jeg tænker dagligt på, om vi får håndteret klimakrisen”

Familien Degnbol elsker at rejse, men har af hensyn til klimaet besluttet, at det er slut med at flyve på ferie.

02:11

Det giver ikke mening at leve et enormt godt og meningsfuldt liv i dag, som implicerer, at man smadrer fremtiden for sig selv og sine børn og fremtidige generationer, siger Marie Degnbol. Video: Anders Fisker

- Jeg har fået det tiltagende dårligere med at flyve de seneste år. Jo mere jeg tænkte over det, jo mere klart stod det for mig, at jeg simpelthen ikke længere kan forsvare det, fortæller 39-årige Marie Degnbol til TV 2 Lorry.

Hun producerer podcasten ’U-vendinger’, hvor hun bringer en række fortællinger om at sætte en ny kurs for livet og om at leve bæredygtigt.

Da familien Degnbol sidste efterår blev inviteret til Sydspanien af svigerforældrene, stod de i et dilemma.

Læs også Jytte Abildstrøm: Lykken ligger ikke for enden af en lang flyrejse

På den ene side mærkede de på egen krop en voksende klimabekymring, mens de på den anden side stadig havde en iboende rejselyst.

Selvom de efter lange diskussioner endte med at tage afsted på rejsen, så besluttede de også der, at det var sidste gang, de tog den bekvemme flyvemaskine på ferie.

- Der kom bare et tidspunkt, hvor det her med at sætte sig op i en flyver, og fyre en hulens masse CO2 af i atmosfæren for at kunne ligge på en strand - det kunne vi simpelthen ikke forsvare længere. Vi må finde på noget andet, siger Marie Degnbol, der til dagligt bor med sin familie i Ballerup.

 

Flere flyvninger i København trods klima-fokus

Dermed har familien ikke været ude og flyve siden efterårsferien 2018, og de kommer heller ikke til det i fremtiden.

- Nogen gange kan jeg blive ramt af sådan en desperation nærmest, når jeg kigger mig omkring og ser, hvordan vi alle sammen løber rundt og leger far, mor og børn og sparer op til vores pension, siger Marie Degnbol.

Læs også Priser på flyrejser falder - disse ruter har aldrig været billigere

- Og vi forsætter bare. Vi har sådan en fortælling om vækstsamfundet. Om at vi skal vækste, arbejde og forbruge. Om at vi skal have samfundsmaskineriet til at køre rundt. Det er som om, at den fortælling – som implicerer et enormt højt tempo, et enormt højt forbrug og enormt høj miljøbelastning – det er som om, at den fortælling på en eller anden måde er stærkere end fortællingen om klimakrisen, fortæller hun.

 

Og noget tyder på, at Marie Degnbol har en pointe. Danskerne har i hvert fald øjensynligt ikke mindre rejselyst, selvom der er afholdt klimavalg til Folketinget og fredags-demonstrationer på Rådhuspladsen.

Københavns Lufthavn rundede i 2018 en milepæl og satte rekord med 30,3 millioner passagerer. 

I oktober måned slog man efterårs-rekord, og så er der planer om at bruge hele 20 milliarder kroner over en årrække på at udbygge lufthavnen, så der er plads til flere afgange. 

Læs også Største byggeprojekt i årtier: Enorm milliard-udvidelse i lufthavnen

FN's klimapanel advarer mod nuværende udledning

Flere videnskabelige rapporter de seneste måneder har påvist, at verden konstant sætter nye rekorder for temperaturstigninger, gletsjerafsmeltning og ikke mindst drivhusgasser i atmosfæren.
 

FN’s klimapanel har advaret om, at med den nuværende udledning – omkring 42 milliarder tons CO2 om året – har vi om 8 år fyldt så mange drivhusgasser i atmosfæren, at vi ikke længere kan holde os under en temperaturstigning på 1,5 grader, som er det politisk fastsatte mål i den store Paris-aftale fra 2015.
 

Hvis temperaturen overstiger 1,5 grader, vil vi være afhængige af at teknologier og teknikker, der kan suge CO2 ud af atmosfæren. Teknologier der endnu ikke er bevist at fungere i stor skala.

Se mere

Marie: Livet kan give mening uden flyrejser

Marie Degnsbol mener ikke, at familiens liv er blevet mindre indholdsrigt, selvom de har droppet flyrejserne.

Selvom klimakrisen fylder meget i deres bevidsthed, så er det ikke fordi, familien synes, at vi skal leve på en sten, understreger hun. 

- Jeg synes, det er rigtig, rigtig vigtigt, at vi bliver ved med at holde fast i, at vi vil leve gode, meningsfyldte liv. Men vi er jo nødt til at prøve på at gøre det på en måde, hvor vi er i gang med at tage ansvar for fremtiden, fortæller Marie Degnbol.

- Det giver ikke mening at leve et enormt godt og meningsfuldt liv i dag, som implicerer, at man smadrer fremtiden for sig selv og sine børn og fremtidige generationer, fortæller hun.

I stedet for at flyve på sommerferie tog familien i år til Nordjylland for at opleve Danmark. Deruodver drømmer de blandt andet om at rejse langt ud i verden med tog:

- Vi har drømt rigtig meget om, at rejse med den transsirbiriske jernbane. Og så har vi i familien talt rigtig meget om, hvordan det mon bliver. Hvad møder man undervejs? Hvordan er det at køre sådan en lang tur i tog? Hvor sover man, hvordan spiser man, og hvem møder man? Vi har talt meget om at rejse på den måde, og det har vores to børn taget rigtig godt imod, siger Marie Degnsbol.

 

Møder meget ’What-aboutism’ fra skeptikere

En undersøgelse lavet af Megafon for Politiken viser, at flere danskere har ændret adfærd det seneste år - blandt andet ved at sortere affald (46 procent), smide mindre mad ud (35 procent), spise mindre kød (27 procent) og flyve mindre (11 procent).

Alligevel oplever Marie Degnbol, at hun ofte bliver angrebet af klima-skeptikere, der forsøger at påpege andre ting, som man også kunne gøre bedre.

En debat-teknik, der på sociale medier går under tilnavnet 'What-aboutism'.

- Når man taler om de her ting - hvorvidt man skal flyve eller ikke flyve, spise oksekød eller ikke spise oksekød – så synes jeg tit, at der kommer sådan et argument, som jeg kalder ’what-aboutism’. Det er det her argument om, at der er noget andet, man kan gøre, som er bedre, siger Marie Degnbol og forsætter:

- Det, synes jeg, er et lidt underligt argument. Der er ikke én ting, som man kan gøre, som vil løse det her problem. Der er mange forskellige ting, der skal til, siger hun.

 

Og selvom det kun er 11 procent af danskerne, der svarer, at de vil flyve mindre, så er netop flyrejsen faktisk en af de mest effektive måder at skære ned på en persons CO2-udslip, påpeger hun. 

En flyrejse for én person til Thailand udleder ifølge den grønne tænketank Concito op mod fem ton CO2. Det er en forholdsvis stor del af en danskers gennemsnitlige årlige private udledning, som er cirka 12 ton CO2 om året.

- Vi kan ikke bare sætte os tilbage og vente på, at der er nogen andre, der fikser det her. Eller at politikerne løser det. Eller at virksomheder tager mere ansvar, siger Marie Degnbol.

- Vi er nødt til alle sammen at komme ind i den her kamp og gøre en forskel, der hvor vi er. Og signalere (til virksomheder og politikere, red.) at vi vil en forandring, og at vi er klar til det.

Hver tiende ønsker at flyve mindre

Klimaforandringer har fået flere danskere til at ændre deres holdninger til flyrejser.

 

I 2019 siger 11 procent, at de flyver mindre end for et år siden. I 2018 sagde syv procent det samme.

 

I år siger ni procent, at de planlægger at flyve mindre næste år. Samme melding kom syv procent med i 2018.

 

Fem procent vil helt droppe at flyve, siger de i 2019. I 2018 sagde nul procent, at flyvning var udelukket.

 

Begge år har fire procent sagt, at de vil droppe en flyrejse næste år.

 

Kilde: Repræsentativ spørgeundersøgelse, som Megafon har gennemført for Politiken.

Se mere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik